استاتین ها تاثیری در بهبود عوارض کووید ۱۹ ندارند

78

1400/3/20

16:17


استاتین ها تاثیری در بهبود عوارض کووید ۱۹ ندارند

سلامت نیوز:استاتین ها دارای تاثیرات ضدالتهابی هستند و مصرف آنها بعد از بستری شدن در بیمارستان موجب کاهش ریسک لخته شدن خون، سندرم حاد تنفسی یا مرگ نمی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، در اوایل پاندمی کووید ۱۹، پزشکان گزارش دادند که به نظر می‌رسد در بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹، خطر لخته شدن خون بیشتر است. حدس و گمان‌هایی هم وجود داشت که استاتین ها- نوعی داروی کاهش دهنده کلسترول- می‌توانند به کاهش این مشکل کمک کنند.


به گزارش اوری دی هلث،از اینرو محققان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند چگونه استاتین ها می‌توانند بر دو عارضه کووید ۱۹ تأثیر بگذارند: لخته شدن خون و سندرم حاد تنفسی.


این آزمایش شامل تقریباً ۶۰۰ نفر در ایران بود که به دلیل کووید ۱۹ در ۱۱ بیمارستان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده بودند. به نیمی از بیماران روزانه ۲۰ میلی گرم (میلی گرم) استاتین موسوم به آتورواستاتین داده شد در حالی که به نیمی دیگر دارونما داده شد. در پایان ۳۰ روز، محققان مواردی از لخته شدن خون، استفاده از اکسیژناسیون برای درمان سندرم حاد تنفسی یا مرگ و میر ناشی از آن را در طی ۳۰ روز از شروع آزمایش ثبت کردند.


هنگامی که بیماران پس از بستری شدن در بیمارستان شروع به مصرف دارو کردند، دوز اولیه توصیه شده یک استاتین- ۲۰ میلی گرم- تفاوتی در عوارض بیماران ایجاد نکرد.


دکتر «بهنود بیکدلی»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، در این باره می‌گوید: «استاتین درمانی در شرایط حاد بیماری، برای درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ مناسب نیست، اما همچنان برای درمان بهبود چربی خوب است.»


محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو