علت درد پستانها در خانمها، حتما بخوانید

منبع: نی نی بان

103

1398/3/2

00:39


یا درد پستان یا حساسیت پستان به دوره­ قاعدگی شما بستگی دارد. این نوع درد پستان با سیکل شما (به علت هورمون­های طبیعی) و یا در پاسخ به قرص­های کنترل بارداری ایجاد شده و از بین می­رود و درد سینه سیکلی نامیده می­شود. در مقابل، درد سینه غیر سیکلی، به قاعدگی مرتبط نیست یا بعد از یائسگی رخ می­دهد.به درد پستان، ماستودینی، ماستالژ، ماملژی یا ماستیت نیز اطلاق می­شود.

درد سینه در قاعدگی
درد سیکلی پستان در پاسخ به فروکش کردن هورمونی و جریان سیکل قاعدگی رخ می­دهد. هر ماه طی سال­های باروری، سیستم تولید مثلی برای یک بارداری بالقوه آماده می­شود. میزان استروژن تا یک نقطه­ی خاص بالا می­رود، سپس غده­ی هیپوفیز سیگنل­های تولید هورمون لوتئینی کننده (LH) را می­فرستد و تخمک­گذاری رخ می­دهد. اگر تخمک بارور نشود، آستر رحم طی قاعدگی ریزش خواهد کرد.
بعداً در سیکل قاعدگی که میزان پروژسترون افت پیدا می­کند، درد یا حساسیت پستان ممکن است تا زمان آغاز دوره­ی بعدی افزایش یابد. سپس، وقتی که دوره­ی قاعدگی کم کم پایان می­یابد، درد سیکلی پستان نیز تمام می­شود.

درد سینه به علت هورمون ها
چگونه تغییرات مانه هورمون ها به درد پستان منجر می شود؟ پاسخ به طور کامل شناخته نشده است، اما چند نظریه وجود دارد.
پستان­ها تمایل دارند که در انتهای بارداری به منظور تغذیه نوزاد شیر تولید کنند. لوب­ها و مجاری پستان به چرخش ماهانه­ی هورمون­ها با متورم شدن پاسخ می­دهند که ممکن است تا حدودی درد سیکلی پستان را شرح دهد.
بزرگ شدن سیستم تولید شیر شما همچنین ممکن است به سایر ویژگی­های موجود در پستان شما فشار آورد: کیست­ها، فیبروآدنوم، اعصاب، رباط­ها و عضلات. پوست پستان ممکن است حساس­تر از حالت عادی شود و نوک پستان ممکن است احساس درد و تحریک داشته باشد.
اگر بارداری سیکل ماهانه را مختل کند، پستان­ها با بلوغ کامل طی ۹ ماه آینده به میزان پروژسترون پایدار پاسخ خواهند داد. بسیاری از زنان طی مراحل اولیه­ی بارداری حساسیت پستان را تجربه می­کنند. این واقعیت که وقتی میزان پروژسترون در حال کاهش است، درد پستان میل به افزایش دارد و همچنین در مراحل اولیه­ی بارداری زمانی که سطح پروژسترون پایدار است، افزایش می­یابد، نشان می­دهد که عوامل دیگری که باعث درد پستان می شوند نیز وجود دارد.
قرص­های کنترل بارداری را می­توان با درد پستان در هر دو جهت مرتبط نمود: گاهی اوقات منجر به درد بیشتر می شوند و گاهی اوقات در واقع برای کمک به کاهش درد در اثر تغییر در سیکل هورمونی تجویز می­شوند. هورمون­های موجود در قرص­های کنترل بارداری بسیار شبیه به هورمون­های طبیعی عمل می­کنند و بر پستان اثر می­گذارند، اما اثر آنها می­تواند در زنان مختلف و همچنین در انواع خاص و برند قرص­های ضد بارداری متفاوت باشد.
به دلیل این تفاوت­ها بین زنان، پیش­بینی این که چه زمانی یک قرص کنترل بارداری خاص سبب درد پستان خواهد شد یا درد را از بین خواهد برد می­تواند دشوار باشد و گاهی اوقات یک زن باید قرص­های مختلفی را امتحان کند تا تعیین کند که کدامیک برای او بهتر است.
قرص­های کنترل بارداری از هورمون­های سنتتیک استفاده می­کنند تا تخمک­گذاری را متوقف کنند و مخاط گردن رحم را تغییر داده و شانس بارداری را کاهش دهند. دو نوع قرص کنترل بارداری در دسترس در ایالات متحده وجود دارد: قرص ترکیبی، که دارای ترکیبی از استروژن و پروژستین است؛ و قرص مینی­پیل، که فقط دارای پروژسترون می­باشد.

درد سینه و قرص های ترکیبی ضدبارداری
قرص­های ترکیبی کنترل بارداری واجد دو هورمون سنتتیک هستند. محتوای استروژنی (اتینیل استرادیول) در تمام قرص­های ترکیبی مشابه است ولی دوز آن می­تواند متنوع باشد. ۸ پروژستین مختلف وجود دارد که می­توانند در قرص­های ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند و این انواع مختلف ممکن است اثرات مختلفی روی علائمی که زنان تجربه می­کنند، داشته باشند که این علائم شامل سردرد، آکنه و درد پستان است.
قرص­های خوراکی ترکیبی ضد بارداری با جلوگیری از تخمک­گذاری به اضافه­ی سایر مکانیسم­ها عمل می­کنند. در نمودار بالا می­توانید ببینید که قرص ترکیبی میزان هورمون را بالا می­برد و این میزان را قبل، حین و بعد از زمانی که تخمک­گذاری به طور طبیعی رخ می­دهد، حفظ می­کند. هنگامی که به عنوان داروی تجویز شده مورد استفاده قرار می­گیرد، تخمک به رحم شما منتقل نمی­شود و از شانس بارداری جلوگیری می­کند.
در این شرایط هورمونی، درد پستان می­تواند با چند الگوی مختلف رخ دهد. بسته به اینکه در حالت طبیعی شما چه مقدار استروژن و پروژسترون دارید، درد پستان شما ممکن است کمتر از حالت نرمال یا بدتر از حالت نرمال طی قاعدگی و کمتر از حالت طبیعی برای تعادل سیکل شما باشد.
هنگام مصرف قرص کنترل بارداری خطر سرطان­های اندومتر و تخمدان کاهش می­یابد ولی خطر سرطان پستان استروژن مثبت کمی بالاتر می­رود.
مینی­پیل­ها، که POP یا قرص­های دارای فقط پروژستین نیز نامیده می­شوند، نوع دیگری از ضد بارداری­های خوراکی هستند. برخلاف قرص­های کنترل بارداری ترکیبی که از استروژن و پروژستین سنتتیک استفاده می­کنند، مینی­چیل­ها فقط واجد پروژستین هستند. با استفاده از مینی­پیل، میزان طبیعی استروژن طی دوره­ی ماهانه تغییر نمی­کند و این یکی از دلایلی است که زنان شیرده ممکن است برای این انتخاب کاندید شوند. استروژن باعث آزاد شدن شیر پستان می­شود و در صورتی که زنی برای شیردهی نوزاد خود برنامه­ریزی کرده باشد، این فرآیند نباید تحت تأثیر قرار گیرد.
مینی­پیل­ها از طریق ایجاد یک محیط چالش برانگیز برای اسپرم عمل می­کنند. موکوس گردن رحم غلیظ خواهد شد و آستر اندومتری (آستر پوشاننده­ی رحم) نازک می­شود. اکثر اسپرم­ها نمی­توانند از این شرایط نامناسب عبور کنند تا در صورتی که تخمک وجود داشته باشد به آن برسند. برخی زنان با استفاده از مینی­پیل تخمک­گذاری نمی­کنند و برخی دیگر حتی قاعدگی ندارند، اما نتایج آن بین زنان مختلف متفاوت است.
دور پروژستین موجود در مینی­پیل معمولاً کمتر از مقداری است که در قرص­های ترکیبی وجود دارد. به این دلیل، در صورتی که یک دوز مینی­پیل فراموش شود کمتر اثرگذار است (حفظ میزان پروژسترون روزانه اهمیت دارد).
در نمودار می­توانید مشاهده کنید که چگونه میزان استروژن در یک الگوی طبیعی بالا و پایین می­رود، در حالی که میزان پروژسترون با استفاده از مینی­پیل ثابت می­ماند. از آنجا که هر کس به گونه­ای متفاوت نسبت به پروژسترون پاسخ می­دهد، میزان درد پستان تجربه شده ممکن است نسبت به مصرف مینی­پیل بهتر، بدتر یا بدون تغییر باشد.
شیردهی به خودی خود ممکن است سبب ایجاد احساسات بسیاری در در پستان و نوک پستان می­شود، بنابراین طبقه­بندی این که چه چیزی سبب درد پستان در مادرانی می­شود که مینی­پیل مصرف می­کنند، می­تواند دشوار باشد.

تغییر میزان هورمون های شما سبب تغییر در درد سینه می شود
هورمون هایی که بر سیکل قاعدگی اثر می گذارند بر درد یا حساسیت پستان در زنان پیش از یائسگی نیز اثر می گذارند.
زمانی که شما هورمون­های سنتتیک را به صورت قرص­های کنترل بارداری یا به صورت درمان جایگزین با هورمون (HRT) مصرف می­کنید، ریتم­های سیکلی شما تغییر خواهد کرد. گاهی اوقات مصرف یک قرص ضد بارداری به تسکین درد پستان کمک کرده و گاهی درد را شدیدتر می­کند. به خودتان زمان بدهید تا اجازه دهید که سیکل جدید خود را با قرص هماهنگ کند و به پزشک خود درباره­ی علائم قاعدگی و درد پستان خود اطلاعات دهید. در صورتی که علائم شما بهبود نیافت یا به مشکل برخوردید، کمک تخصصی دریافت نمایید.
کنار آمدن با درد پستان مرتبط با دوره­ی قاعدگی­تان یا قرص­های کنترل کننده­ی بارداری می­تواند خسته کننده باشد. هر زنی با دیگری متفاوت است و قرصی که درد پستان را در یک زن کاهش می­دهد ممکن است در زن دیگری ناراحتی ایجاد کند. درک این که بفهمید کدام یک از این روش­ها برای شما بهتر است، می­تواند به شما کمک کند.
نگه داشتن دست نوشته­ای از علائم شما می­تواند به مقدار زیادی مفید باشد. برخی زنان روز سیکل خود را ثبت می­کنند و به میزان ناراحتی خود در مقیاس ۱ تا ۱۰ برای هر روز سیکل نمره می­دهند. ممکن است مایل باشید که هرگونه علائم دیگری که تجربه کرده­اید (مانند تنش پیش از قاعدگی)، هرگونه اضطراب یا افسردگی، گرفتگی عضلات بر اثر قاعدگی و غیره را نیز ثبت کنید.
در طول زمان ممکن است تصویری پدیدار شود که بتواند شما و پزشکتان را برای درمان یا تغییر در قرص­هایی که برای شما مفید باشند راهنمایی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو