کراسبو چیست؟ تاریخچه و انواع کراسبو

کراسبو چیست؟ تاریخچه و انواع کراسبو


منبع: بیتوته

125

1400/3/23

09:54


کراسبو چیست؟ تاریخچه و انواع کراسبو



تاریخچه استفاده از کراسبو, کمان های کراسبو شکاری, انواع کراسبو

در حال حاضر کراسبو در اغلب موارد برای ورزش، تفریح و یا شکار استفاده می شود

 

همه چیز درباره کمان کراسبو 

کمان کراسبو که ممکن است شما آن را با نام های دیگری مثل زوبین، زنبورکی، کمان افقی و یا تفنگی بشناسید، وسیله ای است که امروزه از آن برای نوعی ورزش استفاده می شود، ولی در گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین سلاح های جنگی مورد استفاده قرار می گرفت.

کراسبو چیست؟

کمان کراسبو یا کمان پولادی که در ایران به نام زوبین یا کمان تفنگی هم شناخته می شود ترکیب کمان و تفنگ است  که بیشتر بخاطر قدرت بالا و صدای کم برای شکار استفاده می شود.

طراحی این کمان به صورتی است که روی یک قنداق چوبی و گاهی اوقات روی قنداق فلزی قرار می گیرد. این کمان به خاطر نوع کاربرد و نحوه پرتاب تیر با کمان های کامپوند و ریکرو متفاوت است.

 

تاریخچه استفاده از کراسبو

 

انواع کراسبو, معایب استفاده از کراسبو شکاری, کراسبو

کراسبو نوع بهبود یافته کمان های سنتی و قدیمی بوده است

 

کمان کراسبو توسط اروپائیان و در دوران قرون وسطی ساخته شد که بعد ها نیز مورد استفاده عثمانی ها و سایر کشور های اسلامی قرار گرفت. این سلاح نظامی قدرت تخریبی و نیروی بسیاری دارد برای همین در اروپا رایج بود.

کاربرد عمده ی این سلاح برای اروپائیان نشانه روی و هدف قرار دادن شوالیه ها بود.زیرا لباس یا همان زره شوالیه ها، فلزی و بسیار قدرتمند بود، شمشیر و تیر های چوبی نمی توانستند از آن عبور کنند.

 

این کمان بخاطر شتاب زیاد در هنگام پرتاب و فلزی بودن تیر هایش که می توانست از هر چیزی عبور کند روی شوالیه ها استفاده می شد. اروپائیان با کمک این سلاح توانستند به دوران حکمرانی شوالیه ها در دوران وسطی پایان دهند.

کراسبو ها در آن دوران ظاهری بسیار ساده داشتند و علاوه بر ظاهر ساده آن طراحی بسیار ابتدایی نیز داشت اند و همه افراد می توانستند از آن به راحتی استفاده کنند و تیراندازی با آن نیاز به مهارت و تمرین نداشت.

 

طراحی این کمان در آن دوران به این صورت بود که دو بازوی جدا از هم و یا به صورت یک تکه را روی قنداقی از جنس بلوط قرار می دادند و از ماشه ساده و ابتدایی استفاده می کردند، همین امر باعث سهولت استفاده از آن می شد.

بعد از اختراع اولین تفنگ ها یا همان تفنگ های سر پر این کمان ها هم در بین سربازان به فراموشی سپرده شدند و استفاده از آن بسیار محدود شد.

 

خیلی ها دیگر این کمان ها را نمی شناختند تا این که در دهه های گذشته کمان های کراسبو با طراحی های جدید و امکانات بیشتر وارد عرصه شده اند و در بین مردم علاقمندان خود را یافتند. اما از آن ها دیگر برای مقاصد جنگی استفاده نشد بلکه برای تفریح و شکار عرضه شد.

 

پونداژ چیست؟

پونداژ کمان نیرویی است که برای کشیدن زه کمان به میزان 71 سانتی متر (28 اینچ) نیاز است. 

کمان های کراسبو شکاری دارای قدرت پونداژ 150 الی 350 و سرعتی معادل 80 الی 120 متر در ثانیه هستند و برد مفید بولت بعد از رها شدن حدود 100 متر است که تیر پس از آن افت سرعت خواهد داشت، اما تا فاصله 400 متر نیز بسیار کشنده خواهد بود.

 

انواع کراسبو

کراسبوی یک دستی  کراسبوی دستی زیاد رایج نیست و بیشتر برای تمرینات و تیر اندازی به هدف استفاده می شود. نسبت به کراسبوی دو دستی وزن و قیمت کمتری دارد و از آن می توان برای تمرین و یا شکار های کوچک استفاده کرد، همچنین این نوع برای کودکان و افراد مبتدی مناسب تر است.

 

کراسبوی دو دستی  از کراسبوی دو دستی استفاده های فراوان تری صورت می گیرد. و این نوع کراسبو رایج تر و متداول تر است. از آن می توان برای شکار، تیراندازی به هدف، ماهیگیری و مصارف نظامی استفاده شود.

 

مزایا و معایب استفاده از کراسبو شکاری

مزایای کراسبو شکاری

سهولت در استفاده از آن بدون آشنایی با اصول تیر اندازی با کمان فقط باید با نحوه زه کشیدن آن آشنا شوید.

بی صدا بودن آن 

شباهتش با اسلحه در دست گرفتن آن 

قدرت زیاد تیر هایش برای شکار کردن. کراسبو برای شکار عالی است زیرا تیر های کوچک آن به راحتی از بدن شکار عبور می کند.

 

معایب کراسبو شکاری

لذت تیر اندازی با کمان بیشتر از تیر اندازی با کراسبو است. زیرا کراسبو بیشتر شبیه به اسلحه است و شما با داشتن کراسبو احساس می کنید که تفنگی در دست گرفته اید.

همچنین تیر اندازی با کمان به زور بازوی شما احتیاج دارد و شما باید برای هدف گیری، تمرکز ذهنی زیادی داشته باشید.

 

سنگین بودن کراسبو نسبت به کمان وزن کراسبو چیزی حدود 4 تا 5 کیلوگرم است که نسبت به وزن کمان های کامپوند و ریکرو حدوداً 2 برابر است.

 

سرعت و قدرت کمتر در مقایسه با کمان های کامپوند با توجه به طول کشش کمان کامپوند از کراسبو بیشتر است، متوجه خواهید شد که قدرت و سرعت آن نیز از کراسبو بیشتر خواهد بود.

به طور مثال سرعت تیر یک کمان کامپوند 70 پوندی از یک کراسبو 150 پوندی میتواند بیشتر باشد. همچنین شما می توانید با سایت و پین سایت روی کمان کامپوند هدفگیری دقیق تری در فواصل مختلف داشته باشید.

 

بهترین برند های کراسبو برای خرید

البته لازم به ذکر است که بهترین کمان برای افراد مختلف متفاوت است و هر کمان در شرایط خود بهترین است. شما برای این که بتوانید یک کمان خوب برای خود تهیه کنید اول از همه باید هدف خود را از خرید آن مشخص کنید تا بتوانید کمانی مناسب با هدف و موقعیت خود خریداری کنید.

 

اکثر کراسبوها برای استفاده در شکارگاه و میدان تیر طراحی شده اند. برای انتخاب کراسبوی خوب و کاربردی باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید. 

برای اینکه بتوان بهترین کمان کراسبو را مشخص کرد نیاز است که فاکتور هایی مانند سرعت و دقت، کارایی و راحتی کمان، دقت و اطمینان از برخورد با هدف، قیمت کمان و هزینه تعمیرات و نگهداری آن را کامل بررسی نمود، تا در آینده دچار مشکل نشوید.

 

با تمام توضیحات داده شده اما می توان برندهای زیر را بهترین برند ها در زمینه کمان و کراسبو دانست:

pse archer

Barnett

Mission

tenpoint

نکته بسیار قابل توجه در مورد کمان های کراسبو این است که هرگز نباید کراسبو را بدون تیر و یا با تیرهای سبک شلیک کرد زیرا باعث شکسته شدن بازوهای کمان خواهد شد.

 

انواع تیر و کمان ها 

به طور کلی کمان ها به دو دسته ی کمان ریکرو (کمان چهار خم ) و کمان کامپوند (کمان ترکیبی ) تقسیم می شوند. 

تیر ها هم در چهار دسته ی  تیر های آلومینیومی، تیر های چوبی، تیر های آلومینیومی کربنی، تیر های فایبر گلاس قرار دارند. قسمت نوک تیر نیز خود در سه نوع تیغه قابل تنظیم، تیغه ثابت و تیغه مکانیکی ساخته می شوند که در صورت اصابت با شکار، از بدن شکار عبور خواهد کرد.

تیرهای کراسبو مثل تیرهای اسلحه پشت سر هم قرار می گیرند تا شلیک ها منظم تر و دقیق تر اتفاق بیفتد. لوله معمولاً از مواد پلیمری یا آلومینیوم ساخته می شود.

 

کمان ریکرو

 

کراسبو

کمان های ریکرو نوع بهبود یافته کمان هستند که برای مسابقات استفاده می شوند

 

کمان ریکرو با کمان های سنتی شباهت بسیار زیادی دارد اما به کمک ارتقا هایی که در آن صورت گرفته است شاهد افزایش قدرت و دقت در آن ها هستیم.

اغلب این نوع کمان ها در امروزه از جنس فایبر گلاس یا کربن ساخته می شوند و اجزایی همچون  قبضه، بازو، سایت، زه، استابلایزر و پین سایت را دارا می باشد. این کمان برای افراد مبتدی بسیار مناسب است. مسابقات المپیک در مسافت های 70، 30 و 18 متری بین بانوان و آقایان برگزار می شود.

 

کمان کامپوند

 

انواع کراسبو, معایب استفاده از کراسبو شکاری, کراسبو

کمان کامپوند تا حدود زیادی شبیه به کمان ریکرو است

 

این نوع کمان نیز بخش های مشترکی با کمان ریکرو دارد. بخش هایی مانند  قبضه، استابلایزر، بازو، سایت و پین سایت و بخش های متفاوت مانند  شوکر و قرقره. رقابت های آن در المپیک برگزار نمی شود، اما مسابقات در این رشته در مسافت های 50، 30 و 18 متر در بسیاری از کشورها برگزار می شوند.

 

کراسبوهای کامپوندی از برد و قدرت بالاتری برخوردارند و برای شکار گزینه مناسب تری نسبت به سایر کمان ها محسوب می شوند. برای شکار در جنگل به خاطر ایجاد صدای کم حاصل از رها شدن بولت (تیر کمان کراسبو) بسیار مناسب تر از تفنگ های بادی هستند.

از دیگر مزایای کمان های کامپوند سرعت آن ها است، به طور مثال کمان کامپوند 60 پوندی دارای طول کشش زه به مقدار 76 سانتی متر (30 اینچ) است که سرعت اولیه تیر پس از رها شدن از کمان معادل 106 متر (350 فوت) در ثانیه است.

 

جمع بندی و خلاصه مطالب

همانطور که در این مقاله ذکر شد کراسبو نوعی کمان است که از قرن های گذشته تا امروز مورد استفاده بوده. این کمان شکلی شبیه به تفنگ دارد و نحوه در دست گرفتن آن هم مانند تفنگ است.

 

کمان های کراسبو در دو نوع ریکروی و کامپوندی تولید می شوند. افراد مبتدی در استفاده از کمان های ریکروی موفق تر هستند زیرا طرز استفاده از آن بسیار راحت تر است. 

کمان کامپوندی بخاطر سرعت، قدرت و دقت بالای آن در افراد حرفه ای بسیار محبوب است و شما می توانید با تنظیم سایت و پین سایت دقت آن را چندین برابر کنید.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو