آرامگاه بوعلی سینا کجاست و چطور از آن بازدید کنیم؟

آرامگاه بوعلی سینا کجاست و چطور از آن بازدید کنیم؟


منبع: آرگا

87

1400/3/22

21:11


با آرگا در این مطلب همراه شوید تا با آرامگاه بوعلی سینا محل آرام گرفتن این داشمند و پزشک معروف، خالق اثر «شفا» آشنا شوید. ابن سینا یکی از مفاخر ایرانی – همدانی است که موجب شده تا پرچم آریایی ما در رمینه های مختلف علم، شعر، فلسفه و طب برافراخته و بالا باشد.

آرامگاه بوعلی سینا محل آرام گرفتن دانشمند، پزشک، شاعر و فیلسوفی بزرگ می باشد که یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی و ادبی و البته تاریخی پربازدید ایران محسوب می شود, این مکان همانند سایر آرامگاه های معروف همچون سعدیه، حافظیه، آرامگاه خیام، آرامگاه عطار، خواجوی کرمانی و … سرچشمه از ذوق و استعداد آریایی این خطه داشته و نشانی از ادب پرور بودن این مرز و بوم و ساکنان آن دارد. با آوردن نام هر یک از این بناهای ارزشمند دل هوایی می شود برای رفتن و سفر کردن. اگر شما هم دلتان مانند ما به این حال دچار است با ما همراه شوید تا در این مطلب سفری به آرامگاه بوعلی سینا ایرانی بزنیم.

همدان شهری آمیخته با تاریخ و علم و ادب

استان همدان، شهرستان و شهر همدان از تقسیم بندی های کشوری به شمار می روند که غیر از شهر هگمتانه و صنایع دستی و سفال و مردمان بینظیر آن در حال حاضر, دارای تاریخچه ای ارزشمند می باشد, شهر همدان پایتخت بزرگ ماد و پایتخت ادوار گوناگونی از تاریخ ایران بوده که به همین خاطر جاذبه های گردشگری زیادی را در زمینه ی تاریخ به خود اختصاص داده است. اما جاذبه های توریستی آن محدود به تاریخ و تاریخی بودن نیست. بلکه به خوبی در زمینه علم و ادب نیز درخشیده و نمونه ی بارز آن و یکی از بهترین مکان های دیدنی و گردشگرپذیر همدان آرامگاه بوعلی سینا است .

آرامگاه بوعلی سینا

آشنایی با بوعلی سینا یا همان ابن سینا

بوعلی سینا دانشمند، شاعر، فیلسوف، پزشک معروف ایرانی در سال ۳۵۹ هجری شمسی در شهر بخارا متولد شده و در سال ۴۱۶ هجری شمسی در شهر همدان چشم بر روی جهان فرو بست. بوعلی سینا در زمینه ی پزشکی مطرح بود که می توان از جمله کتب «قانون فی الطب» و «شفا» را نام برد. همچنین در ادبیات نیز دست دارد که با کتبی به نام های «رساله نبض» و «دانشنامه علائی»حسابی توانسته موفق باشد و دیده شود

معمار آرامگاه بوعلی سینا و اقتباس از «گنبد قابوس»

این بنا که به عنوان یکی از جاذبه های همدان و سمبل آن محسوب می گردد قدمت علم و ادب در کشور آریایی باکوه ما را به نمایش می کشد. در انجمن آثار ملی ایران تصمیمی چنین اخذ شد که سازه ی جدید برپایه ی معماری جدید و قدیمی ایجاد و استوار گردد, به دنبال آن در خرداد ۱۳۲۴ رقابتی میان معماران تحصیل کرده و مهندس ها انجام شد که از سوی آنان طرح های زیاد عرضه شده و در نهایت هوشنگ سیحون مقبول واقع گردیده و مسئول اجرای این پروژه شد.

این آرامگاه مقتبس و برگرفته از «گنبد قابوس» مرقد قابوس ابن وشمگیر فعال در حوزه ی خوشنویسی و شاعری و همچنین عرصه ی سیاست و حکومت (حاکم سلسله زیار و فرمانروای گرگان و طبرستان) می باشد. البته به این معنا نیست که شبیه یکدیگر هستند, نه! فقط ماخوذ شده از طراحی آن است. گنبد قابوس نیز یکی از شگفت انگیزترین و منحصر به فردترین معماری را به خود اختصاص داده است.

و اما تفاوت اصلی یا به بیانی تنها تفاوت شکلی و نمای گنبد قابوس با آرامگاه ابن سینا برخورداری این بنای تاریخی قدمت دار از ۱۰ ستون ولی مشمول بودن آرامگاه ابن سینا از ۱۲ ستون را می توان دانست.

آشنایی با مقبره بوعلی سینا

معماری بنای زیبا و خارق العاده آرامگاه بوعلی سینا

این بنا شامل ۲ سالن جنوبی و شمالی می شود که اکنون سالن جنوبی به موزه ای جهت حفظ سفال، سکه، برنز و دیگر وسایل مکشوفه متعلق به چند هزار سال پیش از میلاد و همچنین دوره های اسلمی تبدیل شده است, و اما در سالن شمالی یک کتابخانه دارای ۸ جلد کتاب چاپی و خطی ارزشمند خارجی و ایرانی حجره هایی متعلق به آثار ابن سینا و سایر کاتبان و شاعران واقع شده است.

این بنا بر پایه ی ۱۲ ستون استوار شده است که نشان از ۱۲ رشته علومی که بوعلی سینا بر آنها مسلط بود, دارد. این ستون های بلند از سنگ گرانیتی ساخته شده اند که ظاهر آن موجب عظمت و شکوه به خصوصی در همدان گردیده است. وسعت این بنا تقریبا ۳.۰۹۰ متر مربع می باشد که متراژ اصلی آن تقریبا ۱.۷۹۲ متر مربع حدس زده می شود. در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید.

بلندی هر ستون از کف زیری بنا تا قسمت زیر گنبد حدودا ۲۳ متر می رسد, بخش پایینی هر ستون دارای عرضی ۱.۱۷ متر و بخش بالایی هر ستون دارای ۹۲ سانتیمتر عرض می باشد. و اما گنبد بنا مخروطی و دارای بلندی ۶ متری است که بلندی بنای اصلی آرامگاه (از روی زمین تا بالا) بالغ بر ۲۸ متر و بلندی اتاق اصلی آن ۶.۱۰ می باشد.

در بین ۱۲ ستون بنا, قطعه سنگ مرمری یکدست وجود دارد که درازای آن ۲.۵۵ و پهنایش بیشتر از ۱ متر بوده و سنگ نوشته ای که با استفاده از خط ثلث بر روی آن تحریر شده است. در بخش فوقانی دیوارهای داخلی فضای مربعی بنا, ۲۰ بیت قصیده مشهور «عینیه» بر روی سطح صفحه سنگی مرمرین به ابعاد ۱.۱۰ در ۰/۵ متر باد خط ثلث برجسته تحریر شده است.

آرامگاه بوعلی سینا واقع در شهر همدان

قسمت های مختلف آرامگاه بوعلی سینا

۱- مرقدها

علاوه بر بازدید از آرامگاه ابن سینا، می توانید، از سایر مرقدها از جمله مرقد ابوسعید دخدوک در سمت چپ مرقد بوعلی سینا (دوست بوعلی سینا)، در حیاط شرقی آرامگاه ابن سینا مرقد ابوالقاسم عارف قزوینی واقع شده است که می توانید از آن بازدید نمایید.

۲ – فضای آرامگاه بوعلی سینا

این مرقد در میدان بوعلی سینا در شهر همدان واقع شده که به محض ورود با فضایی بزرگ و سرسبز روبرو می شوید؛ در حیاط این مرقد چشمه ها و باغچه هایی قرار دارند که هر یک از آنها مدلی از باغهای آویزان بابل به حساب می آیند.

۳ – مجسمه بوعلی سینا

با در نظر گرفتن تضادهایی که در نُسَخ قدیمی، کتب و کتابخانه های ابن سینا ایرانی قرار دارد و همچنین هیچ مدرک دقیقی مبنی بر دستیابی عکس معلومی از او نیز نبود، پس در سال ۱۳۳۸ بعد از پژوهش های وسیعی که در رابطه با شخصیت شناسی ایرانی ابن سینا صورت گرفت پیکره ای از او طراحی گردید. در ۲۱ امین جلسه هیات تاسیس کنندگان انجمن آثار ملی هم تصویب گردید و در مجالس عمومی به به نمایش کشیده شد. بعد از گذشت کمی انجمن آثار ملی از ابوالحسن صدیقی تقاضا نمود تا با استفاده از عکس های نیمرخ و کامل این دانشمند پیکره ای سرتاپا و ایستاده از وی تراشیده و آماده کنند تا در جوار آرامگاه ابن سینا و در میدان بوعلی نصب گردد.

آشنایی با مرقد بوعلی سینا

۴ – موزه ابن سینا

در سال ۱۳۳۰ برای حفظ و مراقبت از سفال ها، سکه ها و دیگر وسایل مکشوفه در این منطقه متعلق به هزارها سال پیش از میلاد مسیح و همچنین بعضی دیگر متعلق به دوران اسلامی این موزه در سالن جنوبی مرقد ایجاد گردید. شگفت انگیزترین مورد موجود در این موزه تصویری از یک جمجمه می باشد که متعلق به ابن سینا بوده و در زمان ویرانی آرامگاه ثبت شده است.

آشنایی با مقبره بوعلی سینا

۵ – کتابخانه

از جمله قسمت های شگفت انگیز این آرامگاه، کتابخانه ای می باشد که در کنار مرقد شیخ و تالار شمالی قرار گرفته است. این کتابخانه نخست دارای ۶۴۹ جلد کتاب بود که «قرائت خانه ابوعلی سینا» نیز شناخته می شد ولی کمی بعد قرار شد که تمامی مجالس علمی دنیا در ساخت آن مشارکت داشته باشند زیرا که بوعلی عالمی جهانی بود.

به این ترتیب اطلاعیه ای به زبان های گوناگون جهان انتشار یافت تا تمامی جوامع در عرضه کتاب ها برای کتابخانه مذکور شریک باشند, این کتابخانه اکنون ۸۰۰۰ جلد کتاب چاپی و خطی ارزشمند خارجی و ایرانی حجره هایی متعلق به آثار ابن سینا و دیگر نویسندگان و شاعران همدانی را در خود جای داده است. تقریبا ۳۰ جلد از کتب خطی و ۵۹۰ جلد کتب به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و غیره ترجمه شده اند.

مسیر دسترسی

آرامگاه بوعلی سینا که در یکی از میدان های اصلی شهر همدان واقع شده است که جهت دسترسی به آن می توانید در انواع وسایل نقلیه عمومی سوار شده و در ایستگاه میدان بوعلی سینا پیاده گردید, همچنین سوار بر تاکسی های شهری هر قسمت شهر خود را به این منطقه برسانید.

تمامی روزها غیر از روزهای عزاداری (تاسوعا و عاشورا، بیست و هشت سفر، شهادت امام جعفر صادق، بیست و یکم رمضان، چهاردهم خرداد) می توانید جهت بازدید به این آرامگاه سر بزنید.

همچنین برای بازدید از آن در ۶ ماه اول سال از ۸:۳۰ صبح – ۸ بعد از ظهر و در ۶ ماه دوم از ۸ : ۳۰ سبح – ۵ بعد از ظهر می توانید اقدام کنید. جالب است بدانید جهت بازدید از آن رایگان نمی باشد.

آشنایی با مرقد بوعلی سینا

مکان های دیدنی پیرامون آرامگاه

  • موزه هگمتانه که در فاصله ۳ کیلومتری این بنا واقع شده است.
  • آرامگاه بابا طاهر که در فاصله ۳ کیلومتری این بنا واقع شده است.
  • مجموعه گنجنامه که در فاصله ۹.۳ کیلومتری این بنا واقع شده است.
  • موزه مفاخر که در فاصله ۳ کیلومتری این بنا واقع شده است.

معرفی آرامگاه بوعلی سینا

در این مطلب در رابطه با شناخت و آشنایی شما عزیزان با آرامگاه بوعلی سینا مطالبی مفید و جذاب را ارائه دادیم؛ امیدواریم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو