مقایسه مصرف باتری در سیستم عامل هارمونی در برابر اندروید

منبع: فوت و فن

94

1400/3/23

14:45


مقایسه مصرف باتری در سیستم عامل هارمونی در برابر اندروید

هارمونی سیستم‌عامل جدید هواوی برای دستگاه‌های هوشمند است. طبق اعلام هواوی، یکی از بارزترین ویژگی‌های این سیستم عامل، مصرف بهینه‌ باتری و شارژدهی طولانی‌تر است. آزمایش‌های جدید نیز این ادعا را ثابت کرده و عملکرد مثبت هارمونی را تأیید کرده‌اند. در ادامه به بررسی این موضوع و تفاوت زمان شارژدهی هارمونی با رابط کاربری اندرویدی EMUI 11 می‌پردازیم.

علت بهینگی هارمونی چیست؟

هارمونی سیستم‌عاملی بر مبنای میکروکرنل است و با توجه به بهینه‌سازی‌های انجام شده توسط هواوی باید بتواند مدیریت بهتری روی مصرف انرژی داشته باشد. از این رو، مصرف باتری یک دستگاه بر پایه هارمونی باید کمتر از یک دستگاه اندرویدی باشد.

در رویداد معرفی نسخه ۲.۰ هارمونی، شرکت هواوی به این نکته اشاره کرد که این سیستم عامل در یک دستگاه نمونه، مانند گوشی هوشمند هواوی میت ۴۰ پرو با نرخ نوسازی نمایشگر ۹۰ هرتز می‌تواند برای مدت زمان ۵.۱ ساعت، شارژدهی برای بازی‌های با گرافیک سنگین داشته باشد.

در این مقایسه، هواوی همین گوشی را با سیستم‌عامل اندروید و رابط کاربری EMUI 11 نیز در شرایط تست یکسان قرار داده و زمان شارژدهی ۴.۷ ساعت را برای آن به ثبت رساند. جالب است بدانید که در همین شرایط، گوشی آیفون ۱۲ پرو با سیستم‌عامل iOS 14 تنها ۳.۹ ساعت شارژدهی داشته که فاصله فاحشی با EMUI 11 و HarmonyOS دارد.

شاید بتوان گفت فاصله سیستم عامل هارمونی با رابط کاربری EMUI 11 چندان فاحش نیست ولی در مقایسه با iOS 14 اختلاف زیادی وجود دارد که می‌تواند برتری این سیستم‌عامل در مدیریت انرژی و شارژدهی باتری را به صورت واضح نشان دهد.

آیا می‌توان به تست‌های آزمایشگاهی هواوی اعتماد کرد؟

یکی از راه‌هایی که بتوان صحت ادعاهای شرکت‌ها در عملکرد دنیای واقعی را مورد آزمون قرار داد، انجام تست‌های مستقل است. در بخش باتری، تست تحمل یا Endurance Test می‌تواند عملکرد دستگاه را به خوبی مورد آزمون قرار دهد.

بر اساس گزارش‌ها، در  یک آزمون مستقل، گوشی هواوی میت ۴۰ پرو پلاس تحت دو نسخه هارمونی ۲ با شماره ساخت ۲.۰.۰۱۱۶ که بروزرسانی نزدیک به ۳ گیگابایت را دریافت کرده و رابط کاربری EMUI به شماره ساخت ۱۱.۰.۰.۱۷۷ مورد مقایسه قرار گرفته تا مشخص شود که عملکرد هر یک در شارژدهی باتری چگونه است. باتری این دستگاه ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد.

این تست توسط نرم‌افزار چینی بررسی عملکرد باتری موسوم به Battery DOG App مورد بررسی قرار گرفته که نرم‌‎افزاری طراحی شده برای پلتفرم اندروید بوده و بدون هیچ مشکلی باید روی هارمونی نیز اجرا شود.

این تست شامل نتایج دقیقی است که حالت آزمون‌های رندرینگ انیمیشن، مرور وب، اجرای ویدئو و اعمال بار سنگین پردازشی به CPU و GPU در حلقه‌ی بی‌نهایت است. در پایان، عملکرد واقعی دستگاه با نمایش میزان شارژ مصرف شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این آزمایش، حالت تست طول عمر باتری بی‌نهایت مورد استفاده قرار گرفته که برای بررسی عملکرد کامل باتری تا رسیدن به ۱ درصد شارژ و تخلیه کامل آن، به طول خواهد انجامید. در ادامه، گوشی مجدداً به شارژر متصل شده و روشن می‌شود تا ببینیم نتایج تست به چه صورت بوده است.

پس از طی چرخه تست و شارژ مجدد دستگاه، گوشی هواوی Mate 40 Pro+ با رابط کاربری اندرویدی EMUI 11  مدت زمان ۴۱۲ دقیقه و ۲۹ ثانیه شارژدهی را به ثبت رساند. همین دستگاه با استفاده از سیستم‌عامل هارمونی توانست مدت زمان ۴۵۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه شارژدهی را به ثبت برساند.

همانطور که مشاهده می‌کنید با تناسبی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که هارمونی ۲.۰ نسبت به EMUI 11 توانسته ۹.۷ درصد شارژدهی بهتر را به ثبت برساند. در مقایسه با نتایج اعلام شده توسط هواوی (بهبود ۸.۵ درصدی) می‌توان گفت که اعداد اعلام شده از سوی هواوی از صحت کافی برخوردارند و می‌توان به آنها اعتماد کرد.

با این اوصاف با یک سخت‌افزار ثابت و تنها تعویض نسخه سیستم‌عامل به هارمونی می‌توان نزدیک به ۱۰ درصد عملکرد شارژدهی باتری را در دستگاه بهبود داد؛ بهبودی که عامل اصلی آن استفاده بهتر هارمونی از منابع سخت‌افزاری و اتلاف کمتر توان با بهینگی بیشتر دستگاه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو