طرز تهیه خورش مرغ

طرز تهیه خورش مرغ با فلفل دلمه ای و هویج و بادمجان دارچینی خورشت مرغ جنوبی شیرازی سرخ کرده با فلفل دلمه ای وهویج xvc jidi o va lvy

خورش مرغ یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. این خورش خوشمزه از خورش های مجلسی محسوب می شود که معمولا برای مجالس و مهمانی ها در کنار پلوهایی مثل زرشک پلو یا باقالی پلو سرو می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی مجلسی در ادامه با چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران یا سینه مرغ۴ تکه
هویج۲ عدد متوسط
پیاز۲ عدد متوسط
سیب زمینی۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن و زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه خورش مرغ

مرحله اول

ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه مقداری روغن مایع داخل قابلمه ای که برای تهیه خورشت در نظر گرفته اید بریزید و خوب تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند.

مرحله دوم

در مرحله بعدی قطعات مرغ را که از قبل تمیز کرده اید را به قابلمه اضافه کنید و هر دو سمت مرغ ها را تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. حدود هر سمت قطعات مرغ را باید ۴ تا ۵ دقیقه سرخ کنید تا طلایی شود.

طرز تهیه خورش مرغ

پس از اینکه سرخ کردن مرغ ها به پایان رسید هویج ها را به صورت حلقه ای خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. هویج را هم به مدت یک تا دو دقیقه تفت دهید سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا رنگش باز شود.

مرحله چهارم

نکته مهم در مورد رب گوجه فرنگی این است که باید آنرا کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود. ضمنا تفت دادن رب باعث می شود خورش خوش رنگ تر شود. در این مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه روی مواد خورش بپاشید.

مرحله پنجم

سپس ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب با سرعت بیشتری به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا مرغ بپزد. برای پخت مرغ با حرارت ملایم حدود یک تا یک ساعت و نیم زمان لازم است.

طرز تهیه خورش مرغ

اضافه کردن زعفران به این خورش اختیاری است اما ما توصیه می کنیم اگر می خواهید خورش خوش رنگ تر با عطر زعفران داشته باشید زعفران را به خورش اضافه کنید. ۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت مرغ زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید.

مرحله هفتم

در حین پختن مرغ سیب زمینی ها را به صورت خلالی خرد کنید سپس با سرد بشویید تا نشاسته های آن به طور کامل از بین برود. نشاسته های روی سیب زمینی باعث می شود که طعم سیب زمینی ها خوب نشود ، ضمنا در هنگام سرخ کردن هم باعث چسبیدن سیب زمینی ها به یکدیگر می شود.

مرحله هشتم

سیب زمینی را در روغن فراوان سرخ کنید و برای خوشمزه تر شدن سیب زمینی ها می توانید در هنگام سرخ کردن کمی فلفل سیاه و زردچوبه روی آنها بپاشید. توصیه می کنیم روغن اضافی سیب زمینی ها را با استفاده از دستمال حوله ای یا توری فلزی بگیرید.

مرحله نهم

اینکار باعث می شود سیب زمینی های ترد تری داشته باشید. در صورت تمایل می توانید چند عدد گوجه فرنگی هم به همراه سیب زمینی ها سرخ کنید و برای تزیین خورش استفاده کنید. اگر می خواهید خورش غلیظ باشد اجازه دهید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا آب اضافی آن تبخیر شود.

مرحله دهم

البته توصیه می کنیم خورش را بیش از حد غلیظ نکنید که دیگر هیچ آبی درون قابلمه باقی نماند. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا در خورش خوری بکشید و با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید ، سپس به سلیقه خود به همراه زرشک پلو ، باقالی پلو یا برنج ساده سرو کنید.

نکات طرز تهیه خورش مرغ

طرز تهیه خورش مرغ با آلو

خورش مرغ به طور معمول بدون آلو تهیه می شود ، البته اگر شما دوست دارید طعم این خورش را با آلو تجربه کنید می توانید از آلوی برقانی، آلو بخارا یا حتی آلو قرمز خشک شده که بهترین نوع آلو برای خورش مرغ هستند استفاده کنید.

البته یک نکته مهم را نباید فراموش کنید زیرا درست است که آلو برقانی می تواند خورش را خوشمزه تر کنید اما ممکن است روی رنگ خورش تاثیر منفی بگذارد. اگر رنگ خورش برایتان مهم نیست می توانید از آلو برقانی یا آلو خشک استفاده کنید.

نکته دیگر در مورد آلویی که می خواهید در این خورش استفاده کنید این است که حتما از آلوهایی مثل آلو بخارا استفاده کنید که رنگ روشن و طلایی دارند ، زیرا آلوهای سیاه یا تیره مثل آلو برقانی باعث می شوند رنگ خورش تیره تر شود.

نکته مهم دیگر در مورد اضافه کردن آلو این است که طعم آلوها با هم متفاوت است و اگر می خواهید به طور مثال خورش را با طعم شیرین تهیه کنید در زمان خرید آلو این نکته را فراموش نکنید، یا اینکه در کنار آلوهای ترش کمی شکر اضافه کنید.

طرز تهیه خورش مرغ دارچینی

اضافه کردن مقداری پودر دارچین به خورش مرغ باعث خوشمزه تر شدن و خاص تر شدن طعم این خورش می شود. البته برخی افراد مقدار بیشتری دارچین به این خورش اضافه می کنند که طعم ادویه دارچین بر دیگر طعم ها غالب می شود.

توجه داشته باشید که ممکن است این طعم را همه نپسندند، پس ابتدا مقدار کمی مرغ را به این شکل درست کنید و اگر نتیجه رضایت بخش بود، به اندازه دلخواه درست کنید. نکته دیگر اینکه اضافه کردن حجم زیاد دارچی می تواند طعم خورش را تلخ کند.

برنج مخصوص خورش مرغ

خورش مرغ را می توانیم به سلیقه خود به همراه برنج ساده، کته قالبی و زرشک پلوی مجلسی سرو کنیم. البته همانطور که خودتان می دانید بهترین گزینه برای سرو در کنار خورش مرغ زرشک پلو است. برای تهیه زرشک پلوی مخصوص و مجلسی آموزش زیر را مشاهده نمایید.