درمان بیماری‌های مقعدی، هموروئیدو شقاق و آبسه

درمان بیماری‌های مقعدی، هموروئیدو شقاق و آبسه


منبع: نی نی بان

99

1400/3/22

17:11


قبل از صحبت درباره‌ی درمان بیماری‌های مقعدی مانند هموروئید، شقاق و آبسه لازم است که با هر کدام از آن‌ها جداگانه آشنا شویم و علائم‌شان را بدانیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • هموروئید
  • شقاق
  • آبسه
  • علائم بیماری‌های مقعدی 
  • درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه
  • درمان بیماری‌های مقعدی مانند هموروئید، شقاق و آبسه در دوران بارداری

                                   

درمان بیماری‌های مقعدی

هموروئید

بواسیر در مجرای مقعدی، معمولاً دردی ایجاد نمی‌کند. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است عروق خونی در لبه‌ی دهانه مقعد و در یک بواسیر کوچک، لخته شوند و باعث شوند بواسیر خارجی، متورم، سخت و دردناک شود. این عارضه که هموروئید نامیده می‌شود، گاهی اوقات با ترشحات خونی نیز همراه است.

                                   

بیماری‌های مقعدی بواسیر

شقاق

به شکاف یا پارگی خطی در پوشش آنودرم کانال تحتانی مقعد، شقاق می‌گویند. این بیماری بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که یک مدفوع بزرگ و سخت، دهانه مقعد را بیش از حد کشیده و آنودرم ضعیف آن را پاره می‌کند.
شقاق مقعدی ممکن است به دلیل اسهال طولانی‌مدت، بیماری‌ التهابی روده یا بیماری‌های مقاربتی مربوط به ناحیه آنورکتال نیز ایجاد شود اما به ندرت پیش می‌آید. شقاق مقعدی حاد، معمولاً سطحی و کم‌عمق و کوتاه‌مدت است. اما شقاق مقعدی مزمن، طولانی‌مدت است و امکان دارد از طریق آنودرم به عمق بیشتری تا سطح عضله‌ی زیرین گسترش پیدا کند.

                                   

بهترین راه درمان آبسه مقعدی

آبسه

آبسه مقعدی، مجموعه‌ی متورم و دردناکی از چرک است که در مجاور مقعد ایجاد می‌شود. بیشتر آبسه‌های مقعدی، خودبه‌خود به وجود می‌آیند و منشا آن‌ها یک غده مقعدی کوچک است که رفته‌رفته بزرگ می‌شود و این آبسه‌ها را ایجاد می‌کند.
در ایالات متحده، بیشتر از نیمی از آبسه‌های مقعدی در افراد بین 20 تا 40 سال رخ می‌دهد و نرخ ابتلا در مردان بیشتر از زنان است.

                                   

درمان شقاق مقعدی


بیشتر بخوانید: درمان بیماری‌های نشیمنگاه، شایع‌ترین مشکلات کدامند؟


حال که با این بیماری‌ها به طور مختصر آشنا شدیم، راحت‌تر می‌توانیم درباره‌ی راه‌های درمان بیماری‌‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه صحبت کنیم.

علائم بیماری‌های مقعدی 

برای درک بهتر راه‌های درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه، لازم است با علائم هر یک از این بیماری‌ها نیز جداگانه آشنا شویم.

علائم هموروئید

  • تورم سفت دهانه مقعد (که معمولاً دردناک است)
  • خروج ترشحات خونی در اثر پارگی سطح بواسیر

علائم شقاق

علائم آبسه

  • ایجاد توده‌ای سفت و حساس یا همان تورم در ناحیه مقعد یا اطراف آن (که ممکن است بزرگتر شود.)
  • گاهی اوقات هم تب و لرز و احساس بیماری

بیشتر بخوانید: علائم هموروئید در زنان، چطور میشه فهمید؟


در صورت مشاهده این علائم لازم است به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.
معمولاً پزشک ابتدا درباره سوابق پزشکی و سبک زندگی شما چند سوال می‌پرسد و سپس معاینه ناحیه مقعد را با دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌دهد. (مثلاً آنوسکوپی یا معاینه مقعدی روشی است که در آن ابزاری لوله مانند را به مقعد وارد می‌کنند تا بتوانند درون کانال مقعد را ببینند و نوع بیماری و شدت آن را تشخیص دهند.)

                                   

پزشک متخصص بیماریهای مقعدی

درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه

برای درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه، ابتدا پزشک باید تشخیص دهد که چه نوع بیماری دارید. چون روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه تا حدودی با هم تفاوت دارند. مثلاً بسته به نوع بیماری حتی ممکن است برای درمان، نیاز به جراحی داشته باشید.

درمان هموروئید

بواسیر خارجی معمولاً خودش به آرامی از بین می‌رود. با خیساندن مکرر مقعد با آب گرم و مصرف فیبرهای مکمل می‌توانید مدفوع را نرم کرده و به تسریع فرآیند درمان کمک کنید.

بواسیر خارجی معمولاً خودش به آرامی از بین می‌رود. با خیساندن مکرر مقعد با آب گرم و مصرف فیبرهای مکمل می‌توانید مدفوع را نرم کرده و به تسریع فرآیند درمان کمک کنید.
اما اگر بواسیر به طرز غیرمعمولی دردناک باشد، ممکن است پزشک با جراحی، بواسیر لخته شده را از بین ببرد. لازم به ذکر است که این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: درمان هموروئید با لیزر


درمان شقاق

برای درمان شقاق، پزشک ممکن است به شما بگوید که نوعی پماد دارویی را روی شکاف یا پارگی مقعد بمالید و چند بار در روز و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه، ناحیه مقعدی خود را در آب گرم خیس کنید.

برای درمان شقاق، پزشک ممکن است به شما بگوید که نوعی پماد دارویی را روی شکاف یا پارگی مقعد بمالید و چند بار در روز و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه، ناحیه مقعدی خود را در آب گرم خیس کنید. هم‌چنین ممکن است از شما بخواهد با رعایت رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی، مدفوع را نرم و از یبوست پیشگیری کنید.
در ضمن شقاق مزمن نیز در بیشتر از 90درصد موارد با جراحی برطرف می‌شود.


بیشتر بخوانید: بیماری شقاق در زنان، علائم و درمان‌های خانگی


درمان آبسه

برای درمان آبسه مقعدی از روشی به اسم برش و زهکشی (I&D) استفاده می‌کنند. این کار معمولاً سرپایی انجام می‌شود.

برای درمان آبسه مقعدی از روشی به اسم برش و زهکشی (I&D) استفاده می‌کنند. این کار معمولاً سرپایی انجام می‌شود و همان‌طور که از اسمش پیدا است در این روش، پزشک آبسه مقعدی را باز می‌کند تا چرکی که داخلش جمع شده، تخلیه شود.

درمان بیماری‌های مقعدی مانند هموروئید، شقاق و آبسه در دوران بارداری

درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه در دوران بارداری کمی چالش‌برانگیز است. گاهی اوقات ممکن است زنان باردار به دلایل مختلفی از جمله کم‌تحرکی، یبوست و تغییرات هورمونی، دچار بیماری‌های مقعدی شوند. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم:

  • ابتدا رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. مثلاً بیشتر سبزیجات و مواد غذایی فیبردار بخورید و هم‌چنین آب فراوان بنوشید.
  • اگر احساس درد و التهاب دارید، مستقیماً سراغ مسکن نروید. در عوض از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید یا به مدت 15 الی 20 دقیقه در تشت آب گرم بنشینید.
  • هم‌چنین بهتر است مقعد خود را خشک و تمیز نگه دارید و با مشورت با پزشک، کمی سرکه سیب بنوشید که خاصیت ضدمیکروبی دارد.

بیشتر بخوانید: جراحی شقاق و هموروئید، قبل از زایمان طبیعی


اگر موارد گفته شده در کاهش علائم و درمان بیماری‌های مقعدی هموروئید، شقاق و آبسه شما کارساز نبود؛ بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی وضعیت شما، مجموعه‌ای از روش‌های درمانی را توصیه می‌کند.
معمولاً سعی پزشکان بر این است که به خانم‌های باردار، داروهایی تجویز کنند که برای جنین ضرری نداشته باشد. احتمالاً پمادها یا ژل‌هایی را نیز تجویز می‌کنند که درد و التهاب‌ را کم می‌کنند.
به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو