درمانی اثربخش برای عفونت‌ ادراری

146

1400/3/21

09:41


عفونت‌ دستگاه ادراری یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که امروزه افراد با آن مواجه می‌شوند. زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان دچار این نوع عفونت‌ می‌شوند؛ به طوریکه تقریبا ۵۰ درصد از زنان دست‌کم یک بار در زندگیشان این عفونت‌ را تجربه می‌کنند.

درمانی اثربخش برای  عفونت‌ ادراری

به گزارش بهداشت نیوز، عفونت‌ ادراری معمولا بعد از یک بار بروز، دوباره رخ می‌دهد. بارداری، رابطه‌ی جنسی، یائسگی، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و… از جمله رایج‌ترین محرک‌های این نوع عفونت‌ محسوب می‌شوند‌. عفونت‌ ادراری معمولا با علائمی مثل تب، درد در ناحیه‌ی شکم و احساس سوزش هنگام ادرار همراه است. پزشکان برای درمان عفونت ادراری آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.
 
با این حال بسیاری از روش‌های خانگی نه تنها علائم این عارضه را تسکین می‌دهند، بلکه از بروز مجدد آن در آینده هم پیشگیری می‌کنند‌. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ قرار است با ۱۸ روش خانگی برای درمان عفونت‌ ادراری آشنا شوید. اگر دچار این عارضه‌ی دردناک هستید یا می‌خواهید از ابتلای‌ مجدد به آن پیشگیری کنید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
 
روش‌های طبیعی برای درمان عفونت‌ ادراری
عفونی شدن هر قسمت از دستگاه ادراری توسط باکتری، قارچ یا ویروس باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شود. در ادامه روش‌های خانگی برای درمان این عارضه را معرفی می‌کنیم.
 
۱‌. آب کرن‌بری
کرن‌بری که جزء توت‌ها محسوب می‌شود، یک گزینه‌ی عالی برای درمان عفونت ادراری به شمار می‌رود. این میوه حاوی پروآنتوسیانیدین است که از نفوذ باکتری ای‌کولی به دیواره‌های میزنای حلوگیری می‌کند. علاوه بر این خواص آنتی‌بیوتیکی دارد و در مبارزه با عفونت‌ها اثرگذار است.
 
مواد لازم
آب کرن‌بری شیرین نشده: نصف لیوان
طرز تهیه
برای پیشگیری از عفونت، هر روز نصف لیوان آب کرن‌بری شیرین نشده را بنوشید. اگر دچار عفونت هستید، هر روز چهار لیوان آب کرن‌بری بنوشید تا از کلیه‌هایتان محافظت شود. از شیرین کردن کرن‌بری خودداری کنید. اگر مزه‌ی این نوشیدنی را دوست ندارید، می‌توانید آن را با آب‌سیب و آب رقیق کنید. در نظر داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب به درمان عفونت ادراری کمک می‌کند.
 
هر چند وقت یکبار؟
دست‌کم چهار لیوان آب کرن‌بری در روز بنوشید تا عفونتتان برطرف شود‌.
 
۲‌. سرکه‌ی سیب
درخشان کردن مو و از بین بردن جوش از جمله خواص سرکه‌ی سیب هستند. این ماده‌ی غذایی در درمان عفونت دستگاه ادراری هم نقش بسزایی دارد. سرکه‌ی سیب سرشار از آنزیم‌های ضروری و مواد مغذی مثل پتاسیم است که از رشد باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت ادراری جلوگیری می‌کنند.
 
سرکه‌ی سیب سرشار از اسید استیک است که به رشد باکتری‌های خوب کمک می‌کند و باکتری‌های بد را از بین می‌برد. با این حال باید حواستان باشد که سرکه‌ی سیب می‌تواند اسیدیته‌ی ادرار را افزایش دهد و سوزش را بیشتر کند. بنابراین اگر با مصرف سرکه‌ی سیب دچار سوزش هنگام ادرار شدید، مصرف آن را قطع کنید‌.
 
مواد لازم
سرکه‌ی سیب: دو قاشق غذاخوری
عسل: یک قاشق غذاخوری
آب لیموترش: نصف یک عدد
آب: یک فنجان
طرز تهیه
یک لیوان بزرگ بردارید و در آن سرکه‌ی سیب، آب لیموترش، عسل و آب را با هم مخلوط کرده و آن را میل کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
این نوشیدنی سالم را دو بار در روز مصرف کنید تا از شر عفونت خلاص شوید.
 
۳. جوش‌شیرین
جوش‌شیرین ترکیبی است که کاربردهای متعددی در کیک‌پزی و خانه‌داری دارد. علاوه بر این می‌تواند به مبارزه با عفونت دستگاه ادراری کمک کند. این ترکیب طبیعت قلیایی دارد و به خنثی کردن اسیدیته‌ی ادرار در زمان ابتلا به عفونت ادراری کمک می‌کند. زمانی که اسیدیته‌ی ادرار کمتر باشد، هنگام ادرار دچار درد کمتری می‌شوید.
 
مواد لازم
جوش‌شیرین: یک قاشق غذاخوری
آب: یک لیوان
طرز تهیه
در یک لیوان جوش‌شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و آن را بنوشید.
 
هر چند وقت یکبار؟
این نوشیدنی را تا جای ممکن به‌طور مرتب مصرف کنید.
 
۴. سیر
سیر در درمان عفونت ادراری معجزه می‌کنند. این ماده‌ی غذایی خواص ضدمیکروبی قوی دارد و زمانی که در واژن قرار بگیرد، می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های ایجادکننده‌ی عفونت ادراری را برطرف کند‌.
 
مواد لازم
سیر: سه حبه
گاز استریل
طرز استفاده
سیر‌ها را پوست بکنید و گاز استریل را محکم دور آن‌ها بپیچید تا یک شیاف درست شود.
آن را طوری در واژن قرار دهید که انتهای گاز استریل بیرون از واژن باشد. این کار به خارج کردن راحت‌تر آن کمک می‌کند.
اجازه دهید به مدت دو تا سه ساعت بماند‌. سپس آن را خارج کنید. ناحیه‌ی واژن را بشویید و به‌طور کامل خشک کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
این روش درمانی را سه تا چهار روز پشت سر هم روزی دو تا سه بار انجام دهید تا نتیجه بگیرید.
 
۵. ماست
یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای حفظ سلامت روده و مثانه، مصرف روزانه‌ی ماست است.
ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی است که تعداد باکتری‌های خوب در بدن را افزایش می‌دهند و با باکتری‌های بد مبارزه می‌کنند. ماست همچنین یک مکمل غذایی عالی برای افرادی محسوب می‌شود که برای درمان عفونت ادراری آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، چون آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث کمبود باکتری‌های خوب در بدن شود.
 
مواد لازم
ماست بدون طعم و شیرین نشده
طرز استفاده
بعد از هر وعده‌ی غذایی یک کاسه ماست بخورید.
 
هر چند وقت یکبار؟
از آنجایی که ماست برای سلامتی کل بدن مفید است، خوردن آن را تبدیل به یک روتین کنید.
 
۶. کپسول یا عصاره‌ی مایع گیاه گلدن سیل
گیاه گلدن سیل ترکیبی به نام بربرین دارد که اثر آن روی بدن مثل پروآنتوسیانیدین موجود در کرن‌بری است. بربرین از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های میزنای جلوگیری می‌کند و به همین دلیل در درمان و پیشگیری از عفونت ادراری مفید است.
 
مواد لازم
کپسول یا عصاره‌ی مایع گلدن سیل
طرز استفاده
می‌توانید کپسول یا عصاره‌ی مایع گلدن سیل را از عطاری‌ها تهیه کنید. معمولا توصیه می‌شود یک تا دو کپسول در روز مصرف کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
این مکمل گیاهی را تا زمانی ‌که عفونت برطرف شود، مصرف کنید.
 
۷. روغن درخت چای
یک مطالعه به این نتیجه رسید که روغن درخت چای خواص ضدباکتریایی چشمگیری دارد و حتی می‌تواند به‌عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها عمل کند. این روغن می‌تواند با باکتری‌هایی مثل ای‌کولی و استرپتوکوکوس پیوژنز مبارزه کند. باکتری ای‌کولی یکی از رایج‌ترین باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت ادراری به شمار می‌رود.
 
مواد لازم
روغن درخت چای: ۱۰ قطره
طرز تهیه
روغن درخت چای را در آب گرم وان بریزید و برای چند دقیقه در آن دراز بکشید.
 
هر چند وقت یکبار؟
از این روش درمانی دو بار در روز استفاده کنید تا عفونت برطرف شود.
 
۸. ویتامین سی
ویتامین سی نقش مهمی در کمک به درمان عفونت ادراری دارد‌. مواد غذایی مثل پرتقال، توت‌‌ها، سبزیجات دارای برگ سبز و فلفل‌دلمه‌ای که مقدار زیادی ویتامین سی دارند، به اسیدی کردن ادرار کمک کرده و از رشد باکتری‌های موجود در دستگاه ادراری جلوگیری می‌کنند. می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C هم استفاده کنید.
 
مواد لازم
مواد غذایی غنی از ویتامین سی مثل مرکبات، فلفل‌دلمه‌ای، پاپایا، کلم‌بروکلی و…
طرز استفاده
مواد غذایی غنی از ویتامین C را در رژیم غذایی خود جای دهید و هر روز آن‌ها را مصرف کنید تا هم از شر عفونت ادراری خلاص شوید و هم سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
تا زمانی که عفونت رفع شود، هر روز مرکبات را مصرف کنید. مرکبات اسیدی هستند و به همین دلیل به درمان عفونت ادراری کمک می‌کنند. اسیدی کردن ادرار می‌تواند مفید باشد، با این حال دقت کنید که اسید زیاد در ادرار می‌تواند درد را بیشتر کند و منجر به احساس سوزش هنگام ادرار شود.
 
۹. چای سبز
چای سبزی را بیشتر به خواص معجزه‌آسایی می‌شناسیم که در لاغری و چربی‌سوزی دارد. اما این‌ تنها خاصیت چای سبز نیست. محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ به بررسی فعالیت ضدمیکروبی کاتچین موجود در چای سبز روی باکتری ای‌کولی پرداختند. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه‌ی چای سبز نه تنها می‌تواند با عفونت ادراری مبارزه کند، بلکه از بروز دوباره‌ی آن هم جلوگیری می‌کند.
 
مواد لازم
چای سبز کیسه‌ای بدون کافئین: یک عدد
آب جوش: یک فنجان
طرز تهیه
چای سبز کیسه‌ای را در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید رنگ دهد. سپس آن را بنوشید.
 
هر چند وقت یکبار؟
چای سبز را دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) بنوشید تا عفونت ادراری درمان شود.
 
۱۰. دمنوش جعفری
جعفری یک سبزی شناخته شده است که مقدار زیادی فلاونوئید دارد. دمنوش جعفری سرشار از خواص ضدالتهابی است و به مبارزه با التهاب کمک می‌کند. جعفری به‌عنوان یک ادرارآور عالی عمل می‌کند و باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت را از بین می‌برد.
 
مواد لازم
جعفری
آب
طرز تهیه
جعفری را خرد کنید و آن را درون قابلمه‌ی کوچک حاوی آب بریزید.
قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس آب جعفری را از صافی رد کرده و دمنوش درست شده را نوش جان کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
این دمنوش را هر روز بخورید تا شاهد اثرات شگفت‌انگیز آن در درمان عفونت ادراری باشید.
 
۱۱. آب لیموترش
آب لیموترش خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. مصرف روزانه‌ی آب لیموترش هر نوع عفونت موجود در بدن را برطرف می‌کند. آب لیموترش همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان است که تمام رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برد.
 
مواد لازم
لیموترش: نصف یک عدد
آب گرم: یک فنجان
طرز تهیه
آب لیموترش را بگیرید و آن را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. این نوشیدنی را صبح‌ها با شکم خالی بنوشید. آب لیموترش اسیدی است؛ بنابراین بعد از مصرف این نوشیدنی دهان خود را آبکشی کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
مصرف این نوشیدنی را تبدیل به روتین صبحگاهی کنید تا از عفونت ادراری خلاص شوید.
 
۱۲. روغن نارگیل
مطالعات مختلف اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط موجود در روغن نارگیل را بررسی کرده‌اند و به این نتجیه رسیده‌اند که این اسیدها خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی دارند. مصرف روزانه‌ی این روغن می‌تواند میکروب‌های ایجادکننده‌ی عفونت دستگاه ادراری را از بین ببرد.
 
مواد لازم
روغن نارگیل بکر: دو تا سه قاشق غذاخوری
طرز تهیه
هر روز روغن نارگیل را مصرف کنید.
 
هر چند وقت یکبار؟
مصرف روغن نارگیل را تا زمانی که عفونت از بین برود، ادامه دهید.
 
۱۳. آناناس
اگر پزشک برای درمان عفونت ادراری برای شما آنتی‌بیوتیک تجویزه کرده است، هر روز آناناس بخورید تا سرعت فرآیند بهبودیتان افزایش پیدا کند. آنزیم بروملین آناناس اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها را در درمان عفونت دستگاه ادراری بیشتر می‌کند.
 
مواد لازم
آناناس یا آب آناناس: یک فنجان
طرز تهیه
مصرف یک فنجان آناناس در روز می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت ادراری کمک کند. همچنین می‌توانید برای درمان این عارضه آب آناناس را هر روز بنوشید.
 
هر چند وقت یکبار؟
هر روز دست‌کم یک فنجان آناناس یا آب آناناس بخورید تا عفونت برطرف شو‌‌د.
 
۱۴. بلوبری یا آب‌بلوبری
مطالعات مختلف اثرات بلوبری در پیشگیری و مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری را تأیید کرده‌اند. ترکیبات موجود در بلوبری به نام پروآنتوسیانیدین‌ها از چسبیدن باکتری ای‌کولی به دیواره‌های دستگاه ادراری جلوگیری کرده و از این طریق با عفونت ادراری مبارزه می‌کنند.
 
بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است و به همین دلیل اضافه کردن آن به رژیم غذایی حتی بعد از درمان عفونت ادراری می‌تواند برای سلامتی بدن مفید باشد.
 
مواد لازم
بلوبری یا آب‌بلوبری
طرز تهیه
می‌توانید بلوبری را به غلات صبحانه یا ماست یونانی اضافه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.
همچنین می‌توانید آب بلوبری را بگیرید و بدون اضافه کردن شکر آن را بنوشید.
هر چند وقت یکبار؟
بلوبری را هر روز مصرف کنید تا عفونت برطرف شود.
 
۱۵. مقدار زیادی آب بنوشید
کم‌آبی بدن خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری را افزایش می‌دهد. ادرار منظم می‌تواند باکتری‌ها را از دستگاه ادراری خارج کند و از این طریق در پیشگیری از عفونت‌ها مفید باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که ۱۴۱ دختر را بررسی کرد، به این نتیجه رسید که مصرف کم مایعات و ادرار نامنظم با بروز دوباره‌ی عفونت‌های دستگاه ادراری ارتباط داشت.
 
یک مطالعه‌ی دیگر روی ۲۸ خانم به این نتیجه رسید که افزایش مصرف مایعات با کاهش تعداد دفعات ابتلا به عفونت ادراری در ارتباط بود. برای اینکه بدنتان را هیدراته نگه دارید، هر روز دست‌کم ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. همچنین مواد غذایی حاوی آب زیاد مثل هندوانه و خیار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
 
۱۶. قند کمتری مصرف کنید
رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از عفونت ادراری داشته باشد. حتما شنیده‌اید که قند مضرات زیادی برای سلامتی بدن دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. باکتری‌ها عاشق قند هستند؛ بنابراین هر چه قند بیشتری مصرف کنید، عفونت‌ها بیشتر تغذیه می‌شوند.
 
۱۷‌. بعد از ادرار ناحیه‌ی تناسلی خود را درست خشک کنید
یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از عفونت ادراری، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه‌ی تناسلی است‌. بعد از ادرار خودتان را از جلو به عقب خشک کنید تا از پخش شدن باکتری‌ها در دستگاه ادراری جلوگیری شود.
 
۱۸. لباس زیر نخی بپوشید
لباس زیر نخی به خشک و تمیز نگه داشتن میزنای و در نتیجه جلوگیری از ورود باکتری کمک می‌کند. پوشیدن لباس زیر تنگ می‌تواند جریان هوا به میزنای را مسدود کند. این موضوع باعث می‌شود باکتری به دستگاه ادراری نفوذ پیدا کند.
 
کلام آخر
عفونت ادراری یک مشکل رایج است که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است. این عفونت را می‌توانید با آنتی‌بیوتیک درمان کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان عفونت ادراری کمک بگیرید.شما برای درمان عفونت ادراری چه روش‌های خانگی اثرگذاری را سراغ دارید؟ می‌توانید پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.
 
 پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
 
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو