احکام شرعی آمیزش با حیوانات

احکام شرعی آمیزش با حیوانات


منبع: بیتوته

160

1400/3/23

09:54


احکام شرعی آمیزش با حیوانات



احکام شرعی آمیزش با حیوانات, آشنایی با احکام شرعی آمیزش با حیوانات, درباره ی احکام شرعی آمیزش با حیوانات

احکام نزدیکی با حیوانات

 

آمیزش با حیوانات از نظر شرع

آمیزش با حیوانات در هر صورت حرام است. احکام شرعی آمیزش با حیوانات چه زن و چه مرد یکی است و در هر دو حرام است در ادامه با احکام شرعی آمیزش با حیوانات را آورده ایم.

آمیزش با حیوان یا وطی، به آمیزش و نزدیکی انسان با حیوان اطلاق می شود و حرام است. با احکام آمیزش با حیوانات آشنا می شویم.

 

حکم شرعی آمیزش با حیوانات:

اگر کسی با اسب و الاغ و قاطر وطی کند گوشت آنها حرام می شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند.

 

اگر کسی حیوانی را وطی کند و منی از او بیرون آید غسل تنها کافی است و اگر منی بیرون نیاید چنانچه پیش از وطی وضو داشته باشد باز هم غسل تنها کافی است و اگر وضو نداشته باشد، احتیاط واجب است که غسل کند و وضو بگیرد.

 

اگر کسی با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کند بول و سرگین (ادرار) آنها نجس می شود و باید بدون آنکه تاخیری بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند.

 

پرسش و پاسخ هایی درباره ی آمیزش با حیوان :

پرسش : چند سال پیش با گاوی وطی (نزدیکی با حیوان داشته باشد) کرده ام . و الان بسیار ناراحت و شرمنده ام. به در گاه خداوند توبه کرده ام.

 

توانایی و جسارت دینی را که بر گردنم است را ندارم و نمی توانم به صاحب آن گاو بگویم و یا آن گاو را بخرم و بسوزانم.

 

1- حال با توبه نصوح آیا توبه من پذیرفته می شود ؟

2- من که توانایی و جسارت پرداخت دین را ندارم چه باید کنم ؟

3- تکلیف زاد و ولد و گوشت و شیر آن حیوان تا آخر عمر چه می شود ؟

 

پاسخ : لازم نیست شما آبروی خودتان را ببرید و جسارت خرج بدهید و کاری را که کرده اید به صاحب گاو بگویید.

 

بلکه باید فورا و به صورت ناشناس و غیر مستقیم گاو مورد نظر را به صاحبش، معرفی کرده و خسارت او را جبران نمایید.

 

یا اینکه اگر احتمال می دهید صاحبش گاو را بفروشد بدون اینکه از عمل خود حرفی بزنید گاو را بخرید و معدوم کنید.

 

نسل گاو هم همین حکم را دارد.

 

احکامی درباره ی آمیزش با حیوانات, نزدیکی با حیوانات, حکم نزدیکی با حیوانات

پرسش و پاسخ هایی درباره ی آمیزش با حیوانات

 

پرسش : آیا در احادیث شیعه و سنی منع از جماع با حیوانات وارد شده است یا نه؟

 

پاسخ : در کتب معتبر حدیثی ما بابی تحت عنوان حرمت مجامعت با حیوانات وجود دارد، در چند حدیث از زبان پیشوایان دینی ما این مسئله را مورد بررسی قرار داده است.

 

در دو حدیث از زبان امام صادق (ع) از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) چنین آمده است: ملعون است آنکسی که با حیوان نکاح انجام دهد.

 

در حدیث دیگری دوبار فرمودند ملعون است.

 

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) چنین آمده است:

 

کافری از امام صادق (ع) سؤال کرد چرا خداوند نکاح با حیوانات را حرام کرده است ؟

 

ایشان فرمودند: خداوند ناپسند می شمرد که مردی منی خود را ضایع سازد و با غیر همجنس خود در آمیزد و اگر چنان چه این کار را جایز می دانست که مرد با مرکب سواری خود هم سواری کند و هم آمیزش، در این کار فساد عظیمی برپا می شد پس خداوند سواری بر حیوانات را (و استفاده های حلال از آنان را) جایز کرد و نکاح آنان را حرام و برای مردان، زنان را خلق نمود تا با همسران خود انس گیرند و مایه ی تسکین آنها شوند و همان زنان محل نیاز شهوت آنان باشند و مادران فرزندان آنان گردند.

 

پرسش : حیوانی که با آن نزدیکی شده است چه حکمی دارد؟

پاسخ : اگر با گاو و گوسفند و شتر نزديكى كنند، علاوه بر اينكه گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نيز بنابر احتياط واجب نجس مى باشد و آشاميدن شير آنها هم حرام است و بايد آن حيوان را ذبح كنند و لاشه آن را بسوزانند و كسى كه با آن نزديكى كرده بايد پول آن را به صاحبش بدهد.

 

پرسش : اگر کسی با گوسفند و الاغی نزدیکی کند که نتواند آن را بخرد یا نتواند به صاحبش بگوید باید چه کند؟

 

پاسخ : هرگاه واقعا قدرت نداشته باشد آن را بخرد و یا به صاحبش بگوید حداقل باید خودش از آن و فرآورده هایش اجتناب کند.

 

پرسش و پاسخ هایی از نزدیکی با حیوانات, حکم آمیزش با حیوانات, درباره ی نزدیکی با حیوانات

نزدیکی با حیوانات چه حکمی دارد ؟

 

پرسش : آیا گوشت حیوان موطوئه علاوه بر حرام بودن نجس نیز هست ؟

پاسخ : حیوان موطوئه نجس نیست ولی بول و غایط آن بنا بر احتیاط واجب نجس است.

 

پرسش : آیا علاوه بر حرام بودن گوشت گاو موطوئه و گوساله های آن و لزوم از بین بردن آن، خوردن شیر آن گاو، یا فروختن لبنیات آن نیز حرام است؟

 

پاسخ : شیر حیوان موطوئه نجس نیست ولی خوردن شیر آن، و همچنین خرید و فروش لبنیات آن جایز نیست.

 

پرسش : حدودا 15 سال پیش فردی در اثر جهالت، با یک گاو شیری - که متعلق به مادربزرگش بوده است - آمیزش کرده است و آن گاو هم در همان ایام فروحته شد و اکنون تصمیم به توبه گرفته است آیا وظیفه دیگری غیر از توبه دارد؟

 

خلاصه ی پاسخ : این فرد به معصیت بزرگی مرتکب شده است که طبق روایات اگر در دادگاه ثابت شود، باعث مجازات وی‌ می شود. به هر حال باید از این کار توبه واقعی کند و اگر حیوان در دسترس باشد و امکان دارد، باید آن حیوان را ذبح کند و گوشتش را بسوزاند. و قیمت حیوان را باید به مالک آن (اگر زنده است) و گرنه به وارثین او بپردازد.

 

ضمائم:

پاسخ مراجع تقلید به این سؤال، چنین است:

حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) :

مرتکب گناه بزرگی شده که توبه جدی و واقعی از آن لازم است و توبه با ترک گناه حاصل می شود و با امکان دسترسى به حیوان (هر چند نسبت به نسل هاى بعدى) باید ذبح و سوزانده شود و اگر حیوان در دسترس نباشد تکلیفى ندارد و در هر صورت قیمت حیوان را ضامن است باید به مالک آن اگر زنده است و گرنه به وارثین او برگرداند.

 

حضرت آیت الله سیستانی :

پول آن حیوان را به ورثه مادربزرگ ضامن است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

در فرض سؤال، باید از این کار جداً توبه کند و اگر امکان دارد باید آن را بیابد و مبلغ آن را به مالکش بدهد و ذبح کند و گوشتش را بسوزاند؛ اما اگر دسترسی ندارد وظیفه‌ای ندارد.

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :

چنانچه الآن صاحب گاو را بشناسد باید گاو را از او گرفته و بعد از ذبح بسوزاند و قیمت گاو را هم ضامن است و چنانچه صاحب گاو را نشناسد قیمت گاو حکم مجهول المالک را دارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی :

در صورتیکه حیوان موطوئه موجود باشد باید بدون آنکه تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده پول آن را به صاحبش بدهد و در این حکم فرقی میان صغیر و کبیر، عالم به حُکم و جاهل نیست.

 

حضرت آیت الله هادوی تهرانی :

این جوان باید پول آن حیوان را به صاحبش بدهد و نیز صاحب حیوان باید پولی را که خریدار گاو گرفته است، به خریدار برگرداند؛ البته از آنجا که اعتراف به این گناه حرام است، باید به گونه ای عمل کند که برگردان پول به خریدار یا پرداخت قیمت به صاحب گاو متوقف بر اعتراف به این گناه نباشد؛ مثلاً به بهانه ای این پول را در حساب صاحب حیوان بریزد و نیز پول خریدار را هم به بهانه ای در حسابش واریز کند. اگر صاحب گاو یا خریدار را نمی‌شناسد یا امکان برگرداندن به او را ندارد، بنابر احتیاط واجب باید با اجازۀ مجتهد جامع الشرایط از طرف آن دو صدقه بدهد.

 

وطی چیست و چه حکمی دارد, نظر مراجع در مورد آمیزش با حیوانات, احادیثی از آمیزش با حیوانات

پرسش و پاسخ هایی درمورد آمیزش با حیوانات

 

پرسش : اگر کسی با حیوانات مقاربت کند حکم او چیست و آیا کناهش قابل بخشودن است و احادیث در این باره چگونه است و برای توبه چکاری باید بکند؟

 

پاسخ حکم آن فرد به شرح زیر است :

پاسخ آیت الله خمینی : خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید حرام می‏شوند و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند.

 

پاسخ آیت الله اراکی : و باید قیمت آن را به عنوان غرامت به صاحب آنها بپردازند.

پاسخ مراجع خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی، نوری : خود و نسلشان حرام می شوند و بول و سرگین آنها نجس می شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر وطی کننده لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد.

 

پاسخ آیت الله سیستانی : گوشت آنها حرام می شود، و همچنین شیر آنها و نسل بعد از وطی آنها بنا بر احتیاط واجب، و بول و سرگین آنها نجس می شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر واطی اگر صاحبش نباشد، لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد و پولی که از فروشش بدست می آید برای واطی است.

 

پاسخ آیت الله زنجانی : حرام نمی شوند، ولی باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگری که وضعیت این حیوان را نمی دانند، بفروشند. با عمل زشت وطی، حیوان از ملک مالکش خارج نمی شود، بلکه نزدیکی کننده که مالک حیوان نیست، باید هر مقداری که در اثر بیرون بردن و فروختن این حیوان به مالک ضرر زده است، جبران نماید.

 

مسأله 2632 توضیح المسائل امام خمینی (ره) : اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس می شود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده پول آن را به صاحبش بدهد بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام می شود.

 

گردآوری : بخش مذهبی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو