احساس ناامنی و چگونگی غلبه بر آن

احساس ناامنی و چگونگی غلبه بر آن


منبع: آرگا

140

1400/3/20

22:11


غلبه بر احساس ناامنی نیازمند یکسری نکات و بررسی های لازم می باشد. ایجاد رابطه سالم و با صداقت، کنار گذاشتن فکر و خیال بیهوده، اعتماد جزو این ضروریات می باشد که در زندگی خود باید داشته باشید. بنابراین هیچ رابطه و حس کاملی وجود ندارد و شما باید خودتان آن را بسازید.

بعضی از کسانی که حس نا امنی در آن ها به وجود آمده به مشاور می روند و برای غلبه بر احساس ناامنی کمک می خواهند که حتی بعضا عنوان می کنند از بقیه می ترسند. مثل هراس آن ها به خاطر فهمیدن حس شان بوده و به عنوان نقطه ضعف می دانند. احساس Insecurity از فقدان و نبود اعتماد به نفس و کمبود اطمینان نسبت به توانایی های خود است. این حس در جنبه های مختلف زندگی هر شخصی می تواند باشد.

اغلب افراد به دلیل های متعددی این حس را دارند که البته می تواند به خاطر مقایسه خود با دیگر افراد جامعه باشد، پذیرش از طرف دیگران باشد، ظاهر و نقص ها دیگر باشد، نا هم خوانی با استاندارد های دیگران و احساس خواسته نشدن باشد. با ما در ادامه مبحث همراه باشید.

غلبه بر احساس ناامنی در خیابان

غلبه بر احساس ناامنی

کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس و عدم احساس ارزشمندی همه در احساس فرد خلاصه می شود که با اعتماد به غلبه این حس یک تصویر خصوصی می باشد. شما باید بدانید که چه نسبت به خود دارید که نیازمند تغییر ۲ باور اصلی نسبت به خود است اولین باور آشکاری می باشد که به اندازه کافی خوب نیستیم و این امکان وجود که به خاطر هوش، پول یا چهره است.

دومین باور که نیازمند تغییر است تصویر یاز موفقیت و کمال است که تغییر این باور بر خلاف منطق می باشد. ولی اگر برای غلبه بر احساس ناامنی و بالابردن اعتماد به نفس باشد راهکارهایی را به شرح ذیل آورده ایم:

غلبه بر حس ناامنی در زندگی

  • تصویر شخصی غلط از نداشتن اعتماد به نفس

به خاطر عدم احساس ناامنی و اعتماد به نفس و عزت نفس پایین با آن چه که فرد تصویری از موفقیت در ذهن دارد که کلمه باید در آن وجود دارد آن تصویر از کمال ذهن می گویند. ذهن یک رویداد از کمال شخصی و یک رویداد از کمال واقعی نشان می دهد که مقایسه همین موجب کم شدن اعتماد به نفس شده و چون تصویر شخصی به واقعیت ماجرا فاصله دارد. این در حالی است که تصویر کمال به نظر راهی برای به وجود آوردن حس خوب بوده که موجب خودمان آن حس را رد کنیم و همین امر موجب کمبود می شود.

احساس اعتماد و امنیت به شکل حقیقی یعنی ردکردن خود است زمانی که ما با تصویر ذهنی در مورد کمال به جایی می رسیم حس خوبی ایجاد می شود. در حقیقت ذهن ما برنامه ریزی شده تا ارتباط عاطفی داشته باشیم که نسبت به این حس به تصویری از موفقیت موثر با وضعیت عاطفی تغییری نکند که این عمل به هیچ وجه باور ذهنی ما را تغییر نمی دهد.

خیلی از افرادی که به اهداف خود رسیده اند هنوز نتوانستند خود را بیابند با این که شاید وضعیت عاطفی شما در صورت موفقیت امکان دارد سریع باشد و برای مدت کمی تغییر کند چون باور اساسی آن موفقیت باید زیاد و طولانی مدت باشد. در این صورت است که ما حالت خود را باور می کنیم و مشکل کمبود اعتماد به نفس پیش می آید. صدای تشویق انتقادی موجب اهداف بالاتری خواهد شد که چون هدف های بلند و بالایی را خواهد گذراند نباید عشق و باور را به خود وابسته ساخت.

برای غلبه بر احساس ناامنی چه کنیم؟

  • تغییر به آن چیزی که در احساستان باور دارید

در مورد بحث دوم که نیاز به تغییر و تحول است ما به نحوی به اندازه ای خوب نیستیم که این اعتقادات و ناامنی و ترس ایجاد شده را اعتقاد داشته باشیم. در مورد احساسات مشکل اصلی از نشانه های باورهای خطا و منفی بوده که با درگیری ذهنی خود بگوییم ما به اندازه کافی خوب نیستیم و اعتقاد و تخیل توسط ذهن ایجاد شده نتیجه گیری کند و بر این باور بوده که واقعا برای رسیدن به کمال و تمام بودن به اندازه کافی خوب نیستیم. پس با تغییر این حس و ایمان به خود بسیار راحت تصویر را از کمال با مقایسه به قبول نکردن آن سعی در خود ندانیم.

مقابله با احساس ناامنی

  • شما در ذهنتان تصویر را ایجاد می کنید

نداشتن آگاهی لازم در مورد این که چگونه ذهن شما گمراه می شود می تواند به تلاش های ناموفق برای زیاد شدن عزت نفس و اعتماد به نفس کشیده شود. همه کسانی که با اعتماد به نفس بوده تلاش می کنند تا برای تبدیل شدن به تصویر ذهنی به کمال برسند و با دنبال کردن این هدف اعتماد تقویت شده و نسبت به تصویر خیالی اعتقاد پیدا می کند.

سپس برای نتیجه بهتر باور اصلی را تغییر داده و جلسات تمرینی بیاموزید تا با تغییر باور اصلی آن را فراهم کنید. شما اگر بتوانید با احساس و افکار کوچک تر آن را تغییر دهید می توانید به شکلی بهتر یاد بگیرید که چگونه حس و فکر بزرگ را تغییر دهید. تا به راحتی تمرین های خود آموزی را گوش و اجرا کنید.

غلبه بر احساس ناامنی و برگشتن اعتماد به نفس

دلایل و اثرات وجود این احساس

  1. ناامنی به خاطر نداشتن اعتماد به نفس ناشی از اضطراب اجتماعی و شغلی
  2. ناامنی به موجب شکست و ناکامی
  3. ناامنی ناشی از کمال گرایی
  4. اضطراب و افسردگی
  5. فرسودگی روانی
  6. اختلالات خوردن

غلبه بر احساس ناامنی چگونه امکان پذیر است؟

چگونه بر احساس نا امنی غلبه کنیم؟

بیشتر اوقات ما از ناامنی های خود، آگاه نمی باشیم و می ترسیم که با آن ها روبرو شویم. این آگاهی و ترس می تواند موجب آسیب های جدی شود. پس با پیدا کردن احساس ناامنی برخی مواقع می شود حس بدی به ما بدهد و یا اعتماد به نفس ما را کاهش دهد که این اولین اقدام به این حالت است.

مقابله با احساس ناامنی

  • برای رفع این احساس باید طبق بررسی ها علت به وجود آمدن ایم مشکل را بدانیم و برای ارزیابی از یک مشاور کمک و راهنمایی بگیریم تا با روش های درمانی راه حلی را ارائه دهد تا به راحتی غلبه بر احساس ناامنی داشته باشیم.
  • با کنترل به ارزیابی های موجود از عواملی که موجب خارج شدن شما از کنترل می شود انجام دهید.
  • شما با فرصت دادن به خود و دنبال کردن علاقه خود می توانید به موقعیت های بهتر زندگی دست پیدا کنید.
  • با خانواده و دوستان وقت بگذرانید و کمتر در خانه بمانید و سلایق خود را دنبال کنید.
  • برای رسیدن به اهداف خود آن ها را کنار نگذارید و دوباره بازبینی کنید تا برای رسیدن به هدف با برنامه باشید.
  • به موضوعاتی که درباره آن صحبت می کنید فکر کنید و به خود یادآوری کنید یک دوست خوب می تواند کمک کننده باشد.
  • شما به جای دوری و نگرانی از آن ها می توانید یاد بگیرید که کمتر کسی را قضاوت کنید و بیشتر به او بیاموزید، همچنین با آسیب به شما که موقعیت های بدی است از آن ها دوری کنید.
  • کمال گرایی خیلی مواقع با عزت به نفس اشخاص وابسته است تا وقتی که در جایگاه مناسبی قرار دارند ولی وقتی که جایگاه خوبی ندارند حس خوشایندی هم نخواهند داشت که در زمان هایی خوب عمل کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو