معرفی انواع گل یاس و رازهای نگهداری و پرورش آن ها

معرفی انواع گل یاس و رازهای نگهداری و پرورش آن ها


منبع: آرگا

325

1400/3/18

00:10


گل یاس به دلیل جذابیت و زیبایی های فراگیری که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته و در این مقاله نیز سعی داریم تا به بیان انواع گل یاس و اصول پرورش آن به صورت کامل بپردازیم.

به طور کلی گل یاس از دسته گل های زینتی به حساب می آید که اغلب برای زیباسازی حیاط ها و باغ ها از آن استفاده می شود. با وجود اینکه اغلب گل های زینتی دارای بو نیستند اما گل یاس به دلیل معطر بودن دارای اهمیت بیشتری بوده و عطر آن به گونه ای است که بوته از انواع گل یاس می تواند یک حیاط را خوشبو کند و باعث آرامش افراد شود.

آشنایی با انواع گل یاس

همانطور که می دانید گل ها زیبا هستند و این زیبایی آن ها است که انسان را به سمت نگهداری از آن ها می کشاند. هر فردی که گلی را در فضای باغ یا باغچه خانه خود پرورش می دهد به امید رسیدن به زیبایی های گیاه است که زحمت نگهداری دقیق از آن ها را بر خود هموار کرده است. در این میان یاس ها از آن دست گل ها هستند که برای هر کسی دنیای جذاب و دلنشینی از زیبایی ها را به ارمغان خواهد آورد. قطعا هر کسی که در لحظه ای کوتاه با گیاه یاس مواجه می شود برای لحظه ای هم که شده باشد می خواهد بر زیبایی های لطیف این گل تاملی کرده و رایحه ای خوش از درون گلبرگ هایش گرفته و مست در این زیبایی ها شود. توجه داشته باشید که گل یاس در واقع از دسته گل های معطر با بوس خوش و رنگ های سفید، زرد و قرمز می باشد که در سلسله زیتونیان جای می گیرد. این گیاه زیبا ارتفاعی بین ۲ الی ۳ متر دارد که البته ارتفاع انواع گوناگون آن متفاوت خواهد بود. یاس سفید در اصل در کشور ما رشد و پرورش یافته و بعد از آن به دیگر نقاط جهان ارسال شده است. به صراحت می توان گفت که گل یاس از دسته گیاهانی که در زمینه های مختلفی از آن استفاده شده و خواص گوناگونی را به خود اختصاص داده است.

خصوصیات انواع گل یاس

انواع گلهای یاس:

بهتر است بدانید که گل یاس در واقع دارای انواع بسیار مختلف و زیبایی است که در ادامه سعی داری شما را با برخی از یاس های خوش رنگ و پر طرفدار آشنا نماییم:

یاس چمپا:

به طور کلی گل یاس چمپا از دسته گیاهان بومی کشور هندوستان می باشد و شاخه هایی مشابه بید مجنون دارد که رنگ سبز براق برگ های آن خیلی چشمگیر خواهد بود. در واقع یاس چمپا از جمله گل های دو رنگ در خانواده یاس ها و گل های این گونه سفید رنگ با تنه ای که از زیر در رنگ بنفش است خواهد بود. از آنجایی که چمپا گلی با رایحه ای بسیار قوی است به همین خاطر گاهی از گل های این گونه در تهیه عطر ها استفاده می شود. این گیاه زیبا عمدتا از طریق قلمه ساقه و یا خواباندن در خاک تکثیر پیدا می کند و به خاطر اینکه قدرت روندگی بسیار بالایی دارد برای رشد و نمو باید در محیطی پر نور قرار گیرد.

پرورش گل یاس چمپا

یاس سفید:

از جمله یاس های اصیل در کشور ایران می توان به یاس سفید اشاره کرد که با گل هایی تماما سفید رنگ در سطح شهر های ایران به وفور یافت می شود. توجه داشته باشید که دوره گلدهی گیاه یاس سفید ویژگی جذاب آن خواهد بود. یاس سفید معمولا از اواسط فصل بهار روند گلدهی خود را آغاز می کند و می تواند این گل های کوچک سفید را تا اواسط زمستان به خوبی حفظ کند یعنی همراه با این نوع از گیاه قادر هستید در قسمت بزرگی از سال شاهد گل هایی زیبا باشید. جالب است بدانید که این گونه از گل یاس در میان ایرانیان طرفدار زیادی دارد و اغلب با نام های دیگری مانند یاس جنگلی و یا یاس شیروانی نیز شناخته می شود.

یاس زرد:

به طور کلی گل یاس زرد که بدان یاس ژاپنی نیز گفته می شود درختچه ای همیشه سبز می باشد که در هنگام بلوغ ارتفاعی ۳ متری خواهد داشت و دارای گل های نیمه دوتایی و زرد معطر در بهار و تابستان است. شکل ظاهری این گونه از یاس ها معمولا در زراعت یافت می شود و از آنجایی که نسبت به یخبندان مقاومتی ندارد و همچنین در فضاهای محدود نیز به هرس منظم نیاز خواهد داشت به همین خاطر اگر توانایی پشتیبانی مناسب را دارید اقدام به کاشت و پرورش گل یاس بکنید.

آشنایی با گل یاس زرد

یاس نارنجی:

همانطور که می دانید زیبایی اولین مشخصه در ذات یک گیاه است زیرا که این گیاه زیبا می تواند ترکیب دلنشینی از رنگ های سفید و نارنجی را خلق نماید. در واقع یاس نارنجی از گل هایی سفید رنگ با محوریت رنگ نارنجی بهره مند است و ترکیبی که در مواجهه با تعداد زیادی از گل های دلنشین جلوه چشم نوازی ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید از دیگر ویژگی های برتر این گیاه می توان به قد بلند آن اشاره کرد که با حالتی دیوار گونه همراه است و بوته ها نیز توانایی آن را دارند تا به اندازه ارتفاع یک خانه عادی قد بکشند و به همین منظور امروزه از این گیاه زیبا با هدف خلق حریمی متفاوت استفاده می شود.

یاس زمستانی:

توجه داشته باشید که گیاه یاس زمستانی معمولا با نام دیگر یاس سفید هندی نیز شناخته می شود. این گیاه یک گونه زیبا و سفید است که به دلیل سفیدی چشمگیر خود به یاس زمستانی نیز شهرت پیدا کرده است البته که خاستگاه هندی این گیاه نیز یاس هندی را برای آن به ارمغان آورده است. به طور کلی در اساطیر هندی کوند به سفیدی معروف است و به همین خاطر به جای عبارت رایج غربی سفید که معرف برف است در کشور هندوستان با نام کوندا این یاس را می شناسند. همچنین این سفیدی در هند آنچنان شهرت دارد که دندان های سفید زیبا اغلب با جوانه های کوندا مقایسه خواهند شد.

آشنایی با گیاه یاس زمستانی

یاس کوتوله:

این گل از دسته انواع گل یاس های درختچه ای شکل همیشه سبز و گنبدی است که تقریبا به اندازه یک متر رشد می کند و دارای یک دسته از گل و شاخه های کوچک خواهد بود. در واقع این گونه از یاس ها دارای برگ هایی بیضی شکل است که خوشه های یاد شده از گل های معطر با ۵ گلبرگ و زرد است و اغلب در اوایل فصل تابستان به گل می نشیند.

یاس رازقی:

به طور کلی گل یاس رازقی با برگ های سرسبز و گلبرگ های زرد و سفیدی که دارد هر کسی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. با وجود اینکه کاشت یاس رازقی در فصل زمستان بی فایده است اما در مقابل اصول نگهداری بسیار راحتی دارد و در صورت تامین نیاز های مراقبتی آن تا سال های طولانی می توانید در کنار خود حفظ نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو