طرز تهیه کلوچه خرمایی سیستانی

طرز تهیه کلوچه خرمایی سیستانی , دستور پخت کلوچه خرمایی سیستانی

کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه سرو می شود. کلوچه ها معمولا به صورت مغز دار طبخ می شود که فواید زیادی دارد.کلوچه خرمایی سیستانی یکی از این کلوچه ها است که مغز آن مخلوط خرما و روغن حیوانی و دارچین است که کمی نیم پز می شود و درون خمیر قرار می گیرد و پخته می شود. به همین دلیل علاوه بر طعم خوبی که دارد بسیار مقوی و مفید است. کلوچه ها در مقایسه با شیرینی، طعم شیرینی کمتری دارند، اما بافت منسجم تری نسبت به کیک دارند. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه خرمایی سیستانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه خرمایی سیستانی
آردیک و نیم پیمانه
روغن حیوانییک سوم پیمانه
شکریک قاشق غذا خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
شیر۶ قاشق غذا خوری پر
نمکنصف قاشق مربا خوری
سیاه دانه۱ قاشق مربا خوری
بادیان یا رازیانه۱ قاشق چای خوری
زیرهنصف قاشق مربا خوری
خرما۱۲ عدد
پودر هل و دارچینکمی

طرز تهیه کلوچه خرمایی سیستانی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خوشمزه سیستانی با طعم خرمایی در ابتدای کار، یک کاسه برداشته و روغن و آرد را درون آن می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم تا روغن به خورد آرد برود. برای این کار نیازی به همزن نیست. با دست این کار را انجام می دهیم.

مرحله دوم

اما می توان با قاشق هم برای هم زدن استفاده کرد. در ادامه بکینگ پودر و نمک و شکر را هم به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در این مرحله شیر را کم کم اضافه کرده و هم می زنیم تا یک خمیر بدست آید.

مرحله سوم

در این مرحله سیاه دانه و بادیان و زیره را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. خمیر را حدود ۵ دقیقه ورز می دهیم تا شیر به خورد خمیر برود. خرما ها را پوست کنده و هسته آن را جدا می کنیم و درون یک قابلمه می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس کمی روغن حیوانی و دارچین و هل اضافه کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا نرم شود. حدود ۵ دقیقه با حرارت ملایم آن را هم می زنیم. از خمیر به اندازه دو گردو جدا کرده و میان آن مقداری مخلوط خرما قرار می دهیم.

مرحله پنجم

سپس به روش دلخواه می بندیم. روش سنتی آن این است که خمیر را با کاتر دایره ای برش بزنیم. از مواد خرما در وسط خمیر قرار داده و به صورت سه گوش می بندیم. روی کلوچه ها را با شانه نقش می دهیم. می توان با چنگال روی کلوچه ها را طرح انداخت.

مرحله ششم

در این مرحله یک سینی مناسب فر بر می داریم و کف آن را به طور کامل با کاغذ روغنی پوشش می دهیم. سپس کلوچه ها را روی کاغذ روغنی قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه درون فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم کرده ایم قرار می دهیم تا بپزد.

مرحله هفتم

در آخر ۵ دقیقه هم گریل فر را روشن کرده تا روی آن نیز طلایی شود. سینی فر را از فر خارج کرده تا خنک شود. سپس از کاغذ روغنی جدا کرده و روی توری قرار می دهیم تا خنک شود. سپس در یک ظرف در بسته نگه داری می کنیم.