خرید و فروش سگ گناه است یا حرام ؟

منبع: دلگرم

109

1400/3/20

10:08


خرید و فروش سگ گناه است یا حرام ؟

خرید و فروش سگ چه حکمی دارد ؟

به گزارش دلگرم به نقل از باشگاه خبر نگاران : در مورد تحریم نگهداری سگ ،باید گفت که در احادیث آمده است هر کس از سگ نگهداری کند هر روز دو قیراط از پاداشش کم می شود .به جز سگی که برای حراست از حیوانات و زمین های کشاورزی و یا شکار باشد که نگهداری آن بلا اشکال بوده و این کار جایز است.

ولی عده ای از فقها بر این باورند که خرید و فروش سگ در هر صورتی و تحت هر شرایطی حرام است . زیرا در احادیث بسیاری پیامبر (ص) از خرید و فروش سگ به شیوه ی عموم نهی کرده است.

امام بخاری از ابی جحیفه در صحیح خود آورده است که پیامبر (ص)از بهای سگ نهی کرده است .

از مسلم و بخاری و ابن مسعود انصاری روایت شده که پیامبر (ص) از پول سگ و مهر فاحشه ( بهایی که زن زنا کار در عوض زنا دریافت می کند) و هلوان کاهن ( آنچه را که در مقابل کارش می گیرد) نهی فرموده است.

ابو داود در کتابش به نقل از عبدالله ابن عباس می فرماید: که پیامبر(ص) از پول سگ نهی کرده و فرموده است : هر کسی که برای گرفتن پول سگ پیش شما آمد ، دستش را پر از گِل و خاک کنید.

ابو داود از ابی هریره روایت کرده که پیامبر (ص) فرموده است : پول سگ و هلوان کاهن و مهر فاحشه حلال نیست.

امام نووی رحمه الله در شرح صحیح مسلم می فرماید: نهی های وارده در احادیث پیامبر (ص) در مورد بهای سگ ، و آن را نجس و بدترین کسب و کار عنوان کردن ، بر تحریم خرید و فروش آن دلالت دارد ؛ بنابر این نه معامله اش جایز است و نه پولش حلال و نه در مقابل تلف کردن و نابودیش از هر نوعی که باشد ، انسان هیچ بهایی را می پردازد.

حکم خرید و فروش سگ

دیدگاه مراجع در مورد حکم خرید و فروش سگ چیست ؟

در بین علما ء هم در مورد خرید و فروش سگ اختلاف نظر وجود دارد :

جمهور علماء ابوهریره ، شیخ حسن بصری ، ربیعه ، اوزاعی ، حکم ، حماد ، شافعی ، احمد، داود ، ابن منذر ، با توجه به احادیث فوق معتقد به تحریم پول سگ هستند .

اما امام ابو حنیفه معامله کردن سگ های سودمند -ذی نفع- را جایز دانسته و پرداخت بهای تلف کردن آن را واجب می داند.

ابن منذر می گوید: جابر و عطاء و نخعی ، تنها خرید و فروش سگ شکاری را جایز شمرده اند.

حافظ می گوید:از ظاهر احادیث چنین برداشت می شود که نهی وارده در احادیث عمومیت دارد و شامل خرید و فروش هر نوع سگی ( تعلیم شده ، مورد نیاز، شکاری و غیره) می شود ؛ لذا معامله کردن آن جایز نیست و شخص تلف کننده در عوض تلف کردن آن هیچ بهایی نمی پردازد.

ابن قدامه در مغنی آورده است : که مذاهب اسلامی در مورد بطلان خرید و فروش انواع سگ اتفاق دارند.

در مجموعه “فتاوای اللجنه الدائمه “آمده است : خرید و فروش سگ خواه برای شکار باشد یا نگهبانی کردن جایز نبوده و بهایش نیز حرام است؛ زیرا از پیامبر (ص)روایت شده است : که از پول سگ و مهر فاحشه و هلوان کاهن نهی فرموده است.

شیخ ابن باز هم در مجموعه فتاوای خود معامله ی سگ را باطل می داند . شیخ عثیمن هم در شرح ممتع می فرماید: خرید و فروش سگ حتی اگر برای شکار هم باشد جایز نیست.

عالمانی را هم که فتوا به جواز خرید و فروش سگ شکاری داده اند، به این فرموده ی پیامبر(ص) استناد می کنند که آن حضرت از پول سگ و خرید و فروش پرندگان بجز سگ شکاری نهی فرموده است.

اما استثنای مذکور در حدیث را محدثان نمی پذیرند و آن را ضعیف و منکر می دانند.و امام مسلم در صحیح خود می فرماید: احادیث وارده در مورد جواز خرید سگ شکاری و اینکه حضرت عثمان بهای سگی را که مجموعه ای شتر ، آن را تلف کرده بودند ، از صاحبشان گرفت و یا ابن عمر به پرداخت بهای سگ تلف شده فتوا داده ، به اتفاق محدثین ، همگی ضعیف بوده و قابل استناد نیستند.

و اگر کسی نیازمند سگ برای شکار و یا حراست بود و به جز از طریق خریدن نمی توانست بدان دست یابد ، در این صورت خرید سگ از روی ناچاری برای وی جائز بوده اما این کار برای فروشنده، حرام است ؛ زیرا فروشنده چیزی را در معرض معامله قرار داده که خرید و فروش آن جایز نمی باشد.

امام ابن حزم در “محلی” آورده است که معامله ی سگ از هر نوعی که باشد حرام است و اگر فرد به جز از طریق خرید نمی توانست بدان دست یابد ، آن را خریداری کند و این کار برای خریدار حلال ولی برای فروشنده حرام است و خریدار هر وقت که قدرت داشت می تواند بهای سگ را از فروشنده بگیرد.

در آخر می گویم:

چکیده مطلب این است که علمای امت اسلامی در مورد نگهداری سگ برای صید و حراست اتفاق نظر دارند اما در مورد معامله ی آن متفق القول نبوده و با توجه به تعارض ادله، سه دیدگاه در این زمینه وجود دارد.

مذهب امام ابو حنیفه و برخی از فقهای مالکیه رای به جایز بودن معامله ی سگ های تعلیم شده داده اند.مذهب امام شافعی و امام احمد و مشهور مالکیه رای به تحریم و عدم جواز داده اند و مجموعه ای از علمای مالکیه خرید و فروش آن را مکروه می دانند.

همچنین بخوانید :

نگهداری سگ در خانه چه حکمی دارد؟

آیا سگ واقعاً نجس است | کدام قسمت سگ نجس است ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو