۴ دلیل اصلی روشن نشدن کامپیوتر و لپ تاپ + راه حل سریع این مشکل

منبع: دلگرم

111

1400/3/23

13:37


۴ دلیل اصلی روشن نشدن کامپیوتر و لپ تاپ + راه حل سریع این مشکل

به گزارش دلگرم به نقل از مجله جالب آموز : توجه داشته باشید که این مطلب مربوط به رایانه های رومیزی/لپ تاپ و شایع ترین علل روشن نشدن آن است. اگر مطمئن نیستید که کامپیوترتان روشن است یا نه، می توانید با قرار دادن فن در داخل کامپیوتر یا استفاده از فن هایی که از خارج از کامپیوتر قابل مشاهده هستند این مورد را بررسی کنید. اگر فن در حال چرخش است یعنی کامپیوتر در حال دریافت برق است و ممکن است مطالب زیر برای شما صدق نکند.

۱- سیم برق به درستی وصل نشده است

بررسی کنید سیم برق به درستی به پشت کامپیوتر و به پریز برق متصل است. اگر وصل است، هر دو سر سیم برق را قطع و وصل کنید تا مطمئن شوید کابل شل نشده است.

۲- مشکل در محافظ یا پریز برق

اگر یک محافظ برق (محافظ جریان برق) یا UPS دارید که جریان را یکباره قطع / وصل می کند، سیم برق کامپیوتر را از آن جدا کنید و آن را مستقیماً به پریز برق وصل کنید.

اگر اتصال کامپیوتر به طور مستقیم به پریز برق هنوز کار نمی کند، با اتصال یک دستگاه الکتریکی دیگر (مثل رادیو) به همان پریز برق، عملکرد پریز را بررسی کنید.

۳- سخت افزار جانبی

اگر اخیراً هر سخت افزاری به کامپیوترتان اضافه کرده اید، توصیه می می کنیم که به طور موقت آن را از کامپیوتر جدا کنید تا اطمینان حاصل کنید که دلیل مشکلتان این نیست.

۴- عملکرد نامطلوب کابل برق

با استفاده از کابل برق دیگر مطمئن شوید که منبع تغذیه کابل به کامپیوتر شما آسیب نرسانده است.

اگر کابل برق دیگری برای تست کردن ندارید، ببینید دوستان یا اعضای خانواده شما یکی از آنها را دارند که بتوانید قرض بگیرید. همچنین می توانید یک کابل برق جدید را از فروشگاه های لوازم الکترونیکی خریداری کنید.

۵- دکمه منبع تغذیه

برخی از منابع تغذیه کامپیوتر ممکن است دکمه روشن/خاموش مخصوص به خود را داشته باشند، مانند آنچه در تصویر زیر نشان داده شده است. پشت کامپیوتر را بررسی کنید و مطمئن شوید که دکمه های اضافی قرار داده شده خاموش نباشند و ازجریان برق در کامپیوترتان جلوگیری نمی کنند.

۶- استفاده ازمنبع تغذیه نادرست

اگر کامپیوتری را سر هم بندی کردید و برای اولین بار آن را روشن می کنید، ممکن است از یک منبع تغذیه معیوب استفاده کرده باشید که انرژی کافی را تأمین نمی کند. همچنین ممکن است منبع تغذیه به اندازه کافی قدرتمند نباشد تا نیازهای کامپیوتری که سر هم بندی کرده اید را برآورده سازد. بررسی کنید که منبع تغذیه مطابق با مادربرد، پردازنده و کارت گرافیک شما باشد.

۷- باتری معیوب

اگر رایانه شما لپ تاپی است که از باتری برای روشن شدن استفاده می کند، ممکن است دلیل روشن نشدن آن باتری اش باشد.

اگر رایانه شما هنگام اتصال کابل به لپ تاپ روشن است، اما وقتی کابل را قطع می کنید روشن نمی شود، توصیه می کنیم یک باتری جدید خریداری کنید.

اگر کامپیوتر شما با وصل شدن باتری و کابل برق روشن نمی شود، سعی کنید باتری را جدا کنید (در صورت امکان) و ببینید که آیا کامپیوتر فقط با کابل برق روشن می شود یا خیر. اگر هنوز هم کامپیوترتان روشن نمی شود دلایل بعدی را بخوانید.

۸- سخت افزار داخلی خراب شده

هربار که رایانه شما میخواهد روشن شود یک POST را به همه اجزایش می فرستد تا مطمئن شود سخت افزار هایش پاسخگو هستند. اگر هر یک از اجزای سخت افزاری موجود در کامپیوتر شما در این آزمایش شکست بخورند و جوابی ارسال نکنند، کامپیوترتان بوت نخواهد شد.

توجه هنگام کار در داخل کیس رایانه خود، اقدامات لازم برای جلوگیری از تخلیه الکتریکی را انجام دهید، چرا که این امر می تواند به قطعات الکترونیکی حساس آسیب برساند.

تمام کابل ها را از پشت کامپیوتر جدا کنید. رایانه را باز کنید و کلیه کارتهای نصب شده و کارت حافظه را آزمایش کنید. پس از بررسی همه کارتها، با قطع و وصل مجدد کلیه کابلهای درایو و کابل های فن، اطمینان حاصل کنید که همه کابل ها به طور محکم وصل شده اند.

بعد از اینکه همه چیز قطع و وصل شد، فقط کابل برق را به پشت کامپیوتر وصل کنید و سعی کنید رایانه را روشن کنید. در صورت روشن بودن رایانه، می توانید کامپیوتر را خاموش کرده و تمام کابل ها را دوباره وصل کنید.

۹- منبع تغذیه خراب، دکمه روشن خراب، power board یا inverter خراب

اگر بعد از دنبال کردن قسمت های بالا هنوز هم کامپیوترتان روشن نمی شود به احتمال زیاد یک جزء سخت افزاری در کامپیوترتان خراب شده است. این امکان وجود دارد که منبع تغذیه خراب شده باشد. اگر لپ تاپ دارید یا نمی خواهید خودتان منبع تغذیه را جایگزین کنید، پیشنهاد می کنیم کامپیوترتان را به یک مرکز تعمیر ببرید.

اگر رایانه رومیزی دارید و می خواهید خودتان کامپیوترتان را تعمیر کنید، آن را باز کنید و اتصالات برق را بررسی کنید. با قطع اتصال کابل برق اصلی و اتصال مجدد کابل برق می توانید اتصال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شل نشده است. همچنین بررسی کنید که کابل دکمه پاور به درستی به مادربرد وصل شده است.

منبع : jalebamooz


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو