علائم سرطان کبد و راه های درمان این نوع سرطان

علائم سرطان کبد و راه های درمان این نوع سرطان


منبع: آرگا

101

1400/3/18

08:16


سرطان کبد از جمله سرطان های است که در ابتدای ابتلا به آن، معمولا هیچ گونه علائم خاصی بروز نمی کند، بنابراین تشخیص به موقع آن بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا با کنترل بیماری می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. از این رو در این نوشتار به ارائه علل و علائم سرطان کبد و همچنین روش های پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

یکی از روش های تشخیص سریع سرطان کبد در مراحل اولیه ابتلا به آن، که معمولا بدون علائم و نشانه می باشند، انجام آزمایش غربالگری است. همچنین با روش های همچون تست خون، انجام آزمایش هپاتیت، بیوپسی و لاپاراسکوپی می توان این بیماری را تشخیص داد. البته با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علایم بیماری نهفته همچون سرطان کبد نیز بروز می کند، که در ادامه می توانید با دلایل و علائم سرطان کبد و راه های درمان این نوع سرطان آشنا شوید.

روش های پیشگیری از سرطان کبد

علل و علائم سرطان کبد

هر چند به طور واضح علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست، اما رشد سلول های سرطانی و ایجاد تومور در کبد با ابتلا به سیروز کبدی مرتبط می باشد، که بیماری سیروز کبدی ممکن است به دلایل مختلفی همچون ابتلا به هپاتیت C و B، هموکروماتوز، دیابت نوع ۲، سیگار کشیدن و مصرف الکل ایجاد گردد. سم ارسنیک موجود در مواد غذایی، آفلاتوکسین(سمی خطرنک در آجیل کپک زده یا فاسد) و پایین بودن سیستم ایمنی و دفاعی بدن(به عنوان مثال در اثر ابتلا به ایدز) از دیگر علت های ابتلا به سرطان کبد می باشد. لازم به ذکر است که، شیوع این بیماری در مردان بسیار از زنان می باشد.

در صورت پیشرفت بیماری، علائم سرطان کبد ممکن است به شکل احساس خستگی، کاهش وزن، درد شکم، تب، کم خونی(آنمی)، ابتلا به یرقان(زردی)، ایجاد خارش در بدن، احساس درد در پشت، تهوع و استفراغ بروز نماید.

نشانه های سرطان کبد

درمان سرطان کبد:

این بیماری انواع مختلفی دارد، زیرا سرطان کبد با توجه به نوع سلول سرطانی و تومورهای بدخیم و خوش خیم به چند نوع(کارسینوم هپاتوسلولار، کلانژیو کارسینوم، هپاتوبلاستوما، همانژیوسارکوم یا آنژیوسارکوم) تقسیم می گردد. که برای درمان این بیماری ممکن است پزشک متخصص با توجه به نوع سرطان و پیشرفت بیماری راه های درمانی نظیر جراحی به منظور برداشتن تومور، جراحی پیوند کبد، فریز کردن سلول های سرطانی، انجام شیمی درمانی، پرتو درمانی یا رادیوتراپی، گرما دان سلول های سرطانی، مصرف داروهای همچون regorafenib، FFW و غیره را تجویز نماید.

علائم سرطان کبد

روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد:

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، علائم سرطان کبد در مراحل اولیه بروز پیدا نمی کند، به همین دلیل اغلب افراد مبتلا به این نوع سرطان هنگامی به بیماری خود پی می برند که بیماری آن ها پیشرفت زیادی داشته است. در این حالت شانس زنده ماندن(نرخ بقا) آنان پایین می باشد، زیرا با انجام جراحی در مقیاس بزرگتر، ممکن است مشکل جدی تری از قبیل خون ریزی شدید، عفونت و ذات الریه به وجود آید. بنابراین از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است، با استفاده از راهکارهای زیر می توان خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش داد.

  • عدم مصرف الکل

یکی از عوارض مصرف الکل در دراز مدت ابتلا به سیروز کبدی می باشد، که این اختلال کبدی نقش موثری در ابتلا افراد به سرطان کبد را دارد، بنابراین با عدم مصرف الکل و یا ترک آن می توان از ابتلا به سرطان کبد جلوگیری کرد. سیگار و تنباکو نیز از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری می باشد، که باید آن ها را ترک کنید.

  • واکسیناسیون

ابتلا به هپاتیت B یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان کبد می باشد، که افراد مبتلا به هپاتیت B به منظور جلوگیری از کاهش حالت بیماری، عفونت و … باید واکسیناسیون شوند.

  • کاهش وزن

افزایش وزن نیز باعث ابتلا به کبد چرب و همچنین دیابت نوع ۲ می گردد، بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد بهتر است، نسبت به اضافه وزنتان بی توجه نباشید و سعی کنید با پرهیز از پرخوری کردن، انجام ورزش و استفاده از یک رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید. همچنین با درمان و کنترل برخی بیماری های زمینه ای همچون هموکروماتوز می توان درصد مبتلا شدن به سرطان کبد را کاهش داد.

عواملی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش خواهد داد.

جنسیت: مردان به نسبت خانم ها بیشتر در معرض سرطان کبد هستند.

سیروز : بروز این شرایط برگشت ناپذیر و پیشرونده سبب ایجاد بافت اسکار در کبد شده و احتمال مبتلا شدن به این نوع سرطان را افزایش خواهد داد.

عفونت مزمن: عفونت مزمن با ویروس هپاتیت احتمال مبتلا شدن به این سرطان را افزایش خواهند داد.

دیابت : آن دسته از افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند نسبت به افرادی که دیابت ندارند بیشتر به این نوع سرطان گرفتار می شود

در معرض آفلاتوکسین‌ها بودن : آفلاتوکسین‌ها سمی هایی هستند که توسط کبد تولید شده و برخی از غلات ها و مغز ها امکان دارد به این نوع سم آلوده شوند.

بیکاری کبد چرب غیر الکلی : با بروز این نوع بیماری چربی در کبد تجمع پیدا می کند که نتیجه احتمال مبتلا شدن به سرطان کبد را افزایش می دهد.

بیماری های ارثی کبدی : این بیماری از جمله بیماری ویلسون و هموکروماتوز می باشند.

نوشیدن زیاد الکل

عواملی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند

بررسی انواع سرطان

به صورت کلی می توان گفت بیماری سرطان به دو صورت کبد را به خود گرفتار می کند که در نوع اول سلول های سرطانی از خود کبد بوده و در آن گسترش می یابند و در نوع دوم سلول های سرطانی اول در قسمت های دیگر بدن تشکل شده و بعد به کبد منتقل خواهند شد که این نوع شایع تر است، همانطور که می دانید کبد از سلول های مختلفی تشکیل شده است از این رو، انواع مختلفی تومور می تواند در این قسمت از بدن ایجاد شود که برخی خوش خیم و برخی سرطان هستند و قادر به گسترش در دیگر قسمت های بدن می باشد که بنا به دلایل مختلفی رخ داده و بسته به نوع آن روش های درمان مختلفی نیز دارند که تومور های خوش خیم کبد که شایع می باشند شامل : کیست ، همانژیوم، آدنوم (adenoma) کبدی، لیپوم ، هایپرپلازی، فیبروم و لایمیوم می باشد.

بررسی انواع سرطان کبد

در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو