5 انشا با موضوع چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

منبع: دلگرم

111

1400/3/22

15:09


5 انشا با موضوع چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم مجموعه ای از انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی را برای شما عزیزان آورده ایم. امیدواریم بهره کافی را ببرید.

انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی نگارش یازدهم

مقدمه: هر کسی در زندگی تصمیمات زیادی را می گیرد و به دنبال آن تصمیم ها مسیر زندگی خود را برمی گزیند اما گاهی دچار اشتباه می شوند و ناگزیر به جبران آن می شود

اما بعضی اوقات این اشتباهات آنقدر پیش و پا افتاده است که تنها حسرت و پشیمانی را برایت به جا خواهد گذاشت.

تنه انشاء: آدم عاقل قبل از هر تصمیمی درست فکر می کند. تمام راه ها و جوانب رسیدن به هدف را بالا و پایین می کند تا در نهایت مسیر درست و نزدیکتر را برگزیند و آن را ادامه دهد.

گاهی ممکن است خطا رود و این قابلیت را داشته باشد که مسیر رفته را بازگردد و از آن درس عبرت بگیرد.

اما زمانی که به تصمیم خود پافشاری کند و تمام مال و ثروت و عمر و جوانی خود را در این مسیر صرف کند و در انتهای راه دریابد که تمام این مدت اشتباه رفته است تنها برایش حسرت و پشیمانی به جا می ماند.

چرا باید آدم عاقل که خدا در وجودش قدرت اراده و تصمیم گیری را نهفته است و این قابلیت را برایش تعبیه ساخته است که با کمک عقل خود کارها را انجام دهد، کاری را انجام دهد که پشیمانی ثمره ی آن باشد؟!

پس چه شد آن انسانی که اشرف مخلوقات نامیده شد و از تمام موجودات بالاتر و ارجع تر شمرده شد!

انسان عاقل باید از تمام کارها و تجربیات خود و دیگران درس عبرت بگیرد و آن را در ذهن خود ثبت کرده تا در زمان نیاز به آن رجوع کرده و با کمک اندوخته ها و عقل خود تمام مشکلات را از سر راه خود کنار زند.

این ها همه خصوصیات انسان عاقل است. همان انسان عاقلی که اگر کاری را انجام داد با عقل و تفکر آن را انجام می دهد و یا اگر در آن شکست خورد به جای پشیمانی در صدد جبران آن بر می خیزد و با تمام جان و دل برای جبران آن تلاش می کند.

نتیجه گیری: اندیشیدن قبل از هر کاری تنها راهت را آسان تر خواهد کرد. بنابراین باید این ضرب المثل را سر لوحه ی زندگی قرار داد و همچون افراد عاقل در تصمیم گیری ها درست انتخاب کرد تا در انتهای کار برایت پشیمانی به ارمغان نیاید.

انشا درباره چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

مثل نویسی چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

مقدمه : به نام خدایی که انسان را کامل آفرید و به او عقل و اراده و اختیار داد و او را بر سایر موجودات برتری داد.

انسان این موجود دو پا کارهای عجیب و غریب کارهای زیادی انجام می دهد به خاطر عجله و فکر نکردن به سرانجام کار که باعث ندامت و پشیمانی او می شود ،

مانند آن پسری که حاضر شد به خاطر رسیدن به دختر مورد علاقه اش مادرش را بکشد و جگر او را در آورد تا برای دختر مورد علاقه اش ببرد و هنگامی که پایش به سنگ گیر کرد و می خواست به زمین بخورد جسد مادرش گفت آ خ پسرم مواظب باش ،

در این هنگام پسر از کاری که کرده بود پشیمان شد ولی چه فایده که پشیمانی فایده ای نداشت .

بدنه : بیشتر افراد بعد از انجام کار چنان پشیمان و نادم میشوند که گاهی اوقات دست به خود کشی می زنند. مانند قاتلی که بعد از ارتکاب قتل پشیمان میشود ولی افسوس که بی فایده است و باید به جای جانی که گرفته است جان خود را بدهد .

بیشتر اتفاقات زندگی انسان اینگونه است مثلا راننده ای که به خاطر لج و لج بازی با راننده کناری با سرعت بالا سبقت بی مورد می گیرد و در این حالت تصادف میکند و جان خود و افراد همراهش را به خطر می اندازد

و باعث مرگ ، معلولیت و مصدومیت سایرین میشود و باعث خسارات جبران ناپذیری میشود که پشیمانی و ندامت یک عمر را در پی دارد.

جوانان و نوجوانانی که بخاطر اینکه انرژی خود را تخلیه کنند در چهارشنبه آخر سال به انواع و اقسام مواد محترقه دست می زنند که غیر استاندارد هستند و با یک اشتباه منفجر میشوند و باعث انفجار و مرگ و نابودی خود و آرزوهایشان می شوند و ندامت و پشیمانی یک عمر حاصل آن میشود.

ما انسانها هر روز در معرض انواع و اقسام تصمیمات قرار میگیریم که تصمیم درست و نادرستی که می گیریم در سرنوشت ما تاثیر دارد و

تصمیماتی مانند انتخاب دوست ، انتخاب نوع سرگرمی ، انتخاب شغل ، انتخاب مسیر سفر و صدها انتخاب دیگر که با آن مواجه خواهیم شد.

نتیجه گیری : بیایید در این روزهای پایان سال قدری در مورد کارها و تصمیماتمان بیشتر فکر کنیم و بیاندیشیم که صلاح کار ما کجاست و بهترینها را انتخاب کنیم که هیچگاه باعث پشیمانی و ندامت ما نشود و بگوییم چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.

گسترش ضرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

انشا درباره چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی کلاس یازدهم

همه ما انسان ها در زندگیمان به موقعیت هایی بر می خوریم که باید بسته به آن موقعیت تصمیم درستی بگیریم . در بسیاری از این موقعیت ها می توانیم به راحتی تصمیم بگیریم و به نتایج دلخواه خود برسیم .

اما گاهی اوقات هم پیش می آید که در موقعیتی قرار می گیریم که تصمیم گرفتن و انتخاب کردن راه درست برایمان سخت می شود .

انسان ها معمولا در اینگونه مواقع به دو روش عمل می کنند . برخی از افراد بدون مشورت کردن با دیگران و سنجیدن موقعیت دست به انتخاب و کارهایی می زنند که در نهایت منجر به پشیمانی آن ها می شود .

اما عده ای دیگر در چنین موقعیت هایی با دیگران مشورت می کنند و سعی می کنند با آگاهی کامل کاری را انجام دهند .

این گونه افراد کمتر دچار شکست و پشیمانی می شوند . مفهوم این جمله که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی هم در واقع به همین موضوع اشاره می کند .

برای یک انتخاب درست باید عاقلانه و آگاهانه تصمیم گرفت و دست به عمل زد .

انشا برای چرا عاقل کند کاری که باز آرد پیشیمانی

انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی با مقدمه و نتیجه

مقدمه: ضرب المثل چرا عاقل کند کاری ریشه در یک بیت شعر دارد که می‌گوید:

زلیخا مرد از این حسرت که یوسف گشت زندانی / چرا عاقل کند کاری ، که باز آرَد پشیمانی؟

خب اکثر ما می‌دانیم که زلیخای عاشق که به خیال خود حال یوسف پیامبر را گرفته بود و با تهمت، او را روانه ی زندان کرده بود، از دوری یوسف پدرش در آمده و به غلط کردم افتاد.

اگر چه خداوند کریم در نهایت دلش سوخت و زلیخا را جوان کرد و به عشقش رساند، اما برای همه‌ی ما این چنین معجزاتی اتفاق نمی‌افتد و اگر کاری کنیم که بازآرد پیشمانی… کلاهمان پس معرکه است!

بدنه انشا: اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که وقتی از چیزی حرصتان می‌گیرد لجباز می‌شوید و دیگر تا دلتان را خالی نکنید و آشوبی به پا نکنید هیچ چیزی حالی‌تان نیست، منتظر عواقبش باشید.

شاید هم وقتی دلتان می‌خواهد کاری انجام دهید آنقدر غرق در رویاهای پوچ می شوید که اگر زمین و زمان جمع شوند و به شما بگویند آقا جان نکن! این کار اشتباه است! باز هم کار خودتان را می‌کنید.

خب با عرض پوزش باید بگویم شما هم حق‌تان است هر بلایی که سرتان بیاید. اون وقت که جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت نبود؟

آدم عاقل قبل از اینکه خون خودش را برای کاری یا حرفی کثیف کند، به نتیجه و عواقب آن می‌اندیشد.

حالا هی بروید بدون فکر هر کاری دلتان می‌خواهد بکنید و بعد که در گِل ماندید، بنشینید به آه و ناله کردن که این چه سرنوشتی است من دارم؟ ای بابا! آخر چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی؟

نتیجه: بیایید برای یک بار هم که شده به معنای دقیق ضرب المثل‌ها قکر کنیم و آن‌ها را در زندگی خود به کار بگیریم نه اینکه فقط معنای آن‌ها را برای معلممان بگوییم یا انشایی در موردش بنویسیم!

البته بعضی افراد هم از این جمله برای سرزنش دیگران استفاده می‌کنند اما این عزیزان انگار حواسشان نیست که خودشان چقدر اشتباه کرده اند و همچنان مرتکب اشتباه می‌شوند.

یکی نیست بگوید شما اگر راست می‌گویی جلوی اشتباهات خودت را بگیر. قبل از اینکه کاری کنیم یا حرفی بزنیم کمی فکر کنیم. فقط کمی…

انشا درباره چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

گسترش ضرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

در طول سالیان دراز و در زمان های قدیم در بین افرادی که هر کدام به تکی یک قصه در زندگی دارند می توان درباره سرگذشت زندگی یک پیرمرد سالخورده و دنیا دیده به همراه زنش اشاره کرد که با هم زندگی می کردند و از دار دنیا فقط یک گاو داشتند.

آنها زندگی خودشان را با آن گاو می گذراندند. از شیر آن شام می خوردند و با پنیر آن صبحانه می‌خوردند و باکره آن هم ناهار می‌خوردند.

همسر پیرمرد کارهای زندگی را با دوشیدن شیر گاو و تمیز کردن خانه به سر می‌برد و مرد نیز گاو شیرده را به چرا می برد و از او مراقبت می کرد و تویله را تمیز می کرد.

روزگاران بسیار زیادی گذشت تا روزی که یک فرد بسیار متنوع و پولدار برای خرید گاو قیمت بسیار زیادی را بر روی گاز گذاشت و پیرمرد با تصمیمی بسیار عجولانه و بدون فکر گاو را فروخت در حالی که پیرزن خانه راضی به فروش این گاو نبود

و به پیرمرد می گفت که این گاو زندگی ما را می چرخاند و نباید آن گاو را بفروشیم. مرد در فکر این بود که با پولی که با فروشگاه به دست می‌آید می‌تواند زندگی خودشان را بچرخانند ولی روزی رسید که تمام پولی که از فروش گاز به دست آورده بودند تمام شد.

در حالی که پیرمرد و پیرزن هیچ کاری برای انجام دادن نداشتند. پیرمرد بسیار از این که گاو را فروخته بود پشیمان بوده و در خانه می نشست و افسوس میخورد در حالی که می‌توانست با گاو تمام مایحتاج زندگی خود را فراهم کند

ولی با تصمیمی اشتباه آن گاو را فروخته بود و همسر پیرمرد که از این وضعیت پیرمرد خسته شده بود چاک چ باز آرد پشیمانی بلند کار بیرون بیاور با یک جا نشستن و غصه خوردن و زانو و بغل کردن چیزی درست نمی شود و هیچ کاری پیش نمی رود.

انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی پایه یازدهم

همچنین بخوانید:

10 انشا درمورد بار کج به منزل نمیرسد مناسب برای تمامی مقاطع

15 انشا با موضوع آزاد مناسب برای تمامی مقاطع

10 انشا درمورد امام رضا (ع) مناسب برای تمامی پایه ها


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو