مصرف روغن‌های جامد باعث سکته قلبی می‌شود

73

1400/3/23

13:19


مصرف روغن‌های جامد باعث سکته قلبی می‌شود

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:مصرف روغن های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگها، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می‌شود پس برای حفاظت از قلب خود این روغن ها را مصرف نکنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، زهرا عبداللهی افزود: مصرف روغن های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگها، آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می شود.


وی اظهار داشت: بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد هم چنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را افزایش می دهد.


عبداللهی با بیان اینکه مصرف خانگی روغن ­های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی­ شود، ادامه داد: روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی ها، عمدتا در قنادی ها کاربرد دارد، اسید های چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان­ ها را بدنبال دارد. اگر چه این روغن­ ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده ­اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس داشته و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را بدنبال دارند بویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.


وی تصریح کرد: توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی استفاده شود و چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می کند.


به گفته عبداللهی، روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است ، را دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از ۲ درصد و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند و مصرف روغن های مایع قطعا برای حفظ سلامت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو