بهترین فیلم های عاشقانه و طنز ایرانی

بهترین فیلم های عاشقانه و طنز ایرانی


362

1400/3/23

03:08


معرفی ده فیلم کمدی رومانتیک ایرانی. فیلم‌هایی که با عاشقانه های بامزه خود در یاد تماشاگر ایرانی مانده اند؛ از همسر و دختر شیرینی فروش تا آتش بس و نهنگ عنبر.

بهترین فیلم های عاشقانه و طنز ایرانی

۱۱ ساعت پیش
معرفی ده فیلم کمدی رومانتیک ایرانی. فیلم‌هایی که با عاشقانه های بامزه خود در یاد تماشاگر ایرانی مانده اند؛ از همسر و دختر شیرینی فروش تا آتش بس و نهنگ عنبر.

بهترین فیلم های عاشقانه و طنز ایرانی

اختصاصی سلام سینما- در میان فیلم‌های کمدی ایرانی، کمدی رومانتیک‌های زیادی ساخته شده‌اند. ژانر کمدی و رومانس از جمله ژانرهایی هستند که بارها در تاریخ سینما با هم تلفیق شده‌اند و آثاری ویژه را نتیجه داده‌اند. از فیلم‌های کلاسیکی مانند «میمون‌ بازی» هاوارد هاکس تا « بعضی‌ها داغشو دوس دارن» بیلی وایلدر.

در سینمای بعد از انقلاب هم کمدی رومانتیک‌ها همیشه مورد توجه بوده‌اند. حتی در سال‌های شصتو هفتاد که ممیزی و محدودیت در نمایش روابط عاشقانه در سینمای ایران بیداد می‌کرد. البته در دهه هشتاد با آزادی‌های اجتماعی که به‌وجود آمد، کمدی رومانتیک‌ها بیش از هر دهه دیگری در فرهنگ سینمایی ایران رسوخ کردند.

تماشاگران هم همیشه نشان داده‌اند که کمدی‌رومانتیک‌ها را دوست دارند و این فیلم‌ها همیشه جز فیلم‌های پرفروش هر سال سینمای ایران بوده‌اند.

در این یادداشت ده کمدی رومانتیک برتر ایرانی را مرور کرده‌ایم. 

 

همسر

بهترین کمدی رومانتیک ای ایرانی- همسر

کارگردان: مهدی فخیم زاده

سال ساخت: ۱۳۷۲

بازیگران: مهدی هاشمی، فاطمه معتمدآریا

خلاصه داستان: 

زن و شوهری در شرکتی کار می کنند که رئیس شرکت به جرم اختلاس دستگیر می شود. مرد هم که معاونت شرکت را به عهده دارد، مطمئن است وی را به ریاست شرکت انتخاب خواهند کرد ولی هیئت امنا همسر او را برمی گزیند. مرد که تحمل ریاست همسرش را ندارد مشکلاتی در محل کار و در نتیجه خانواده به وجود می آورد.

 

یکی از فیلم‌هایی که در دوران محدودیت‌ها ساخته شدند. فاز زن آزادخواهانه این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت. نکته مهم فیلم هم دقیقا اینست که موضوع این فیلم برای آن سال‌ها بسیار نوگرایانه و بدیع بوده  و پرداختن به حضور زنان در مراتب بالای اجتماعی و حضور یک کارآگاه زن در آن زمان، نشان می‌دهد که موضوع فیلم «همسر» بسیار جلوتر از تاریخ وقوع خودش بوده است.

هرچند که به‌نظر می‌رسد کمی هم ناخودآگاه این خوانش فمنیستی از فیلم صورت گرفته چراکه خود کارگردان دراین‌باره می‌گوید: "وقتی فیلم «همسر» اکران شد، منتقدی در روزنامه «سلام» نوشته بود که فخیم‌زاده فمینیست است و من اصلاً معنای این لغت را هم نمی‌دانستم و در کتاب لغت دنبال معنی آن گشتم. واقعیت این است که ما مردها ویترینی از قدرت در اختیار داریم، اما قدرت اول و اصلی همیشه در دست زنان بوده است. در زمان ساخت این فیلم مسائل فمینیستی اصلا مطرح نبود. زمانی که سناریوی آن را به وزارت ارشاد ارائه کردیم، موافقت کردند، ولی گفتند که اگر در اکران با مشکلی روبه‌رو شوید ما از شما دفاع نخواهیم کرد.»

 

خواب سفید

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- خواب سفید

کارگردان: حمید جبلی

سال ساخت: ۱۳۸۰

بازیگران: حمید جبلی، الیزابت امینی

خلاصه داستان: 

رضا شاگرد مغازه ی فروش لوازم عقد و عروسی است. وزی رضا عاشق خانمی می شود که با شاگردش برای خرید به مغازه ی آن ها آمده اند. رضا منزل خانم را پیدا می کند و به بهانه های مختلف به آن جا سرمی زند. خانم وقتی متوجه ی رفت و آمدهای رضا می شود تصور می کند که او عاشق مریم شاگردش شده و از او می خواهد که برای خواستگاری به خانه ی آن ها بیاید، اما در مراسم رضا می فهمد که خانم متأهل است و خانم فکر می کرده که او عاشق شاگردش شده است...

 

یکی از فیلم‌های به‌یادماندنی حمید جبلی به عنوان بازیگر و کارگردان. فیلمی انسانی و پر احساس درباره مردی تنها که سر و کارش با زنان دم بخت و عروسان است. در میان همه این زنان زیبا اما رضا با مانکن‌ها وقت می‌گذراند و علاقه‌اش را نثار آنان می‌کند تا اینکه دختری پیدا می‌شود که همه وجود رضا را به چنگ می‌آورد. 

فیلم سیری آرام دارد؛ در لحظاتی با سادگی مرد بامزگی می‌کند و با تنهایی‌اش تماشاگر را غمگین می‌سازد.  لحظات حضور رضا سر مزار مادرش بسیار خوب از آب درآمده‌اند، همانطور که شور و شوق ناکام رضا برای خواستگاری اشتباهی. 

«خواب سفید»‌ فیلمی است که هنوز می‌تواند احساسات تماشگر را در دست بگیرد و او را در جهان خود غرق کند.

 

دختر شیرینی فروش

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- دختر شیرینی فروش

کارگردان: ایرج طهماسب

سال ساخت: ۱۳۸۰

بازیگران: فاطمه معتمد آریا، ایرج طهماسب

خلاصه داستان:

پسر و دختر دو خانواده قصد ازدواج دارند. اما بیست سال است به خاطر مخالفت والدینشان با هم یا خواستگاری و یا عقد و یا عروسی شان به هم خورده است. دعوا بین دو خانواده بالا می گیرد تا اینکه پسر و دختر تصمیم می گیرند خودکشی کنند...

 

یکی از فیلم‌های کمدی ایرج طهماسب که داستان یک ازدواج عاشقانه اما بسیار پردردسر را تعریف می‌کند. فیلمی که در زمان اکران خود تماشاگران را به‌وجد آورد. داستان زوج عاشق‌پیشه‌ای که به‌سختی به‌هم می‌رسند و ازدواج می‌کنند، اما سختی‌ها بعد از ازدواج‌ هم دست از سرشان برنمی‌دارد و حتی مزاجشان را هم شدیدا بهم می‌ریزد برای تماشاگران سرگرم‌کننده و تازه به نظر می‌رسید و هنوز هم همینگونه است!

ایرج طهماسب در لوای دامادی موقر و سربه‌زیر و فاطمه معتمد آریا به‌عنوان عروسی ساده‌لوح در کنار یکدیگر، زوج ماندگاری را در تصویر ثبت کرده‌اند.

 

نان و عشق و موتور 1000

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- نان و عشق و موتور ۱۰۰۰

کارگردان: ابوالحسن داوودی

سال ساخت: ۱۳۸۰

بازیگران: بهاره رهنما، سروش صحت

خلاصه داستان: 

یارولی عموی باران که تنها نگهدارنده وی و قیم او نیز بشمار می آید، پس از تعلل باران در مورد ازدواج، او را موظف به تصمیم گیری و انتخاب همسر در مدتی معین می کند...

 

«نان عشق موتور هزار» فیلم کمدی بود که کسی انتظارش را نداشت و در جشنواره فیلم فجر درحالی به نمایش درآمد که تماشاگران و منتقدان را متعجب کرد. داستان «شاهزاده و گدا»یی فیلم هرچند بارها تعریف شده بود اما در دستان داوودی تازه و سرپا روایت می‌شد. 

مهم‌ترین نکته «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰» که فیلم را از ورطه کلیشه‌ای بودن و لوث شدن نجات می‌دهد، کارگردانی جالب توجه ابوالحسن داوودی است.

ضمن اینکه نقش‌آفرینی سروش صحت هم به‌یادماندنی است.

 

صورتی

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- صورتی

کارگردان: فریدون جیرانی

سال ساخت: ۱۳۸۱

بازیگران: رامبد جوان، میترا حجار

خلاصه داستان:

سحر ماهان، موسیقی دان، و شهرام شب آویز، کارگردان تئاتر، پس از چند سال زندگی مشترک تصمیم به طلاق می گیرند و می خواهند پسرشان امیرحسین متوجه قضیه نشود. قرار می شود امیرحسین سه روز در هفته پیش مادرش باشد و بقیه روزها نزد پدرش. یکی از دوستان شهرام به نام پیمان که به اتفاق نامزدش عضو گروه نمایشی شهرام هستند، قصد دارد به زودی ازدواج کند.

 

«صورتی» بیش از هرچیر تحت تاثیر «کریمر علیه کریمر»‌ است. هرچند شروع داستان و محرک شخصیت‌ها کمیک است اما جمع‌بندی نهایی فیلم بیشتر به سمت یک ملودرام عاشقانه میل می‌کند. فیلمبرداری فیلم بسیار خوب است و رامبد جوان و میترا حجار کنار هم دوست‌داشتنی هستند و جیرانی به‌خوبی موفق شده صمیمیتی خاص به فیلمش ببخشد.

«صورتی» به‌واسطه عنوان ژانریک کمدی که رویش گذاشته شده در محافل انتقادی همیشه دست‌کم گرفته شده یا بهش کم‌توجهی کرده‌اند اما واقعیت اینجاست که می‌توان بیشتر درباره فیلم صحبت کرد و آن‌را مورد بررسی جدی تری قرار داد.

 

بی پولی

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- بی پولی

کارگردان: حمید نعمت الله

سال ساخت: ۱۳۸۶

بازیگران: بهرام رادان، لیلا حاتمی

خلاصه داستان:

زن و شوهری پس از ازدواج مشکل بی پولی پیدا می کنند.

 

«بی پولی» مهم‌ترین و خاص‌‌ترین فیلم این لیست است. فیلمی که کمتر کسی انتظارش را داشت یک کمدی رومانتیک باشد، آن‌هم با لحن اگزوتیک!

فیلم دوم نعمت‌الله اولین گام او در تغییر فاز فیلمسازی واقع‌گرایانه‌اش است. جایی که آن سیاه نمایی و واقعگرایی رئالیستی و اجتماعی «بوتیک» با همه تلخی‌هایش، جای خود را به طنازی و شوخ‌طبعی لوبیچ‌گونه‌ای می‌دهد.

«بی‌پولی» که همپا با شرایط روز جامعه درباره گرانی سرسام‌آور و بیکاری است، از طرف دیگر منتقد جدی رفتارهای غلیظ و تعارفات نابجای ایرانی و چشم روی‌هم چشمی‌های مرسوم هم هست و در بعد انسانی خودش قرار است در بستر این‌ها، داستان یک زوج جوان طبقه متوسطی را تعریف کند که چطور برآیند همه این موضوعات منجر به دوری عاطفی و فروپاشی احساسی رابطه تازه شکل‌گرفته‌شان می‌شود.

در عین اینکه نعمت‌الله، این داستان بازهم تلخ را، حالا با زبانی شیرین و طنزی ظریف روایت می‌کند. «بی‌پولی» پر است از صحنه‌های ملودراماتیکی که تماشاگر نمی‌داند دقیقا باید به آن‌ها بخندد یا برایشان گریه کند و یک لیلا حاتمی درجه یک دارد.

 

آتش بس

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- آتش بس

کارگردان: تهمینه میلانی

سال ساخت: ۱۳۸۴

بازیگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار

خلاصه داستان:

سایه، مهندس آرشیتکت، برای طلاق از همسرش یوسف که مهندس راه و ساختمان است، نزد وکیل می رود اما تصادفاً گذارش به مطب یک روان شناس می افتد و طبق پیشنهاد روان شناس، نحوه آشنایی و مسائل مربوط به زندگی مشترکش با یوسف را که آکنده از لجاجت های متقابل است، برای دکتر تعریف می کند...

 

این را می‌توان آخرین فیلم قابل قبول تهمینه میلانی دانست. فیلمی که در زمان نمایش خود با استقبالی ویژه و باورنکردنی روبه‌رو شد. دلیل محبوبیت «آتش بس» در وهله اول فیلمنامه آن است که اساسش «موش و گربه بازی»‌ است.

ضمن اینکه «آتش بس» برآیند همه همکاری‌های دور و دراز قبلی مهناز افشار و محمدرضا گلزار است. آن‌ها در دهه هشتاد آثار زیادی را باهم بازی کردند و به عبارتی یک زوج هنری بودند و حالا در «آتش بس»‌ نتیجه همه آن همکاری‌ها را استخراج می‌کنند.

هماهنگی این دو و صمیمیت‌شان در کنار یکدیگر اتمسفر فیلم را دگرگون می‌کند و تماشاگر بسیار به آن نزدیک می‌شود. شیمی بین این دو بازیگر بیش از هر چیز دیگری باعث محبوبیت و استقبال از فیلم در نزد تماشاگران می‌شود.

 

پسر آدم، دختر حوا

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- پسر آدم دختر هوا

کارگردان: رامبد جوان

سال ساخت: ۱۳۸۷

بازیگران: مهناز افشار، حامد کمیلی

خلاصه داستان:

مینا بزرگمهر و فرهود زندی دو وکیل جوان و تازه کار هستند که به شکلی ناخواسته و به دلیل فریب کاری دو بنگاه معاملات ملکی، سر از یک ساختمان درمی آورند و ناچار می شوند یک آپارتمان را با شراکت هم اجاره کنند. آنها هر یک دفتر وکالت خود را سر و سامان می دهند، اما همواره با هم در مشاجره و رقابت هستند. شرط می کنند هر کس موفق شد زودتر وکالت کسی را عهده دار شود، حق ماندن در آن ساختمان را دارد. 

 

فیلمی در مایه‌های «آتش بس» و اولین فیلم خوب رامبد جوان. می‌توان گفت که این فیلم تحت تاثیر موفقیت «آتش بس» ساخته شد و با همان فاز موش و گربه‌بازی‌های زوج اصلی خود، داستانش را پیش می‌برد.

فیلمی که از دل دعوا و لج و لج‌بازی دو کاراکتر اصلی‌اش عشق و عاشقی می‌سازد. از جمله نکات مثبت فیلم بازی خوب مهناز افشار و حامد کمیلی بود. خصوصا حامید کمیلی بسیار فراتر از انتظار است و افشار هم با تجربه بیشتر و روحیه سرشارش، انرژی فیلم را دو چندان می‌کند.

 

ورود آقایان ممنوع

بهترین کمدی رومانتیک های ایرانی- ورود آقایان ممنوع

کارگردان: رامبد جوان 

سال ساخت: ۱۳۸۹

بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش

خلاصه داستان:

مدیر یک دبیرستان دخترانه به شدت با حضور یک دبیر مرد در مدرسه خود مخالفت می کند.

 

یک فیلم دبیرستانی جالب و بامزه که نشان می‌دهد رامبد جوان در عرصه ساخت کمدی چقدر خلاق است. «ورود آقایان ممنوع» بهترین فیلم او و یکی از بهترین فیلم‌های نیمه دوم دهه هشتاد است. فیلمی که داستانی تازه را تعریف می‌کرد و در نمایش یک دبیرستان دخترانه و مصائب حضور یک معلم شیمی در این دبیرستان بسیار نوگرایانه طراحی و بسط داده شده بود.

رضا عطاران به عنوان یک معلم باهوش اما دست و پا چلفتی و ویشکا آسایش به عنوان یک مدیر بداخلاق، بدعنق و پیردختری که به مردان بسیار بی‌اعتماد است، در این فیلم درخشان ظاهر شده‌اند، همانطور که کاراکترهای فرعی دانش‌آموزان و والدین‌شان.

اما مهم‌تر از کیفیت بازی‌ها این پرداخت کاراکترها در فیلمنامه است که سبب شده شخصیت‌هایی ماندگار و بسیار دوست داشتنی خلق شوند که تماشاگر را با حرکات و رفتار خود از خنده کیفور کنند.

 

نهنگ عنبر

بهترین کمدی رومانتیک ایرانی- نهنگ عنبر

کارگردان: سامان مقدم

سال ساخت: ۱۳۹۳

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار

خلاصه داستان:

ارژنگ صنوبر شخصیتی چهل ساله است که همراهش می شویم تا تجربه های متفاوت و پیچیده اش از عشق و مصائبی که در زندگی دچارش می شود را برایمان بازگو کند.

 

«نهنگ عنبر» اولین فیلم کمدی دهه نود بود که با این فرم نوستالژیک، داستان را در دهه شصت تعریف می‌کرد و با استفاده از المان‌های دهه شصتی سعی در خنداندن تماشاگر داشت.

«نهنگ عنبر» را می‌توان دروازه ساخت فیلم‌های کمدی دهه پنجاه و شصتی در سینمای ایران دانست. «مصادره»، «هزارپا»، «زیرخاکی» و آثار این چنینی همه متاثر از محبوبیت «نهنگ عنبر» ساخته شدند.

از حق هم نگذریم حس نوستالژیک در «نهنگ عنبر» بسیار گیرا است و هر تماشاگری  -حتی دهه هفتادی‌ها- را به فضای آن روزها نزدیک می‌کند. استفاده از موسیقی در این زمینه خصوصا بسیار تاثیرگذار است.

 


اخبار مرتبط:

فیلم های سیاسی سینمای ایران- بخش اول

بهترین فیلم های جنایی سینمای ایران بعد از انقلاب


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو