نشانه های وجود کک در بدن گربه + راه کنترل و درمان کک

منبع: دلگرم

184

1400/3/23

14:07


نشانه های وجود کک در بدن گربه + راه کنترل و درمان کک

از بین بردن کک گربه با چند روش آسان

به گزارش دلگرم : کک ها در پرورشگاه، آرایشگاه، یا بیرون از خانه به گربه ها می چسبند.

دکتر دیجانگ می گوید "اگر گربه شما بطور کلی داخل خانه زندگی می کند، به کک مبتلا نمی شود". "کک روی گربه ای می پرد که از خانه بیرون می رود".

گونه های بسیار متنوعی از کک ها وجود دارند اما طبق تحقیقات جامعه حشره شناسی دانشگاه پوردو، ککی که به گربه می چسبد (کک کتنوسفالیدس) شایع ترین آنها هستند.

این آفت ها می توانند تا نیم متر بپرند و روی میزبان بدشانس فرود بیایند، تغذیه کنند، و سپس لابلای موهایش تخم بگذارند. تخم ها هم از روی بدن حیوان میریزند روی فرش و مبلمان و هرجایی که گربه می رود و می نشیند. سپس تخم ها تبدیل به لارو ، نوزاد، و سپس کک های بالغی می شوند و این چرخه مداوم ادامه پیدا می کند.

کک گربه می تواند انسان را هم گاز بگیرد. دکتر دیجانگ می گوید "کک ها هم آفت هستند. آنها به دنبال خون برای مکیدن می گردند". "اگر به اندازه کافی گربه برای میزبانی پیدا نکنند، از مچ پا و پاهای صاحب گربه می مکند".

اما، با اختراع محصولات مبارزه با شپش و کک، احتمال بروز این حملات خیلی کمتر از قبل شده است. اگر هم اکنون از یکی از این محصولات استفاده می کنید اما با این حال فکر می کنید ممکن است گربه تان مبتلا به کک باشد، راجع به ماده و روشی که بکار گرفته اید با دامپزشک مشورت کنید.

بخور‌سازها که به‌عنوان نوعی سم‌پاش یا سوسک کش شناخته می‌شوند، درحالی‌که به ترک‌ها و حتی الیاف فرش نفوذ می‌کنند، اتاق را پر می‌کند و به سلاح‌های قدرتمند در جنگ با آفات تبدیل می‌شوند. بااین‌حال، ماده فعال در بسیاری از بخور سازها پریمتین است، یک ماده شیمیایی بسیار سمی که برای حیوانات خانگی، گیاهان و انسان سمی است.

علت  کک روی گربه ها

چطور گربه ها دچار حمله کک می شوند؟

نشانه های وجود کک روی گربه ها چیست؟

رایج ترین نشانه های حمله کک شامل این ها می باشد:

  1. خاراندن سر و گوش ها
  2. لیسیدن نیم تنه پایینی به خصوص لای پاها
  3. جویدن یا گاز گرفتن خودشان
  4. ریزش مو در نتیجه خارش و خاراندن، بخصوص در قسمت های بالا بدن
  5. قرمزی
  6. پسماندهای سیاه روی پوست

این پسمانده سیاه، مدفوع کک است. دکتر دیجانگ می گوید این راهی مودبانه برای اشاره به این ماده است. "اگر این چیزها را مشاهده کردید و با آب خیسش کنید، قرمز می شود. دلیلش این است که خونی است که خشک شده است."

برای اینکه ببینید اثری از ابتلا به کک هست یا نه، می توانید شانه ضد کک بردارید و گربه تان را شانه بزنید ببینید هیچ ککی بیرون می پرد یا نه. دکتر دیجانگ در بیمارستانش حیوان را غلطانده و به او باد سشوار می گیرد تا بیند ککی بیرون می پرد یا می افتد یا خیر.

جدای از این، آفت های پوستی مختلف –مثل چیلتیلا- باعث خارش شده و گربه ها را وادار به خاراندن می کنند. به همین دلیل، شما باید به هر حال به دامپزشک مراجعه کرده تا ابتلا به کک را تایید کند و شک های دیگر را رد کند.

حتماً بخوانید:

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

چه علائم باعث می شود که از گربه تست ایدز بگیریم ؟ فراموشی(Dementia) ،تغییرات رفتاری مثل پرخاشگری ، مخفی شدن در مکان های تاریک ، به هم ریختگی الگوی…

چگونه از گربه در برابر کک‌ها محافظت کنیم؟

راه های طبیعی برای از بین بردن کک حیوانات خانگی زیاد هستند. از سدر و لیمو گرفته تا اسپری های خانگی.

سدر ضد کک

چیپس ها یا تراشه های سدر از انواع متنوعی از درختان سدر بدست می آیند و همه می دانند که کک ها از بوی سدر متنفرند و شاید گربه تان هم از این بو بدش بیاید. با این حال می توانید در اطراف محل استراحت گربه یا در باغچه سدر قرار دهید. حتی می توانید روغن غیر سمی سدر را نیز به بدن گربه اسپری کنید، یا چند قطره از آن را روی پوست موز ریخته یا روی قلاده گربه بریزید تا حشرات از آن دور شوند.

اسید لیمو کک گربه و سگ خانگی را از بین می‌برد

یکی از طبیعی ترین مواد برای از بین بردن کک اسید سیتریک است که در آب لیمو وجود داشته و می تواند برای از بین بردن کک استفاده شود. با جوشاندن یک یا دو تکه لیمو (که پس از خرد شدن مدتی در دمای اتاق قرار گرفته) و سپس گرفتن آب آن و اضافه کردن آن به بطری اسپری، می توانید آن را روی بدن گربه اسپری کنید، البته نباید با چشم های گربه تماس داشته باشد. این روش را تکرار کنید تا کک ها کاملا از بین برود.

اگر گربه شما هم مانند همه گربه ها از آب متنفر است، می توانید با یک شانه آغشته به آب لیمو کک ها را فراری دهید. اگر نگران تخم های باقی مانده در وسایل گربه هستید، می توانید یک فنجان آب لیمو را با مایع ظرفشویی مخلوط کرده و وسایل گربه را با آن بشویید تا تخم های باقیمانده از بین برود.

زیره درمان طبیعی کک گربه هاست

یکی از آسان ترین راه ها برای داشتن گربه عاری از کک استفاده از ادویه جات آشپزخانه است. روغن اورگانو به دلیل داشتن کارواکرول، می تواند کک ها را از بین ببرد. یک قاشق چای خوری روغن اورگانو را با سه قاشق چای خوری روغن زیتون ترکیب کرده و کمی از آن را به قسمت های حساس گربه مانند گوش، دم، شکم و گردن، بمالید. کک ها به رزماری اهمیتی نمی دهند، بنابراین کمی از آن را پودر کرده و روی قسمت هایی از خانه که گربه دیده می شود بپاشید.

اگر گربه اجازه نمی دهد این مواد را به بدن او آغشته کنید، کمی زیره سبز (کمتر از یک قاشق چای خوری) را به غذای او اضافه کنید. این ماده بدن گربه را برای کک ها ناخوشایند می کند و در مقایسه با سیر که در مقادیر بالا برای گربه خطرناک است، بهتر می باشد.

اگر چنین موادی را در خانه ندارید، کمی نمک هم می تواند موثر باشد زیرا آب بدن گربه را کاهش داده و کک ها را از بین میبرد. این ماده می تواند کک ها و تخم های باقی مانده روی فرش را نیز از بین ببرد و با ترکیب شدن با آب برای سطح دیگر نیز مناسب است.

درمان کک گربه با سرکه سیب

یکی دیگر از مواد طبیعی که برای کک ها خوشایند نیست، سرکه سیب است. گرچه سرکه سیب نمی تواند تخم ها را از بین ببرد اما با فراری دادن کک ها می تواند به شما کمک کند تا با آن ها مبارزه کنید. آب و سرکه سیب را به میزان دو به یک مخلوط کرده و روی بدن گربه اسپری کنید. از آنجایی که کک ها سمج هستند، بنابراین باید این روش را چندین بار امتحان کنید تا کاملا از بین بروند.

همچنین باید کل سطح و مبلمان را جاروبرقی کرده (و به سرعت از شر کیسه جاروبرقی خلاص شوید)، تمام ملحفه ها را در آب داغ شسته، تمام وسایل و ظروف گربه را دور انداخته، سطوح را ضدعفونی کرده، و مراقب باشید گربه تان به جاهایی نرود که دوباره به کک آلوده شود.

مایع ظرفشویی

چه باور کنید چه نکنید حتی ملایم ترین شوینده ها مثل مایع ظرفشویی هم می توانند کک ها را از بین ببرند. مایع ظرفشویی در عرض چند دقیقه کک را تجزیه کرده و از بین می برد، حتی پس از قرار گرفتن در آب. کمی مایع ظرفشویی و آب را به بدن گربه اسپری کرده و سپس بدن آن را بشویید.

برای استفاده از مایع ظرفشویی در از بین بردن کک ها، باید کمی مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کرده و در نور مستقیم قرار دهید. سپس کک های یافت شده را در آن قرار دهید تا از بین بروند.

اسطوخودوس برای از بین بردن کک حیوانات خانگی

اسطوخودوس یک ماده آرام بخش و قوی است.که هم می تواند کک های بدن گربه را از بین برده و هم او را بخواباند. در حقیقت برخی از تحقیقات نشان داده اسطوخودوس به اندازه پاک کننده های تجاری در از بین بردن کک ها موثر است. برای استفاده از اسطوخودوس در خانه، اسطوخودوس تازه در از یک شب قبل در آب خیسانده و آب باقی مانده را روی بدن گربه اسپری کنید (لازم نیست گربه را بشویید).

یک راه دیگر برای حل این مشکل استفاده از چای بابونه برای آرام کردن گربه و همچنین از بین بردن کک آن است. چای را دم کرده و پس از خنک شدن محلول را روی بدن گربه اسپری کنید. می توانید تا زمان رسیدن به نتیجه مورد نظر این روش را تکرار نمایید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو