اگر انواع روغن ها را روی صورت و بدن خود امتحان کرده اید و هنوز نمی دانید برای مراقبت از پوست به کدام یک از آنها باید اعتماد کنید در اینجا نکاتی وجود دارد که باید بدانید. روغن کرچک یا روغنی که از لوبیای کرچک تهیه می شود اکسیر پوستی و یکی از روغن های موجود در کشور که راحت در دسترس است.

همه ما افرادی را دیده ایم که به روش های مختلفی از روغن کرچک استفاده می کنند. از مراقبت مو گرفته تا درمان آرتروز روغن کرچک دارای خواص بسیاری است که می تواند برای مو، پوس ، درد مفاصل، بدن درد، مراقبت از پا و غیره مفید باشد حتی در صنعت داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کرچک دارای بافتی ضخیم و غنی از رطوبت است، بنابراین باید از آن به مقادیر کم یا بر اساس توصیه متخصصان استفاده شود. به گزارش تایمزسوفاندیا، در ادامه توصیه یکی از متخصصان را در این زمینه استفاده از روغن کرچک می خوانیم:

برای صورت

مرطوب کننده: بعد از تمیز کردن صورت همیشه از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا مرطوب سازی تنها کلید سالم بودن پوست است. یک تا 2 قطره روغن کرچک را روی نوک انگشتان پخش کرده و روی پوست صورت و گردن بمالید حتی می توان آن را با مرطوب کننده روزانه مخلوط و استفاده کرد.
بالم لب: برای تهیه یک مرطوب کننده مناسب لب با روغن کرچک مقداری موم، یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک دوم قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را باهم خوب مخلوط کنید.

این ترکیب را هر روز صبح و شب یا هر زمان که لازم است استفاده کنید. این بالم طبیعی لب به مرطوب نگه داشتن لب، حفظ رطوبت و رنگ طبیعی صورتی آن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: آیا عفونت شدید در مبتلایان کرونا به فرد ایمنی قوی تری می بخشد؟

لکه های تیره را از بین ببرید: چند قطره روغن کرچک را به تعداد مساوی با روغن نارگیل ترکیب کنید و روی ناحیه آسیب دیده روی صورت بمالید. روغن کرچک با روغن نارگیل برای از بین بردن لکه های تیره بهترین عملکرد را دارد حتی می توان آن را برای حلقه های دور تیره چشم نیز استفاده کرد.
مراقبت از چشم: پف یا تورم چشم را می توان با روغن کرچک درمان کرد. چند قطره روغن کرچک را روی کف دست یا داخل یک کاسه بریزید.

آن را با استفاده از پد یا انگشت روی ناحیه اطراف چشم بمالید و به آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید. این کار باعث افزایش گردش خون و آرامش چشم می شود حتی می توان از آن برای رشد ابرو نیز استفاده کرد.

محلول ضدپیری: خالص ترین و آسان ترین راه برای مقابله با پیری استفاده از روغن کرچک است. از آنجا که با استفاده منظم از آن پوست مرطوب نگه داشته می شود حتی می تواند چین و چروک ها و خطور ریز را از بین ببرد، همچنین برای درمان لکه ها و پیری زودرس نیز گزینه مناسبی است.

برای مو

درمان ریزش مو: برای جلوگیری از ریزش و رشد مو روغن کرچک را به پوست سر و موها بمالید. روغن کرچک دارای بافت ضخیمی است که کاربرد آن را دشوار می کند. بسته به طول مو یک1 قاشق غذاخوری روغن کرچک را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. روغن را کمی گرم کنید و با آن پوست سر و موهای خود را ماساژ دهید و 2 بار در هفته از آن استفاده کنید. این کار به جلوگیری از ریزش مو، تقویت ریشه، همچنین رشد مو کمک می کند.
شوره و خشکی: برای محافظت از مو در کنار حذف شوره سر و خشکی روغن کرچک می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. مقداری روغن کرچک را به اندازه طول مو با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و چند قطره روغن موی شکوفه به آن اضافه کنید سپس خوب مخلوط کرده و آن را روی پوست سر و موها بمالید. این کار به کنترل شوره سر، تسکین خارش پوست سر و متعادل سازی سطح PH پوست سر کمک می کند.

برای بدن

درد مفصل یا آرتروز: ریسینولئیک اسید موجود در روغن کرچک به کاهش تورم و درد کمک می کند، همچنین می تواند برای درمان آرتروز نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای تسکین درد مفاصل و آرتروز مقداری روغن کرچک را گرم کرده سپس آن را روی ناحیه درد بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. بعد از ماساژ از یک کمپرس گرم استفاده کنید تا روغن بتواند به طور عمیق در لایه های پوست جذب شود، همچنین کمپرس گرم نیز باعث شل شدن عضلات می شود.
ماساژ بدن: ماساژ بدن را آرام نگه می دارد، از استرس جلوگیری می کند، همچنین بدن را از شر هرگونه درد یا سفتی عضله راحت می کند. برای ماساژ بدن مقداری روغن کرچک را با یک روغن حامل ترکیب کنید. برای جلوگیری از بروز استرس و اضطراب می توان هر روغن اساسی مانند گل سرخ یا اسطوخودوس را نیز به آن اضافه کرد سپس از این مخلوط برای ماساژ بدن استفاده کنید.
البته در نظر داشته باشید قبل از استفاده از هر کدام از روش های درمانی بهتر است از تست پوستی پچ استفاده کنید.

مترجم: الهه زارعی