خواص گیلاس و مهم ترین فواید مصرف این میوه محبوب

خواص گیلاس و مهم ترین فواید مصرف این میوه محبوب


منبع: آرگا

114

1400/3/20

20:10


از گیلاس استفاده های زیادی می شود. می توان به صورت میوه تازه، کمپوت، مربا، آب میوه و یا حتی میوه خشک استفاده کرد یا می توان برای تزئین انواع کیک و شیرینی از آن استفاده کرد. از دیگر خواص گیلاس استفاده از چوب آن در صنعت است.

از مهم ترین خواص گیلاس و فواید این میوه آبدار خوشمزه می توان به وجود مقادیر زیادی مواد مغذی اشاره کرد، که این مواد شامل: مقادیر بالای آنتوسیانین ها، کورستین، هیدروکسید سینامات، پتاسیم، کاروتنوئیدها، ملاتونین، فیبر ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم می باشد.

زردآلو، آلبالو و گیلاس از جمله محبوب ترین میوه های تابستانی به شمار می روند، نام علمی گیلاس (Prunus avium) و از خانواده (Rosaceae) می باشد. درخت گیلاس بدون خار، با ارتفاع کوتاه، دارای شاخه هایی صاف بدون خار و برگ هایی سبز درشت می باشد، و دارای میوه ای گوشت دار، آبدار و شیرین و همچنین دارای هسته. فواید گیلاس از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است، حتی باستان شناسان در غارهای ماقبل تاریخ بقایای هسته گیلاس یافت کرده اند که نشان می دهد گیلاس غذای متداولی در عصر حجر بوده است.

مهم ترین خاصیت گیلاس برای سلامتی

خواص گیلاس برای سلامتی

همه ما از خوردن گیلاس در یک روز گرم تابستانی لذت می بریم. برای این که خاصیت گیلاس را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت‌های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه آن در طب استفاده های فراوان دارویی زیادی دارد. چند مورد از فواید مصرف گیلاس را که بر سلامت انسان تاثیر می گذارند عبارتند از:

تسکین درد

وجود آنتوسیانین در کاهش التهاب و کاهش درد نقش بسزایی دارد. گیلاس به دلیل داشتن آنتوسیانین یه تسکین دهنده طبیعی است.

سلامت قلب

پتاسیم بالا در گیلاس برای تنظیم عملکرد قلب بسیار مفید است و در نتیجه حفاظت کننده سلامت قلب می شود.

فواید گیلاس در سلامتی قلب

رفع بی خوابی

بی خوابی مشکلی است که امکان دارد برای همه ما اتفاق بیفتد. گیلاس حاوی ملاتونین است که موجب آرامش در بدن می شود، بنابراین خوردن روزانه گیلاس برای رفع بی خوابی بسیار موثر است.

افزایش گردش خون

یکی از فواید مصرف گیلاس، افزایش گردش خون در بدن است. فلاونوئید موجود در گیلاس باعث عملکرد بیشتر گردش خون می شود و خطر انعقاد خون را از بین می برد.

ضد پیری

آنتی اکسیدان و مواد مغذی و معدنی موجود در گیلاس روند پیری را کاهش می دهند، همچنین این مواد استرس را کم می کند که عامل اصلی در پیری زودرس است. و باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک می شود.

حفظ سلامت مو

گیلاس حاوی ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C است. این ویتامین ها ریشه مو را تقویت کرده و جریان خون در پوست سر را بهبود می بخشد.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از خواص گیلاس، وجود مواد مغذی غنی و کالری کم است، و برای کسانی که به دنبال لاغری یا دارای رژیم غذایی هستند بسیار مناسب است.

استفاده از خواص گیلاس برای کاهش وزن

جلوگیری از دیابت

گیلاس برای درمان دیابت بسیار مفید است. قند پایین در گیلاس موجب حفظ سلامت بدن شما می شود، و همچنین خوردن گیلاس بیشتر از خوردن میوه های دیگر مثل انگور، آلو و … توصیه می شود.

بازسازی عضلات

گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش درد عضلات کمک کند.

رفع نقرس

داشتن ماده شیمیایی آنتوسیانین برای رفع نقرس مفید است. آنتوسیانین می تواند به طور مستقیم درد مفاصل را کند و همچنین التهاب را از بین ببرد. درد مفاصل از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید ناشی می شود.

کمک به جلوگیری از سکته

با توجه به مطالعات انجام شده در سیستم سلامت دانشگاه میشیگان بر روی حیوانات، آب گیلاس تاثیر مشابهی به داروهای قلبی و عروقی داشته است، به همین جهت خوردن آب گیلاس به طور مداوم خطر سکته را کاهش می دهد.

فواید هسته و روغن هسته گیلاس

  • هسته گیلاس به درمان بی خوابی کمک می کند.
  • هسته گیلاس از ابتلا شدن به آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می کند.
  • روغن هسته گیلاس برای درمان چین و چروک پوست و جوان سازی پوست مفید است.
  • روغن هسته گیلاس به گرفتگی عضلات و درد بدن کمک می کند.
  • روغن هسته گیلاس باعث افزایش میل جنسی می شود و به درمان ناباروری در مردان و زنان کمک می کند.
  • روغن هسته گیلاس برای درمان اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست مفید است.
  • روغن هسته گیلاس به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

مهم ترین خواص گیلاس برای سلامتی

فواید دمنوش دم گیلاس

  • دمنوش دم گیلاس برای درمان آرتروز، روماتیسم و نقرص بسیار مفید است.
  • دمنوش دم گیلاس برای لاغری و کاهش وزن و درمان سلولیت مفید است.
  • دمنوش دم گیلاس به پاکسازی و سم زدایی خون کمک می کند.
  • دمنوش دم گیلاس برای درمان سنگ کلیه و سنگ های مجاری ادرار مفید می باشد.

منع استفاده از گیلاس

خواص گیلاس بسیار زیاد است، ولی استفاده بیش از حد آن برای برخی افراد توصیه نمی شود. مصرف گیلاس برای کودکان زیر ۳ سال توصیه نمی شود، زیرا باعث اختلالات سیستم گوارشی می شود و در کودکان موجب بروز اسهال می شود.

گیلاس در زنان باردار موجب بروز نفخ، گاز معده و درد شکم می شود.

مصرف بیش از حد گیلاس ممکن است برای افرادی که دارای آلرژی هستند، آن را تشدید کند.

مضرات استفاده بیش از حد گیلاس

نکته :

گیلاس حاوی مقدار زیادی از بتا می باشد، که به عنوان ویتامین A شناخته می شود. مصرف بیش از اندازه ویتامین A می تواند موجب سمی شدن بدن شود، بنابراین مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

برای آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی و فواید مصرف میوه ها می توانید از مطالب ارائه شده بهره مند گردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو