علت و علایم خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی کامپیوتر

علت و علایم خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی کامپیوتر


منبع: بیتوته

94

1400/3/23

05:21


علت و علایم خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی کامپیوتر



علائم خرابی هارد دیسک,mbr خرابی هارد دیسک , صفحه آبی ویندوز

علایم خرابی هارد دیسک

 

6 نشانه خرابی هارد دیسک و خراب شدن حافظه‌های داخلی  

خرابی هارد دیسک و یا همان فضای ذخیره سازی کامپیوتر نشانه هایی دارد که شما باید آن ها را جدی بگیریدئو در صورت نیاز اقدام به جا به جایی اطلاعات خود کنید تا آن ها را از دست ندهید و سپس به فکر خرید یک حافظه جدید باشید.

چرا هارد دیسک ها و حافظه های کامپیوتری خراب می شوند؟

به طور کلی می توان گفت هارد دیسک ها هم یک وسیله الکترونیکی هستند و مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری روزی خراب می شوند. البته که هر چه برند بهتر و جنس بهتری داشته باشند دیرتر خراب می شوند، اما به هر حال دیر یا زود هر وسیله ای خراب می شود.

اما خوشبختانه اگر از این وسایل به درستی استفاده شود، می توانند 15 سال و حتی بیشتر هم سالم بمانند!

 

همچنین حافظه های کامپیوتری امروزه به دو نوع HDD و SSD یافت می شوند که حافظه های SSD عمر بیشتری نسبت به HDD ها دارند. دلیل آن این است که حافظه های HDD دارای قطعات متحرک هستند و به همین دلیل به ضربه، لرزش و یا شوک حساس هستند.

اما به دلیل این که حافظه های SSD اصطلاحا جامد هستند و قطعه متحرکی ندارند، می توانند در مقابل لرزش، ضربه و شوک های الکتریکی مقاومت بیشتری نشان دهند و در نتیجه عمر آن ها بالاتر خواهد رفت.

 

همان طور که پیش تر گفتیم، حافظه های SSD عمر بیشتری نسبت به حافظه های HDD دارند اما به هر حال آن ها نیز روزی خراب می شوند و باید احتمالات را نیز در نظر گرفت!

به هر حال در ادامه ما نشانه هایی از خرابی هارد دیسک ها را برای شما آورده ایم و بهتر است با دیدن آن ها نسبت به جا به جایی اطلاعات خود و خرید حافظه جدید اقدام کنید.

 

نشانه خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی کامپیوتر

 

علت خرابی هارد اکسترنال , علائم خرابی هد هارد,نشانه خرابی هارد دیسک

خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی نشانه های مختلفی دارد

 

خرابی هارد دیسک می تواند نشانه های مختلفی داشته باشد. برای هارد دیسک های HDD شایع ترین نشانه ایجاد صداهای عجیب و غریب است. در ادامه تمامی نشانه های خرابی هارد دیسک را به طور کامل بررسی می کنیم.

 

کاهش کارایی سیستم

گاهی اوقات دلیل کاهش کارایی سیستم می تواند نشانه از خرابی هارد دیسک شما باشد. البته که امکان تشخیص آن سخت است زیرا عوامل دیگری نیز می توانند باعث کاهش کارایی سیستم شود. به طور مثال وقتی شما در حال اجرای یک بازی و یا برنامه سنگین هستید، مطمئنا در طول اجرای آن برنامه عملکرد سیستم شما پایین خواهد آمد.

 

همچنین عوامل بسیار زیاد دیگری مانند ویروسی شدن کامپیوتر، افزایش دمای CPU و... می توانند عاملی برای کاهش عملکرد و کند شده سیستم شما باشد.

به همین دلیل است که نمی توان به طور قطع دلیل کاهش کارایی را خرابی هارد دیسک ها تشخیص داد. بهتر است که اگر این عامل همراه نشانه های دیگر بود، آن وقت احتمال دهیم که هارد دیسک دچار خرابی شده است.

 

 ناپدید شدن فایل ها

اگر به طور ناگهانی متوجه می شوید که قسمتی از فایل های شما حذف شده اند، می تواند نشانه از نشانه خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی باشد. دلیل آن این است که احتمالا قسمتی از بلوک های ذخیره سازی که فایل مورد نظر شما درون آن بوده است دچار خرابی شده است و به همین دلیل فایل شما حذف شده است.

 

اغلب این مشکل برای فلش مموری ها و یا همان USB ها اتفاق می افتد و به همین دلیل فلش ها فضای خوبی برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت دائمی نیستند.

در صورتی که فایل های شما به طور ناگهانی ناپدید می شود، سریعا اطلاعات خود را منتقل کنید و به فکر خرید یک حافظه جدید برای خود باشید.

 

 صداهای غیر عادی و عجیب هارد دیسک

 

نشانه های خرابی هارد دیسک کامپیوتر,نشانه خرابی  حافظه داخلی کامپیوتر , علایم خرابی هارد دیسک

یکی از نشانه های خرابی هارد دیسک صداهای عجیب و غریب است

 

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم این نشانه فقط برای فضاهای HDD است زیرا در این حافظه ها از قطعات متحرک استفاده می کنند و با خرابی قطعات متحرک از این هارد دیسک ها صداهای عجیب و قریبی خواهید شنید.

این هارد دیسک ها با چرخش یک دیسک با سرعت بسیار زیاد (حدود هزاران دور در دقیقه) و سپس با استفاده از چند بازوی الکترونیکی که آن ها هم با سرعت بسیار زیادی در حال جا به جایی هستند کار می کنند.

 

به همین دلیل است که در نمونه های قدیمی این هارد دیسک ها صدای بیشتری وجود داشت و سرعت نیز کمتر بود. ولی در هارد دیسک های HDD امروزی با پیشرفت تکنولوژی، تقریبا دیگر صدایی وجود ندارد و سرعت آن ها نیز به مقدار زیادی افزایش یافته است.

به همین دلیل است که شنیدن صدای غیر عادی از هارد دیسک ها نشانه ای از خرابی آن ها است. البته اگر هارد دیسک شما از نوع قدیمی است، صدا های آن به احتمال زیاد عادی است و مشکلی ایجاد نمی کند.

 

خوشبختانه صدای عجیب و غیر عادی هارد دیسک باعث از بین رفتن فایل های شما نمی شود و فقط یک نشانه هشدار دهنده است. اما بهتر است که هرچه سریع تر فایل های خود را جا به جا کنید و به فکر خرید یک هارد دیسک جدید باشید.

اگر حافظه شما از نوع SSD است و صدایی از طرف آن به گوش شما می رسد، می توان گفت که صدا برای بخشی دیگر از کامپیوتر است زیرا حافظه های جامد دلیلی برای تولید صدا ندارند.

 

به هر حال شما باید در مورد هر صدای غیر معمولی کامپیوتر خود حساس باشید زیرا ممکن است که نشانه یک آسیب و یا خطر باشد.

 

 مشکلات بوت

 

نشانه خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی

مشکلات بوت می تواند نشانه خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی کامپیوتر باشد

 

شاید مشکلات بوت را همه ما تجربه کرده باشیم. این مشکلات به یک باره پدید می آیند و نمی توانید آن ها را به راحتی حل کنید. برخی از مشکلات بوت می تواند مربوط به خرابی هارد دیسک شما باشد.

 

اگر به مشکلات بوت بر می خورید بهتر است که متن آن ها را هم بخوانید تا بدانید مشکل در کجا است. یکی از پیام هایی که در بوت نشانه ای از خرابی هارد دیسک شما می دهد، پیام (insert Boot Disk and Press any Key) است.

 

این پیام به آن معنا است که سیستم نتوانسته است دیسک را شناسایی کند. حال می تواند مشکل در اتصال هارد درایو و یا خرابی آن باشد! گاهی اوقات با ریستارت کردن این مشکل حل می شود ولی باید این پیغام را یک نشانه مهم برای خراب شدن هارد دیسک خود بدانید.

 

بهتر است که با دیدن این پیغام نسبت به تعویض هارد دیسک اقدام کنید. اگر سیستم بالا آمد اطلاعات خود را سریعا از آن خارج کنید و اگر بالا نیامد، می توانید با مراجعه به یک فرد حرفه ای نسبت به باز گردانی اطلاعات خود اقدام کنید.

اگر به هیچ وجه نتوانستید که از مرحله بوت گذر کنید، می توانید با استفاده از یک کامپیوتر دیگر مشکل خود را حل کنید.

 

برای این کار شما هارد دیسک خود را به عنوان یک حافظه جانبی به کامپیوتر دیگر متصل می کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید از سلامت هارد دیسک خود اطمینان داشته باشید زیرا در بسیاری اوقات ویروس ها و بد افزار ها باعث خرابی هارد دیسک ها می شوند.

اگر هارد دیسک شما دارای ویروس و یا بد افزار باشد، آن ها به کامپیوتر جدید هم منتقل می شوند و می توانند باعث خرابی آن کامپیوتر هم شوند.

 

پس از این که هارد دیسک خود را در کامپیوتر جدید گذاشتید، باید آن را اسکن کنید تا اگر خطایی موجب خرابی آن شده بر طرف شود. می توانید با یک جست و جوی ساده روش ها و برنامه های زیادی برای این کار پیدا کنید.

البته اگر شک دارید که شاید یک ویروس موجب خرابی شده و یا این که کامپیوتر دیگری در دسترس ندارید، بهتر است که هارد دیسک خود را برای تعمیر به پیش یک شخص متخصص ببرید.

 

 صفحه آبی و یا صفحه مرگ

 

صفحه آبی ویندوز , نشانه مهم خرابی هارد دیسک ,علت خرابی هارد اکسترنال

صفحه آبی ویندوز یکی از نشانه های خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی می باشد

 

این صفحه به ویندوز تعلق دارد و اگر ویندوز نتواند به درستی اجرا شود نشان داده خواهد شد. این صفحه به دلیل این که عبور از آن کار سختی است به صفحه مرگ هم مشهور شده است. البته این صفحه نمی تواند دلیلی قطعی برای خرابی هارد دیسک باشد زیرا عوامل زیادی باعث ایجاد این صفحه می شوند.

 

به طور مثال ممکن است نصب یک نرم افزار و یا درایور ناسازگار باعث ایجاد این صفحه شود و شما می توانید با حذف کردن آن نرم افزار ها و درایور ها مشکل را حل کنید. و یا این که به طور کلی با استفاده از system restore point به طور کلی به دوران قبل از خرابی باز گردید.

اما گاهی اوقات هم خرابی حافظه می تواند دلیل اصلی این اتفاق باشد. اگر قسمتی از حافظه خراب شده باشد و فایل های آن از دست رفته باشد، به هیچ وجه نمی توان از این صفحه گذر کرد و به همین دلیل است که شما باید حافظه را تعویض نمایید.

 

می توانید برای انتقال داده های مهم حافظه خود را به صورت یک حافظه جانبی در کامپیوتر دیگری بگذارید اما ممکن است خرابی در حدی باشد که اطلاعات شما نیز از بین رفته باشند.

 

 فایل های آسیب دیده

برخی اوقات شما به یکسری فایل ها بر می خورید که قبلا سالم بوده اند اما حالا یا به طور کامل باز نمی شوند و یا این که در صورت باز شدن به صورت نصفه و یا خراب در آمده اند. مثلا وقتی شما اقدام به باز کردن یک فیلم می کنید، مشاهده می کنید که فقط تا قسمتی از آن پخش می شود و سپس ارور می دهد.

 

همچنین در عکس ها نیز می توانید مشاهده کنید که قسمتی از عکس ناپدید شده و یا این که به رنگ های سبز و یا طوسی درآمده است.

دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد این مشکل باشند. به طور مثال برخی اوقات بد سکتور ها، بد افزارها و ویروس ها نیز می توانند عامل ایجاد این گونه مشکلات باشند. اما گاهی اوقات نیز با از دست رفتن قسمتی از اطلاعات در حافظه، فایل ها به شکل نصفه در خواهند آمد و این گونه به شما نمایش داده می شوند.

 

نکته هایی برای نگهداری از اطلاعات مهم هارد دیسک

اگر هر یک از نشانه های بالا را مشاهده کردید بهتر است که هرچه سریع تر فایل های خود را انتقال دهید تا مشکلی برای آن ها به وجود نیاید. پس از انتقال فایل ها به فکر خرید یک حافظه جدید باشید زیرا در اغلب مواقع تعمیر حافظه ها بی فایده است.

 

برای این که بتوانید از اطلاعات مهم خود به صورت کاملا امن نگهداری کنید، بهتر است که آن ها در یک فضای ابری امن و معتبر آپلود کنید تا بتوانید به صورت همیشگی از آن ها استفاده کنید.

به هر حال روزی هر حافظه فیزیکی خراب می شود و در اغلب موارد نمی توان از زمان خرابی آن ها با خبر شد و به همین دلیل است که شما باید اطلاعات مهم خود را در یک فضای ابری آپلود کنید.

 

گردآوری: بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو