آموزش کاشت و پرورش درخت ماگنولیا

آموزش کاشت و پرورش درخت ماگنولیا


منبع: آرگا

184

1400/3/21

00:13


توجه داشته باشید که کاشت و پرورش درخت ماگنولیا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به پرورش و مراقبت از گیاهتان نمایید با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت ماگنولیا از دسته گیاهان همیشه سبز و بسیار بزرگ از خانواده مگنولیاسه ها می باشد که بومی جنوب شرقی آمریکا بوده و به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش درخت ماگنولیا

بهتر است بدانید که گیاه ماگنولیا در واقع گیاهی همیشه سبز است که حتی در خشکی کسالت بار زمستان نیز سرسبزی شادی آوری را به ارمغان خواهد آورد و به دلیل برگ های مخملی اش ارزش و اهمیت زیادی پیدا کرده است. این گیاه زیبا بومی مناطق جنتوب شرقی آمریکا بوده که گل هایش زیبا و درخشنده و همیشه معطر هستند و در جنگل هایی که رشد کرده باشند بوی بسیار مطبوعی محوطه جنگل را فرا خواهد گرفت. ماگنولیا از درختان زیبا همیشه سبز و گل دار است که در صورت انتخاب مکان مناسب و حفاظت از سرمای سخت زمستان می توان به یک درخت خوش منظر در تمام فصول تبدیل شود. این گیاه از دسته بلند ترین درختان است و فضای بسیار زیادی برای گسترداندن شاخسار خود در حدود ۱۲ متر نیاز دارد. برگ های آن نیز بزرگ و چرمین و گل های سفید رنگ و بزرگ هستند. معمولا گلدهی این گیاه از اواخر بهار و اوایل تابستان خواهد بود و به دلیل عطر خاصی که دارند مانند شکفته های مرکبات توصیف شده اند. جالب است بدانید که برخی از انواع ماگنولیا به صورت درخت های عظیم در می آیند و تا ۳۰ متر هم ارتفاع پیدا می کنند. گل های ماگنولیا به رنگ های ارغوانی و سفید و زرد و قرمز خواهند بود. این گیاه امروزه در اغلب باغ ها ایران نیز به عنوان یک درخت زینتی مورد کشت قرار می گیرد. به صراحت می توان گفت که اغلب نمونه های همیشه سبز این گیاه در طی فصل تابستان تا فصل پاییز گلدهی دارند اما در نمونه های خزان پذیر آن گلدهی با توجه به شرایط آب و هوایی از اواخر زمستان تا اوایل بهار انجام خواهد شد. عمدتا گل های این گیاه نسبت به سرمای دیررس بهاره بسیار هستند و در صورت چنین مسئله ای گل ها و همچنین برگ های جوان که به تازگی شروع به رویش کرده اند به دلیل سرما سیاه شده و ریزش خواهند کرد.

چگونگی پرورش درخت ماگنولیا

دستورالعمل کاشت ماگنولیا:

توجه داشته باشید که عمدتا کاشت و پرورش درخت ماگنولیا از طریق سه روش قلمه زنی، پیوند زدن و کاشت بذر انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان مراحل هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

کاشت با بذر: به طور کلی در این روش بایستی بذر تازه را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید تا پوشش نارنجی آن راحت تر حذب گردد. سپس در بستری مناسب، مرطوب، روشن و دور از تابش نور مستقیم خورشید کشت نمایید. مراقب باشید تا بستر کشت گیاهتان در طول جوانه زنی خشک نشود.

پیوند زدن: بهتر است بدانید که پیوند زدن معایبی دارد و آن هم این است که تقریبا ۵ سال زمان نیاز دارد تا روند گلدهی خود را انجام دهد که به همین خاطر پایه از طریق بذر به دست می آید و پیوندک از گونه مورد نظر پیش از اینکه درخت از خواب بیدار شود، جدا شده و پیوند زده می شود.

قلمه زنی: عمدتا برای قلمه زنی در ابتدا باید دقت داشته باشید که اگر گونه مورد نظر در اوایل بهار گل می دهد پس بایستی قلمه نرم و سبز را پس از اتمام گلدهی از گیاه تهیه نمایید و بعد در بستر مناسب کشت نمایید اما اگر گلدهی در اوایل تابستان انجام می شود پس باید قلمه نیمه چوبی از آن بعد از انمام گلدهی تهیه نمایید. به طور کلی باید در بستر مرطوب که زهکشی مناسبی هم دارد در خزانه روشن و به دور از نور مستقیم خورشید گیاهتان را کشت نمایید. همچنین توصیه می شود که پیش از کشت قلمه را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید تا روند ریشه زایی گیاه سریع انجام شود.

دستورالعمل کاشت ماگنولیا

شرایط مورد نیاز برای پرورش ماگنولیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که اصولا درختان ماگنولیا به آبیاری منظم نیاز دارند و در صورت خشک بودن خاک میزان گلدهی آن بسیار کاهش خواهد یافت و نوک و حاشیه برگ ها خواهد سوخت. همچنین تحمل درختان مسن و بالغ در برابر خشکی تا حدودی بیشتر از درختان نابالغ است و به همین دلیل آبیاری در سال اولیه کشت به ویژه در طی تابستان باید بسیار منظم انجام شود.

دما و نور:

به صراحت می توان گفت که گیاهان ماگنولیا اغلب از سرما بیشتر آسیب می بینند به ویژه اینکه اگر در تابستان آبیاری را با دقت و از روی برنامه انجام دهید تحمل این گیاه در برابر گرمای هوا نیز افزایش پیدا خواهد گرفت. دقت داشته باشید که بازه دمایی ایده آل برای بستر این گیاه بین ۹ تا ۱۲ درجه سانتی گراد خواهد بود. در مورد نور مورد نیاز درختان نیز می توان گفت که درخت ماگنولیا نیاز به نور کامل دارد یعنی وجود ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم خورشید برای رشد و گلدهی آن لازم است. البته که برخی از انواع این گیاه در مکان هایی نیمه آفتاب و نیمه سایه رشد مناسبی دارند. بهتر است بدانید که کمبود نور محیط از جمله علل عدم گلدهی و یا کاهش گلدهی گیاه، باریک شدن ساقه ها و پریدگی رنگ برگ ها خواهد بود.

شرایط لازم برای گیاه ماگنولیا

خاک و کوددهی:

شما برای پرورش درخت ماگنولیا نیاز به خاکی با اسیدیته ۵ الی ۶ و زهکشی مناسب و حاوی مواد ارگانیک مانند خاک برگ یا کود پوسیده نیاز دارید. همچنین استفاده از لایه ای مواد ارگانیک بر روی سطوح خاک به رشد ریشه های آن کمک زیادی خواهد کرد زیرا اصولا ریشه های این گیاه سطحی است و از وجود چنین مواردی در خاک بسیار استفاده خواهد کرد. دقت داشته باشید که کاشت درختان جدید از گونه های همیشه سبز بهتر است در اواسط فصل بهار و گونه های خزان پذیر در اواسط بهار یا اواخر تابستان انجام شود. توجه داشته باشید که گیاه ماگنولیا برای رشد نیاز به خاکی نسبتا اسیدی دارد و قلیایی بودن خاک باعث عدم رشد و گلدهی مناسب آن خواهد شد. به همین دلیل کلروز آهن یا زرد شدن برگ ها ناشی از کمبود آهن از جمله مشکلات رایج این گیاهان خواهد بود زیرا قلیایی بودن در ابتدا مانع از مصرف عنصری مانند آهن و همچنین گوگرد می شود و در مواردی کمبود این دو عنصر از دلایل زرد شدن برگ ها گیاه خواهد بود. به همین خاطر می توانید استفاده از کود های حاوی آهن و فسفر برای این گیاه توصیه خواهد شد.

آفات و بیماری:

در اغلب اوقات درختان ماگنولیا عاری از بیماری هستند و تنها ممکن است برگ های نرم گیاه در اثر بادهای داغ و خشک قهوه ای پیچیده شوند. گاهی اوقات ممکن است در فصل بهار گیاه مورد هجوم تریپس ها و حشره لاکزا که برگ و شاخه های گیاه را آلوده می کند، قرار گیرد و یا لکه برگی، کپک سیاه، بلایت و شانکر را نشان دهد که به وسیله قارچ ها یا باکتری ها به وجود خواهد آمد. دقت داشته باشید که پژمردگی برگ ها گیاه می تواند باعث مرگ برخی از شاخه ها یا کل درخت شود پس بهتر است شاخه های آلوده را هرس نمایید و با یک کود حاوی نیتروژن گیاهتان را تغذیه نمایید.

آفات رایج در گیاه ماگنولیا

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش گیاه فرزیا و همچنین پرورش گیاه کوردیلین نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو