برای افرادی که از کووید-19 بهبود یافته اند بدن شان یک ایمنی طبیعی نسبت به این ویروس ایجاد می کند که برای چندین ماه ادامه دارد و برخی اوقات همانطور که مطالعات جدیدتر نشان می دهند حتی ممکن است برای یک عمر باقی بماند.

با این حال، پاسخ ایمنی به خودی خود می تواند براساس عوامل مختلفی از جمله شدت عفونت، بیماری قبلی و سن متفاوت باشد.

افراد مبتلا به عفونت خفیف تر یا بدون علامت ممکن است به عنوان مثال، در مقایسه با بیماری که وضعیت حاد و جدی داشته یا در بیمارستان بستری شده است آنتی بادی کمتری داشته باشد، اما آیا این بدان معناست که اوج ایمنی فقط برای افراد مبتلا به نوع شدید کرونا ایجاد می شود؟

به گزارش تایمزسوفاندیا، آیا بیماران خفیف و بدون علامت در معرض خطر هستند؟

چه زمانی اوج ایمنی ایجاد می شود؟

هنگام مبارزه بدن با عفونت اوج ایمنی در برابر ویروس کرونا افزایش می یابد. در هفته های اولیه پس از آزمایش منفی تعداد آنتی بادی های تولید شده که از مشتقات ایمنی بدن هستند به آرامی شروع به جمع شدن می کنند و به حداکثر 90 تا 120 روز پس از عفونت می رسند که برای اکثر افراد مبتلا به عفونت درست است، همچنین گفته می شود پنجره 90 روزه زمانی است که فردی که قبلا به ویروس مبتلا شده است از ایمنی بالاتری برخوردار است.

چگونه عفونت به فرد ایمنی می دهد؟

از آنچه مشاهده شده است می توان پاسخ بدن در برابر ویروس کرونا را به صورت مارکرهای التهابی احساس کرد که تغییرات قابل توجهی در سیستم ایمنی بدن بر جای می گذارد تب و التهاب گسترده یکی از آنهاست. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهند بالاتر بودن تب و ماندگاری آن ارتباط مستقیمی با بهزیستی سیستم ایمنی بدن دارد.

علاوه بر این، افزایش سطح مارکرهای آنتی بادی در افرادی که علائم بیشتری در طول بهبودی داشتند در مقایسه با کسانی که کمتر از 5 علائم داشتند به وضوح قابل مشاهده است، بنابراین احتمال می رود سطح ایمنی پس از ابتلا به عفونت خفیف یا بدون علامت حتی اگر قوی باشد سریع تر از موارد ابتلا به عفونت شدید کاهش یابد. ایجاد ایمنی پس از ویروس کرونا و میزان کارآیی آن نیز توسط برخی از عوامل خارجی و از قبل قابل تعیین است.

بیشتر بخوانید:بهترین مواد غذایی هنگام سرماخوردگی

چه عواملی پاسخ ایمنی فرد را تعیین می کند؟

حتی بعد از مبارزه با عفونت برخی فاکتورها و شرایط از قبل می توانند سطح ایمنی را تغییر دهند یا در آن تاثیر بگذارند. این نیز یکی از دلایلی است که برخی از افراد در مقایسه با دیگران مصونیت کمتری دارند و متعاقبا در معرض خطر هستند.

عواملی مانند سن و جنسیت در این زمینه نقش مهمی ایفا می کنند. با افزایش سن بدن کند می شود، همچنین ایمنی بدن با گذشت زمان کاهش می یابد و پاسخ آنتی بادی ممکن است چندان قوی نباشد که این مورد در زنان مسن بیشتر از مردان مشاهده می شود.

به همین ترتیب سابقه بیماری یا شرایط گذشته نیز احتمال می رود پاسخ ایمنی را تغییر دهد. شرایطی مانند دیابت، فشار خون کنترل نشده بیماری های نقض کننده سیستم ایمنی یا سیستم ایمنی ناکارآمد نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

آیا عفونت شدید مصونیت بیشتری ایجاد می کنند؟

کسانی که با کووید-19 شدید دست و پنجه نرم می کنند علائم بیشتری در مقایسه با مبتلایان به کرونای خفیف دارند و شدت آن بیشتر که در نیتجه مبارزه با آن سخت تر است. با این اوصاف، مبارزه با یک عفونت شدید به این معنی است که بدن تلاش خود را برای مقابله با ویروس 2 برابر می کند.

در حالی که هنوز هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد، اما مطالعات و مشاهدات موردی نشان می دهد بیماران مبتلا به کووید-19 نه تنها یک واکنش ایمنی قوی در برابر ویروس کرونا نشان می دهند بلکه تمایل دارند پاسخ سلول های T حافظه بالاتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:علت سرد شدن انگشتان چیست؟

در صورت ابتلا به عفونت خفیف چه چیزی باید بدانید؟

عفونت خفیف کووید-19 به این معنی است که علائم خفیف تر هستند و بدن تمایل دارد سریع تر بهبود یابد. در حالی که عفونت های خفیف یا حتی بدون علامت منجر به ایجاد ایمنی می شوند، اما گمان می رود سطح ایمنی طبیعی با سرعت کمتری از بین می رود یا در مواردی ممکن است به اندازه موارد شدید موثر نباشد، بنابراین افرادی که از کووید-19 جزئی رنج می برند باید مراقبت های بهتری را از خود انجام دهند تا از بروز مجدد ابتلا به کرونا جلوگیری کنند.

چه زمانی باید واکسینه شوید؟

واکسیناسیون به ایجاد مصونیت مصنوعی در بدن کمک می کند. در حالی که به بیماران بهبود یافته پیشنهاد شده است واکسیناسیون خود را به تعویق بیندازند، اما توصیه می شود حتی پس از بهبودی دوزهای واکسن خود را دریافت کنند زیرا واکسن نیز در ایجاد پاسخ موثر در همه صرف نظر از نوع یا شدت عفونت آنها 2 برابر مفیدتر است.

مترجم: الهه زارعی