رضا رشیدپور سیم درست را بُرید؟

منبع: برترین ها

94

1400/3/22

08:44


رضا رشیدپور پس از تجربه شکست‌خورده «اتفاق» با «سیم آخر» حضور نسبتا موفقی در تلویزیون داشت.

خراسان: آخرین قسمت مسابقه «سیم آخر» روی آنتن رفت و این مسابقه که از نیمه آبان 99 پخش شده بود، به پایان رسید. رضا رشیدپور پس از تجربه شکست‌خورده برنامه «اتفاق»، با «سیم آخر» به تلویزیون برگشت و اجرای مسابقه اطلاعات عمومی را تجربه کرد.

رشیدپور سیم درست را بُرید

«سیم آخر» در طول مدت زمان هشت ماه که روی آنتن بود، بینندگان چندان قابل توجهی نداشت، اما از طرفی هم نمی‌توان آن را شکست دیگری برای رشیدپور دانست و می‌توان گفت او با این مسابقه به موفقیت نسبی دست یافت.

شکست با «اتفاق»

رضا رشیدپور بعد از برنامه پرمخاطب «حالا خورشید»، با برنامه «اتفاق» در شبکه سه دیده شد. این برنامه گفت‌وگومحور بود و رویکرد علمی درباره موضوعات داشت. تولید این برنامه دقیقا با شیوع ویروس کرونا همزمان و ضبط «اتفاق» پس از پخش دو قسمت متوقف شد.

این برنامه که از نیمه اسفند 98 آغاز به پخش کرد، با طولانی شدن بحران کرونا، تغییراتی در ساختارش اتفاق افتاد و به آنتن بازگشت، اما در نهایت دیده نشد و مورد استقبال قرار نگرفت. طبق آماری که از میزان بینندگان برنامه‌های تلویزیون در اردیبهشت 99 منتشر شد، این برنامه کمتر از 10 درصد مخاطب داشت. رضا رشیدپور در طول یک سال و سه ماه گذشته با «اتفاق» و مسابقه «سیم آخر»، برنامه پرمخاطبی روی آنتن نداشته است.

اجرای خوب در «سیم آخر»

رضا رشیدپور بعد از تجربه شکست‌خورده «اتفاق»، «سیم آخر» را در تلویزیون اجرا کرد. روال مسابقه این طور بود که گروه‌های سه نفره در آن شرکت‌ می‌کردند و برای پاسخ به سوالات باید در جایگاه مخصوص حاضر می‌شدند و سیم مربوط به گزینه‌های درست را قطع می‌کردند تا بمب خنثی شود و امتیاز کسب کنند. ساختار متفاوت این مسابقه که نسخه ایرانی یک مسابقه خارجی بود، آن را جذاب و سرگرم‌کننده می‌کرد.

رضا رشیدپور در اولین تجربه اجرای یک مسابقه اطلاعات عمومی خوب ظاهر شد. او برای این که فضای «سیم آخر» را از حالت خشک و یکنواخت خارج و اضطراب شرکت‌کننده‌ها را کمتر کند، با شرکت‌کننده‌ها شوخی می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست کارهایی مانند خواندن آواز یا صحبت کردن به زبان یا لهجه خاصی را انجام دهند تا امتیاز به آن‌ها تعلق بگیرد. تعامل خوب رشیدپور با شرکت‌کننده‌ها امتیاز این مسابقه بود.

تغییر در ساختار مسابقه

همزمان با عید نوروز تغییری در ساختار مسابقه ایجاد شد تا هیجانش بالا برود، فضای رقابت بین شرکت‌کننده‌ها گرم‌تر شود و احتمالا مسابقه تکراری نشود. پیش از نوروز تنها یک گروه در مسابقه شرکت می‌کردند، اما در سال جدید دو گروه در استودیو حاضر بودند و به نوبت بمب‌ها را خنثی می‌کردند. هر گروهی که زودتر حذف و به اصطلاح رنگی می‌شد، از مسابقه بیرون می‌رفت. رقابت همزمان دو گروه و حضور رقیب برای شرکت‌کننده‌ها، تنوع مناسبی در «سیم آخر» ایجاد کرده بود.

جای خالی «سیم آخر» در جمع پربیننده‌ها

با وجود ویژگی‌هایی که «سیم آخر» داشت، آمار و ارقام نشان می‌دهد این مسابقه در جذب مخاطب موفقیت ویژه‌ای به دست نیاورده است. بنابر آمار رسمی که از میزان بینندگان برنامه‌های تلویزیون در زمستان سال 99 منتشر شده، خبری از مسابقه «سیم آخر» در جمع پنج برنامه پربیننده تلویزیون نیست. این مسابقه که از آبان سال گذشته پخش شده بود، در تعطیلات نوروز بیشتر دیده شد و توانست پس از «خندوانه» با داشتن 46 درصد مخاطب، دومین برنامه پربیننده در تعطیلات نوروز باشد. احتمالا حضور خوانندگان و بعضی چهره‌ها و همچنین پخش در همه روزهای هفته، باعث شده «سیم آخر» ویژه نوروز، بیشتر دیده شود.

استقبال از مسابقه در نوروز

علاوه بر آمار رسمی، میزان بازدید مسابقه در تلوبیون هم می‌گوید «سیم آخر» تعداد بیننده عجیب و غریبی نداشته و در طول پخش به صورت مداوم مورد توجه مخاطبان نبوده است. تعداد بازدیدهای مسابقه تا پیش از نوروز نشان می‌دهد، بازدیدهای آن در بیشتر قسمت‌ها بین 3 تا 7 هزار بازدید متغیر بوده است که رقم چندان زیادی نیست، اما «سیم آخر» در تعطیلات نوروز وضعیت بهتری داشته و بازدیدهایش بالاتر رفته است. بعضی از قسمت‌های مسابقه که در نوروز به صورت ویژه تولید شده، بیش از 10 هزار بازدید داشته است. تعدادی از قسمت‌های «سیم آخر» در تعطیلات نوروز 12 و حتی 26 هزار بار دیده شده که نسبت به روزهای عادی رقم زیادی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو