چگونه به دیگران انگیزه مثبت بدهیم ؟

چگونه به دیگران انگیزه مثبت بدهیم ؟


منبع: دلگرم

107

1400/3/18

08:40


چگونه به دیگران انگیزه مثبت بدهیم ؟

توصیه هایی برای انگیزه دادن به دیگران

تا کنون کسی در زندگی به شما انگیزه داده و برای یک زندگی شادتر و سالم‌تر ترغیبتان کرده است؟ اگر پاسختان مثبت است، پس قطعاً اهمیت انگیزه در زندگی را به خوبی درک می کنید.

آیا می خواهید برای تلافی انگیزه‌ی مثبتی که از کسی دریافت می کنید، شما هم باعث بهتر شدن آن‌ها شوید؟ هر کسی توانایی انگیزه دادن به دیگران را ندارد. برای این که بتوانید انسان انگیزه بخشی باشید، باید از برخی خصوصیات ویژه بهره ببرید. در ادامه‌ی مقاله با 20 راهکار ساده برای انگیزه دادن به دیگران آشنا شوید. با دلگرم همراه باشید .

1. به اطرافیان خود اهمیت دهید

اگر نتوانید توجه و محبت خود را صادقانه به کسی ابراز کنید، قطعاً نمی توانید به او انگیزه دهید. پس همیشه سعی کنید با رفتار و گفتار خود، توجه خود را به اطرافیان نشان دهید. وقتی حالشان را می‌پرسید و محبت خود را از آن‌ها دریغ نمی کنید، نشان می دهید برایتان اهمیت دارند.

2. همواره شور و اشتیاق داشته باشید

اشتیاق به شما انرژی می دهد و با داشتنِ انرژی، هر چیزی ممکن است. به همین خاطر برای رسیدن به موفقیت در هر کاری، نیازمند شور و اشتیاق هستید. اشتیاق به قدری مهم است که توصیه می کنند اگر اشتیاق ندارید، لااقل همانند افراد بااشتیاق رفتار کنید. هر روز با افرادی که در ارتباط هستید، با اشتیاق برخورد کنید و مطمئن باشید چند برابر بیشتر جواب لبخندهای واقعی، انرژی مثبت و توجهتان را دریافت خواهید کرد.

3. اعتماد اطرافیانتان را جلب کنید

اگر کسی رازی با شما در میان می گذارد، باید این راز را نزد خود نگه دارید. اعتماد به سختی به دست می‌آید، اما خیلی زود از دست می رود. توصیه می کنیم خیلی به دنبال خبرچینی در محل کار و شایعات موجود در شبکه‌های اجتماعی نروید تا فرد مثبت و مؤثری باشید که دیگران واهمه‌ای برای صحبت کردن با او ندارند.

4. اگر حرفتان مثبت نیست، آن را بیان نکنید

خیلی آسان می توان از کسی انتقاد کرد، اما واقعاً این کار درست است؟ باید به حرف و انتقادی که می‌خواهید به زبان آورید فکر کنید. وقتی کسی به شما توهین کند، نحوه لباس پوشیدنتان را مسخره کند، چه واکنشی از خود نشان خواهید داد؟ انتقاد خیلی خوشایند نیست، مگر انتقادهای سازنده. هیچ کسی دوست ندارد مورد انتقاد قرار گیرد، پس اگر مطمئن هستید انتقاد شما مثبت و سازنده نیست، آن را به زبان نیاورید.

انگیزه دادن به دیگران

انگیزه دادن به دیگران با ۲۰ توصیه کاربردی

5. به دیگران روحیه دهید

با تعریف از رفتار و گفتار دیگران، به آن‌ها روحیه دهید و باعث خوشحالی‌شان شوید. اگر باعث ناراحتی یکی از همکارانتان شده‌اید، سعی کنید با تعریف کردن از او، رضایتش را کسب کنید و به او انگیزه بدهید.

6. هیچ وقت تسلیم نشوید

به‌سادگی می توان در مقابل استرس و چالش‌های روزانه تسلیم شد، اما اگر می خواهید به اطرافیان خود انگیزه دهید، باید یاد بگیرید در مقابل سختی‌های زندگی مقاومت کنید. اگر می خواهید به دیگران نشان دهید با مثبت اندیشی، تلاش مداوم و تسلیم نشدن، می توان بر شرایط سخت غلبه کرد، ابتدا باید خودتان مظهر مقاومت و ایستادگی باشید.

7. نقطه ضعف‌های خود را قبول کنید

خیلی خوب است در مقابل سختی‌های زندگی تسلیم نشد، اما باید این حقیقت را بپذیریم که هر انسانی دارای ضعف‌هایی است. اگر سعی کنیم ضعف‌های خود را نپذیریم، منکر جنبه‌ی انسانی وجودمان شده‌ایم. پس برای این که دیگران بتوانند ارتباط خوبی با شما برقرار کنند، باید قبول کنید فرد کامل و بی‌عیب و نقصی نیستید. هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند کامل است. پس اگر می بینید کسی چنین ادعایی دارد، یا در درک حقیقت ناتوان است یا نمی تواند خوب دروغ بگوید.

8. فعالانه گوش دهید

همه می‌توانند حرف‌های دیگران را بشنوند، اما تنها عده‌ی کمی قادرند فعالانه گوش دهند و معنای حرف‌های دیگران را به خوبی درک کنند. اگر کسی درباره مشکلاتش با شما حرف می زند، با او ارتباط چشمی برقرار کنید و از او سؤال بپرسید تا نشان دهید به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید و به دنبال حل مشکلاتش هستید.

9. بلندپروازی کنید

هیچ وقت نمی توانید از کسی که تسلیم حقیقت زندگی شده، انگیزه بگیرید. در زندگی این افراد هیچ امید و انگیزه‌ای وجود ندارد. اگر می خواهید انگیزه بخش دیگران باشید تا آن‌ها به دنبال آرزوهایشان بروند، بلندپرواز باشید، اهداف بزرگ در سر بپرورانید و هیچ وقت تسلیم نشوید.

10. بدون این که باعث ناراحتی کسی شوید، از آن‌ها انتقاد کنید

وقتی از کسی انتقاد کنید که خودش بخواهد. همان طور که گفتیم، اگر انتقاد شما مثبت و سازنده نیست، اصلاً آن را به زبان نیاورید. اگر بدون این که فردی از شما بخواهد، خصوصیاتش را مورد انتقاد قرار دهید، تنها باعث ناراحتی‌اش می شوید؛ اما اگر کسی خود بخواهد از او انتقاد کنید، مسئله متفاوت است. در این صورت می‌توانید به صورت سازنده انتقاد خود را بیان کنید.

انگیزه دادن به دیگران

راهکارهایی که کمک می‌کند به دیگران انگیزه دهید

11. با همه رفتاری یکسان داشته باشید

تمام انسان‌ها فارغ از جنسیت، نژاد، عقاید سیاسی و مذهبی خود، به صورت یکسان خلق شده‌اند. بدون توجه به این اختلافات که تعیین کننده‌ی ارزش انسان‌ها نیستند، به اطرافیان خود عشق بورزید و با آن‌ها مهربانی کنید. اگر می خواهید فردی انگیزه بخش باشید، با اطرافیان خود به گونه‌ای رفتار کنید که شایسته‌ی هر انسانی است.

12. با اعتماد به نفس باشید

همیشه به اطرافیان خود نگاه کنید تا اگر دوستان یا آشنایان را می بینید، با اعتماد به نفس کامل با آن‌ها سلام و احوالپرسی کنید. به گونه‌ای راه بروید و رفتار کنید تا محبت و اعتماد به نفس را به اطرافیان هدیه دهید.

13. همواره آرام و خونسردانه رفتار کنید

نحوه‌ی عکس‌العمل افراد به توهین و انتقادات، نشان دهنده‌ی توانایی آن‌ها برای انگیزه دادن به دیگران است. وقتی جواب توهین کسی را با توهین بدهید، چه تفاوتی با او دارید؟ هر چقدر توهین یا انتقادی که از دیگران دریافت می کنید زشت و غیرمنصفانه است، سعی کنید همیشه آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا واکنش تند نشان دادن حالتان را بهتر نخواهد کرد و اگر هدفتان انگیزه دادن به دیگران باشد، مطمئن باشید به هدف خود نمی رسید. به گونه‌ای به توهین و انتقادها واکنش نشان دهید که انگار چیزی نشنیده‌اید تا دیگران آرامش و خونسردی شما را ببینند و از رفتارتان الهام بگیرند.

14. منابع الهام‌بخش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

چه افراد یا کتاب‌هایی الهام بخش شما بوده‌اند تا شخصیت خود را شکل دهید؟ در تصمیم گیری‌های زندگی‌تان از چه منابع الهام بخشی بهره برده‌اید؟ چطور فردی سالم، شاد و مثبت اندیش هستید؟ پس تمام منابعی که در شکل گیری شخصیتتان تأثیر داشته‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن‌ها هم از این منابع استفاده کنند.

15. از تمام کسانی که کمکتان کرده‌اند، قدردانی کنید

هر چقدر هم شخصیت عالی و فوق‌العاده‌ای داشته باشید، باز برای رسیدن به این موقعیت، از کمک دیگران بهره برده‌اید. اگر به شغل نویسندگی مشغول هستید و از بخشی از کتابتان قدردانی شده که در نگارش آن بخش از دوست خود الهام گرفته‌اید، این گونه بنویسید: "بسیار از استقبال شما خوشحالم، اما ایده‌ی بخش برای من نبود. دوست باهوش و با استعداد من ... (نام فرد) لایق این همه تحسین است."

16. به عهدتان وفا کنید

اگر برای انجام کاری به دوست یا همکارتان قول داده‌اید، اما در همان زمان به مهمانی یا کنسرتی دعوت می شوید، باید به قول خود عمل کنید، هر چند رفتن به مهمانی یا کنسرت برایتان خوشایندتر است. وقتی فرصت بهتری در مقابلمان ظاهر می‌شود، دلمان می‌خواهد از زیر قول‌هایی که داده‌ایم فرار کنیم، اما این بدقولی تمام اعتمادی که برای به دست آوردن آن زحمت زیادی کشیده‌ایم، به یک باره از بین می‌برد. پس عاقلانه فکر کنید و به تمام قول‌هایتان وفا کنید.

انگیزه دادن به دیگران

راهکار تضمینی، از راه های افزایش انگیزه در زندگی

17. با خودتان روراست باشید

خیلی از افراد در موقعیت‌های اجتماعی مختلف، شخصیت متفاوتی از خود بروز می‌دهند. نشان دادن شخصیت متفاوت در نزد خانواده، همکاران و دوستان، کار بسیار سختی است و سبب انگیزه دادن به دیگران نمی‌شود. آیا شما می‌توانید به کسی که شخصیت واقعی خود را قبول ندارد و همیشه به چهره‌اش نقاب می‌زند، اعتماد کنید؟ همیشه خود واقعی‌تان را بپذیرید و سعی نکنید چیزی را از کسی پنهان کنید.

18. در مقابل افکار و ایده‌های جدید، منعطف باشید

فردی که ادعا می کند هر چیزی را می داند، در حال دروغ گفتن به خود و دیگران است. باید به طور منظم باورهایتان را به چالش بکشید. با کسانی که دیدگاه متفاوتی نسبت به شما دارند، صحبت کنید تا از عقاید آن‌ها مطلع شوید. منظور این نیست که دیدگاهتان را تغییر دهید. اگر به موضوعی اعتقاد دارید، آن را با ایده‌ها و افکار جدید بسنجید. بلندنظری شما به دیگران نشان می دهد آن‌قدر عقایدتان را باور دارید که حاضرید آن‌ها را به چالش بکشید. با این طرز تفکر، کسانی هم که عقاید مشابه ای با شما ندارند، به شما اعتماد خواهند کرد.

19. مغرور نباشید

اگر در نبردی پیروز شده‌اید، نباید به خودتان ببالید. با بیان جملاتی چون "من که گفتم" خود را مغرور جلوه می دهید و باعث می شوید دیگران هرگز در مورد مسائل مهم با شما صحبت نکنند.

20. دیگران را آزاد بگذارید

به جای نصیحت زیاد و کنترل کردن دیگران، به آن‌ها آزادی دهید تا خود به دنبال حل مشکلاتشان بروند. هیچ کس دوست ندارد زیر ذره بین دیگران باشد. اگر کسی از شما کمک می‌خواهد، با یک راهنمایی او را در مسیر درست قرار دهید، اما اجازه دهید برخی مسائل ناگفته باقی بماند تا فرد بتواند با توانایی‌های خود جلو برود. وقتی کسی بتواند به تنهایی مشکلاتش را حل کند، به این نتیجه می رسد که قدرتمندتر از چیزی است که تصور می کرده است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو