امیرحسین آذر: جشنواره «بازگشت» پاسخ هنرمندان به یک پرسش را در قالب آثار هنری دریافت می‌کند

61

1400/3/22

17:00


مدیر هنری جشنواره return گفت: هدف ما این است که با نگاهی نو به گذشته، آینده را بسازیم و به تمدن اصیل و آنچه در دنیای مدرن فراموش شده است، بیش از پیش توجه کنیم.

امیرحسین آذر: جشنواره «بازگشت» پاسخ هنرمندان به یک پرسش را در قالب آثار هنری دریافت می‌کند

گروه تجسمی هنرآنلاین: جشنواره‌ هنری بین‌المللی return با شعار «هنر بدون مرز»، پاییز امسال در آلمان برگزار می‌شود. امیرحسین آذر عضو هیئت مؤسس و مدیر هنری این جشنواره در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نحوه‌ شکل‌گیری این رویداد هنری گفت: جشنواره return  (بازگشت) ماحصل روزهای قرنطینه و دغدغه‌های مشترک من و مهسا نژاد فلاح، برگزارکننده و مدیر این جشنواره در آلمان است. دغدغه‌هایی در حوزه محیط‌زیست، روابط بین فردی و... داشتیم که باعث شکل‌گیری این جشنواره شد زیرا احساس می‌کردیم جایگاه هنر و رسالت هنرمند در این دنیای مدرن و صنعتی کمرنگ شده است.

او با بیان اینکه نخستین دوره جشنواره در دو بخش سینما و هنرهای تجسمی برگزار می‌شود، افزود: در حوزه سینما به فیلم کوتاه، مستند، داستانی و انیمیشن و در حوزه هنرهای تجسمی به عکاسی و کمیک به معنای روایت تصویری-که نخستین ابزار ارتباط بشری است و پیشینه آن به دوران آنتیک برمی‌گردد، می‌پردازیم. بنیان اصلی جشنواره برای پرداختن به هفت هنر پایه‌گذاری شده است اما با توجه به شرایط سختی که در آن قرار داریم تصمیم گرفتیم در این دوره جشنواره را با دو بخش سینما و هنرهای تجسمی آغاز کنیم و پس از آن در قالب برنامه‌ای مدون در دوره‌های بعدی بتوانیم دیگر رشته‌های هنری را نیز پوشش دهیم.

آذر ادامه داد: خانم نژاد فلاح نماینده دانشجویی و شورای سیاست‌گذاری دانشگاه باهاوس در شهر وایمار آلمان است که از سال ۲۰۱۸ دو دوره میزبان و برگزارکننده یک جشنواره انسان دوستانه در وایمار بوده است. شهر وایمار پایتخت فرهنگی اروپا است و برگزاری جشنواره بازگشت در این شهر جذابیت دوچندانی برای هنرمندان دارد. این جشنواره بین‌المللی که در آذرماه برگزار می‌شود حامیانی مانند صدراعظم ایالت تورینگن و شهر وایمار دارد.

او با اشاره به موضوعی بودن جشنواره بازگشت گفت: موضوع این رویداد هنری در قالب یک سوال مطرح شده است و قصد دارد برای به چالش کشیدن هنرمندان، پاسخ آن‌ها را در قالب آثار هنری دریافت کند. سوال ما این است که «میراث ما برای آیندگان چیست؟» باید به این مسئله با جهان‌بینی عمیق‌تری نگریست و حتی می‌توان آن را به شرایط ملتهب دنیا و شیوع بیماری کرونا، بی‌مهری انسان‌ها نسبت به یکدیگر، طبیعت و حیوانات، همچنین تمام کج‌روی‌هایی که اسباب ویرانی و زشتی دنیای پیرامونمان شده است بسط داد و از این فرصت برای خلق آثاری ارزشمند و قابل تامل برای عبور از این دوره‌ تاریخی استفاده کرد و برای انسان این عصر و نسل آینده به وسیله‌ این آثار و اندیشه‌هایی که در قالب این آثار ارائه می‌شوند فرهنگ‌سازی کرد و میراثی درخور برای آیندگان برجای گذاشت.

مدیر هنری این جشنواره ادامه داد: با توجه به این برهه‌ تاریخی بحران‌زده و سرشار از خشونت، رسالت هنرمند بیش از دیگر دوره‌ها اهمیت‌ دارد و بزرگ‌تر از آن چیزی است که هم‌اکنون انجام می‌شود. جشنواره‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند اما اینکه جشنواره‌ای به صورت هدفمند برگزار شود و برخورد ریشه‌ای با موضوعات اساسی داشته باشد، کمتر دیده می‌شود. ما قصد داشتیم برای هنرمندان یک دغدغه ایجاد کنیم و شرایط را به سمتی ببریم که آن‌ها با جستار در تاریخ و بازنگری در فرهنگ و تمدن کهن و ریشه‌های هنری بازمانده از آن‌ها، آثاری فاخر خلق کنند تا بلکه ما نیز بتوانیم برای آیندگان آثاری قابل تامل برجای بگذاریم. اغلب آثار هنری که در این سال‌ها خلق می‌شوند تاریخ مصرف دارند زیرا پیرو موج‌های گوناگون و عاری از هویت هستند و زمانی که آن موج‌ها فروبنشینند، آن آثار نیز به ورطه‌ فراموشی سپرده می‌شوند. هدف ما این است که با نگاهی نو به گذشته، آینده را بسازیم و به تمدن اصیل و آنچه در دنیای مدرن فراموش شده است، بیش از پیش توجه کنیم.

آذر ادامه داد: با توجه به اهداف جشنواره یکی از بخش‌های مهم این رویداد هنری به معرفی آیین‌ها و فرهنگ کهن ملل مختلف اختصاص دارد. این کار برای افزایش سطح آگاهی جوامع بشری به ویژه نسل جوان، انجام می‌شود. زیرا بسیاری از آیین‌ها که در مناطق دور افتاده در سراسر دنیا وجود دارند در حال فراموشی است. برنامه‌هایی برای احیای فرهنگ و میراث کهن داریم و حتی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا شرایط را برای ثبت جهانی این میراث و آیین‌ها در سازمان یونسکو فراهم کنیم.

او در پایان با بیان اینکه داوری آثار این جشنواره در فضای آکادمیک و با حضور هنرمندان پیشکسوت انجام خواهد شد، گفت: تاکنون استقبال بسیار خوبی از جشنواره شده و پس از اعلام فراخوان هنرمندانی از بیش از ۶۰ کشور آثار خود را برای ما ارسال کرده‌اند. علاقه‌مندان تا دهم تیرماه فرصت دارند آثار خود را از طریق وب‌سایت جشنواره به آدرس www.returniaf.de  ارسال کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو