شکاف‌ مذاکرات می‌تواند تا چند هفته بسته شود

منبع: برترین ها

43

1400/3/23

13:13


یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی درباره مذاکرات وین نوشت: ایالات متحده و ایران در مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت می‌کنند، اما با شروع دور ششم رایزنی ها، توافق نهایی هنوز دست نیافتنی است.

خبرگزاری ایسنا: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی درباره مذاکرات وین نوشت: ایالات متحده و ایران در مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت می کنند اما با شروع دور ششم رایزنی ها، توافق نهایی هنوز دست نیافتنی است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود با اشاره به رایزنی‌های ایران و سایر طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای احیای این توافق و بازگشت آمریکا به آن نوشت: ایران و ایالات متحده طی دو ماه گذشته درخصوص هر مسئله مورد بحث در مذاکرات غیرمستقیم خود در وین پیشرفت داشته اند اما با شروع دور ششم گفت‌وگوها از روز شنبه، دولت بایدن هنوز مطمئن نیست که آیا آن ها بیش از هر زمان دیگری از ابتدای مذاکرات به توافق نهایی نزدیک تر هستند یا نه.

یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره مذاکراتی که با هدف بازگشت هر دو طرف به توافق هسته ای ۲۰۱۵ صورت می گیرد، گفت: در خصوص هر موضوعی در یک ملاقات جدید، پیشرفت هایی به دست می آید و شکاف‌های باقی مانده می توانند طی چند هفته بسته شوند.

این مقام آمریکایی افزود: اما ۷۰ یا ۸۰ درصد (پیشرفت) مهم نیست، تا زمانی که بی اعتمادی اساسی بین دو طرف برطرف و تصمیمات سیاسی برای پذیرش نتایج مذاکره گرفته نشود.

به نوشته واشنگتن پست، هر دو طرف، در برخی موارد با ویژگی بسیار خاص قدم هایی را که مایلند در جهت انطباق با مفاد اصلی توافق هسته ای بردارند، مشخص کرده اند. ایران گفته که آماده است اقدامات متقابل خود را در پاسخ به لغو اقدامات دوره دونالد ترامپ، شامل تمامی تحریم ها انجام دهد.

یک مقام اروپایی در این باره گفت: در حالی که سوالات حل نشده مربوط به تحریم های ایالات متحده و توانایی های هسته ای ایران همچنان باقی است، ما براساس منطق ریاضیاتی، کاملا خوشبین هستیم که حصول توافق عملی است اما این تنها بخشی از پاسخ است و بقیه موارد سیاسی تر است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: در بالاترین سطوح سیاسی، هر یک از طرف ها چیزی را می خواهند که پذیرش توافق در کشورشان را آسان تر می کند اما ارائه آن توسط طرف مقابل غیرممکن است. ایران به دنبال اطمینان از عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها توسط دولت آینده است.

دولت بایدن نیز می خواهد که ایران صریحاً موافقت کند که این توافق منجر به مذاکرات بعدی درباره محدودیت های طولانی تر و شدیدتر در برنامه هسته ای و برنامه های موشک بالستیک این کشور و به علاوه سوابق حقوق بشر شود.

روز پنج شنبه در اقدامی که گفته می شود ارتباط مستقیمی با مذاکرات هسته ای ندارد اما نشان از حسن نیت ایالات متحده را داشت، دولت بایدن تحریم های دو شرکت و سه مقام سابق دولت ایران را لغو کرد.

وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد اقدامی که به همراه وزارت خزانه داری اتخاذ کرده، نتیجه تغییر راستی آزمایی شده در وضعیت یا رفتار طرف های مورد تحریم بوده است.

این وزارتخانه در ادامه مدعی شد که اقدامات اخیرش نشان دهنده تعهد واشنگتن به رفع تحریم ها در صورت تغییر در وضعیت یا رفتار افراد تحت تحریم است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به این اقدام اخیر دولت واشنگتن در خارج کردن نام چند نفر از لیست تحریم های آمریکا واکنش نشان داد.

وی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت :«خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود - خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است.

بایدن باید به جای پا گذاشتن جای پای ترامپ، با رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، از «شکست حداکثری» او دست بکشد .»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو