همه چیز درباره‌ی اهمیت اسباب‌بازی، از انتخاب درست تا خرید آنلاین

همه چیز درباره‌ی اهمیت اسباب‌بازی، از انتخاب درست تا خرید آنلاین


منبع: نی نی بان

114

1400/3/20

11:08


همه چیز درباره‌ی اهمیت اسباب‌بازی، از انتخاب درست تا خرید آنلاین

بازی فقط فعالیتی سرگرم کننده برای کودکان نیست. بازی طبیعی‌ترین رفتار برای ارتباط با پیرامون، کشف محیط، ایجاد روابط اجتماعی و ارتقای مهارت‌های فردی و گروهی است.

در این مقاله می‌خوانید:

  • اسباب بازی چگونه بر رشد کودک اثر می‌گذارد؟
  • بازی کودکان و تقویت مهارت‌های ظریف حرکتی
  • بازی با عروسک و نقش‌آفرینی کودکان
  • اسباب بازی و همدلی در کودکان
  • اسباب بازی کودکان، معلم و بهترین دوستان آن‌ها هستند.

نقش بازی در رشد و سلامت کودکان تا آنجاست که در روان‌شناسی شاخه‌های گوناگونی به وجود آمده‌اند که فقط به شناخت و تحلیل انواع بازی‌ها در کودکان می‌پردازند.
هر فعالیتی ابزار خودش را می‌طلبد. بازی نیز از این قاعده جدا نیست. اما این نکته بسیار اهمیت دارد که چه نوع اسباب بازی‌ای را برای چه سنی، با چه هدفی و چگونه تهیه کنیم؟

اسباب بازی چگونه بر رشد کودک اثر می‌گذارد؟
از تولد تا قبل از 8 سالگی زمان رشد شناختی کودک است. یعنی بهترین زمانی که باید پایه‌های شناخت، تربیت و مهارت آموزی را در او ایجاد کرد و پرورش داد.
خرید اسباب بازی در این بازه‌ی زمانی اولین فرصت کشف و تعامل کودک با محیط را برای او فراهم می‌کند. ضمن این که بازی با اسباب بازی مناسب مزایای روانی و فیزیکی بسیار زیادی برای کودک به دنبال دارد.
اسباب بازی‌هایی مانند عروسک، توپ، ماشین، خرس عروسکی و بازی های رومیزی نقشی حیاتی در ایجاد مهارت‌های حرکتی جدید و همچنین رشد شناختی و اجتماعی کودک شما دارند.
کودکان می‌توانند از نزدیک با اسباب بازی‌ها به عنوان اشیا و وسایل بازی ارتباط برقرار کنند. این امر آنها را تشویق می‌کند آنچه را از جهان کوچک پیرامون خود درک کرده‌اند بیان و احساسات خود را ابراز کنند.
برخی از اسباب بازی‌ها مانند بازی های ساختنی و لگو می‌توانند به کودکان در پیشرفت علوم، ریاضیات و مهارت‌های حل مسئله کمک کنند.

بازی کودکان و تقویت مهارت‌های ظریف حرکتی
در کنار این مهارت‌ها، یافتن روش مناسب برای قرار دادن فیزیکی بلوک‌ها و قطعات بازی از طریق آزمون و خطا، باعث فعالیت ماهیچه‌ها و عضلات دست کودکان می‌شود. در نتیجه این نوع اسباب بازی‌ها برای تقویت مهارت‌های ظریف حرکتی کودک شما فوق العاده هستند.

همه چیز درباره‌ی اهمیت اسباب‌بازی، از انتخاب درست تا خرید آنلاین


اهمیت این مهارت در دوران تحصیل خود را نشان می‌دهند. دست‌های قوی برای یادگیری نوشتن بسیار اهمیت دارند. بنابراین بازی با لگو به کودک کمک می‌کند تا هنگام نوشتن به خصوص در شروع یادگیری، بتواند مداد را درست در دست بگیرد و از همان ابتدا درست نوشتن را تمرین کند.
برای رشد مهارت‌های خلاقانه کودک حتی نیازی به رفتن به فروشگاه نیست. بسیاری از بازی‌های معروف از قدیم رایج بوده‌اند که روشی عالی برای شروع رشد و ارتقای خلاقیت کودک شما هستند. مثلاً پوشیدن لباس شخصیت‌های مختلف و بازی کردن نقش آنها.

با لباس پوشیدن و لباس درآوردن از تن عروسک، بچه‌ها یاد می‌گیرند چه‌طور خودشان لباس بپوشند یا لباس عوض کنند. حرف زدن با عروسک- و به طور کلی هر نوع اسباب بازی دیگری که کودک در ذهن خود برای آن شخصیتی متصور است- مهارت‌های کلامی کودکان را ارتقا می‌دهد.

خاله بازی یا بازی‌های نقش آفرینی دیگر مثال‌هایی از این نوع بازی هستند. دنیای کودکان در این نوع بازی‌ها نامحدود می‌شود. آنها می‌توانند آدم فضایی، پزشک، مادر یا پدر باشند که آشپزی می‌کنند، خرید می‌کنند، بیماری را مداوا می‌کنند یا دوست خود را نجات می‌دهند.
هنگامی که کودکان وانمود می‌کنند کسی یا چیز دیگری هستند، تفکر انتزاعی را یاد می گیرند. مهارتی که برای آینده‌ی آنها ضروری است. علاوه بر این، اعتماد به نفس و عزت نفس آنها با انجام این کارها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

بازی با عروسک و نقش‌آفرینی کودکان
کودکان همچنین با بازی‌های نقش آفرینی مهارت‌های اساسی تفکر را به دست می‌آورند.
آنها پدیده‌ها و چیزهایی را در ذهن تصور و در عمل بازنمایی می‌کنند. وقتی دختر کوچولویی با عروسک بازی می‌کند در واقع نقش مادری را تمرین می‌کند. در حالی که او در واقع مادر نیست.
او ابتدا آن نقش را در ذهنش بازسازی کرده و سپس در عمل آن را اجرا می‌نماید. این فرایند منجر به پرورش و بلوغ شناختی در کودکان می‌شود که پایه‌ی تمام رفتارها و تصمیم‌های او در بزرگ‌سالی است. بازی با عروسک برای دختران به پیشرفت مهارت‌های واقعی آنها نیز کمک می‌کند.
با لباس پوشیدن و لباس در آوردن از تن عروسک، بچه‌ها یاد می‌گیرند چه‌طور خودشان لباس بپوشند یا لباس عوض کنند. حرف زدن با عروسک- و به طور کلی هر نوع اسباب بازی دیگری که کودک در ذهن خود برای آن شخصیتی متصور است- مهارت‌های کلامی کودکان را ارتقا می‌دهد، دامنه‌ی واژگان آنها را گسترده می‌کند و توانایی ایجاد ارتباط با دیگران از طریق گفتار را به آنها یاد می‌دهد.


بیشتر بخوانید: فواید بازی کودک با لگو



همه چیز درباره‌ی اهمیت اسباب‌بازی، از انتخاب درست تا خرید آنلاین


اسباب بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا از طریق مشاهده، که فعالیتی مهم در فرایند رشد آنها است، چیزهای زیادی یاد بگیرند. همچنین به آنها درک بهتر و دقیق‌تری از دنیای خود و نقش آنها در آن را می‌دهد.

اسباب بازی و همدلی در کودکان
اسباب بازی به کودکان کمک می‌کند هنگام بازی مهارت‌های ارزشمندی را تجربه کنند. آنها با کمک اسباب بازی، به روشی سرگرم کننده و مهیج اعلام استقلال می‌کنند.
اسباب بازی‌ها همدلی را به بچه‌ها می‌آموزند. کودکان با توجه کردن به نیازهای اسباب بازی‌هایشان، از توجه مدام به نیازهای خود دست می‌کشند و به شکل عملی و واقعی به نیازهای دیگران (اسباب بازی‌هایشان) اهمیت می‌دهند. این توانایی، بسیار مهم و ارزشمند است.

بازی با اسباب بازی مناسب، کودک را در موقعیتی قرار می‌دهد که آموزشی را که برای رشد و پیشرفت در دوران کودکی نیاز دارد، با نشاط، اعتماد به نفس و قدرت به دست آورد.

زیرا باعث می‌شود کودک با خواهر، برادر، دوستان و همسن و سالان خود بهتر کنار بیاید. اتفاق مهم‌تر در این مورد با شروع مدرسه پیش می‌آید که او باید با همکلاسی‌هایش در محیطی کاملاً غریبه و تازه ارتباطاتی جدید برقرار و یک زندگی متفاوت را تجربه کند. 
اگر فکر می‌کنید اسباب بازی‌ها فقط سرگرم کننده هستند، باید گفت آنها ابزارهای ارزشمندی برای یادگیری هستند که به شکل‌گیری شخصیت بچه‌های ما برای سال‌های آینده کمک می‌کنند.

اسباب بازی کودکان، معلم و بهترین دوستان آن‌ها هستند
بازی، طبیعی‌ترین فعالیتی است که کودکان برای کشف جهان و ایجاد ارتباط با دیگران انجام می‌دهند و اسباب بازی ابزار مناسب چنین فعالیتی است.
از نظر بچه‌های ما، اسباب بازی‌ها چیزی فراتر از اشیای ساده هستند. آنها معلمان، همراهان و بهترین دوستان بچه‌ها هستند که آنها را در این جهان بزرگ و گیج کننده همراهی می‌کنند.


همه چیز درباره‌ی اهمیت اسباب‌بازی، از انتخاب درست تا خرید آنلاین


باید به کودکان فرصت بازی کردن داد و آنها را در این فعالیت طبیعی حمایت کرد.
تهیه اسباب بازی مناسب که شامل آگاهی، انتخاب و اقدام به خرید اسباب بازی است یک گام اساسی در جهت ایجاد چنین فرصتی برای فرزندانمان است. بازی با اسباب بازی مناسب، کودک را در موقعیتی قرار می‌دهد که آموزشی را که برای رشد و پیشرفت در دوران کودکی نیاز دارد، با نشاط، اعتماد به نفس و قدرت به دست آورد.
می‌خواهید درباره این که چه اسباب بازی‌ای برای فرزندتان مناسب است بیشتر بدانید؟ دوست دارید بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت‌ها تهیه کنید؟ از اینجا وارد شوید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو