علیرضا برازنده: باند بازی در زمینه انتخاب «مدیر فیلمبرداری» وجود ندارد/بیشتر سلیقه است که در این زمینه نقش دارد

منبع: سینما پرس

100

1400/3/23

17:38


سینماپرس: علیرضا برازنده درباره فیلمبرداری در سینما و جایگاه فعلی آن توضیحاتی را ارائه کرد.

علیرضا برازنده

سینماپرس: علیرضا برازنده درباره فیلمبرداری در سینما و جایگاه فعلی آن توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری سینما، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، درباره کیفیت و سطح فیلمبرداری در سینمای ایران گفت: فیلمبرداری در کشورمان خیلی رو به رشد بوده است؛ البته ما در همه چیز رو به رشد بودیم که در فیلمبرداری جایگاه ویژه تری دارد؛ چون که بچه‌ها به روزتر شده اند و ابزار جدیدی در فیلمبرداری وارد سینما شد و گروه فیلمبرداری دستشان باز بود. کارهایی هم که ارائه می‌شود گواه این است که نشان می‌دهد، بچه‌ها خیلی به روز هستند و با سینمای جهان هم سو.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «هفت دقیقه تا پاییز» درباره چگونگی وارد شدن به این حرفه اظهار کرد: پارتی نقشی در این زمینه ندارد. ممکن است برای یکی دو کار این اتفاق بیفتد، اما در ادامه مسیر آن فرد از مسیر جا می‌ماند.

برازنده تصریح کرد: بعضی‌ها با درس خواندن وارد حرفه فیلمبرداری سینما می‌شوند و برخی با آموزش در موسسات، بر اساس شایستگی که از خود نشان می‌دهند می‌توانند به هنر هفتم ورود کنند. کلاس‌های فیلمبرداری خوبی در حال حاضر در برخی موسسات برگزار می‌شود که خود من نیز در یکی از همین موسسه‌ها مشغول تدریس و آموزش هستم.

برازنده بیان کرد: فیلمبرداری چیزی نیست که با تبلیغات بتوان کسی را به این رشته علاقه‌مند کرد؛ فیلمبرداری یک جور عشق است. من خودم به عنوان کار به آن نگاه نمی‌کنم و به طور کلی کار هنری عشق است و به چشم یک منبع درآمد نمی‌شود به آن نگاه کرد.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «دوزیست» در ادامه تصریح کرد: در صنعت سینما ممکن است دوماه سرکار باشیم و سه ماه کار نکنیم؛ اما منبع درآمد اصلی خود من از طریق همین فیلمبرداری در سینما است. اگر همین وقت در کار دیگری صرف بشود، ممکن است فرد از لحاظ مالی موفق‌تر باشد.

برازنده تأکید کرد: اصولاً در کار هنری خلاقیت بسیار مهم است و فیلمبردار شدن نیز این خلاقیت را می‌طلبد و با علاقه و پشتکار زیاد چنین چیزی دست یافتنی است. در فیلمبرداری باید همواره به روز بود و رو به جلو حرکت کرد و باید بتوان کارهای جدیدتری ارائه داد.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «هجوم» در خصوص حمایت دولت در برابر خسارت‌های مالی و جانی در فیلمبرداری گفت: حمایتی که باید و شاید از طرف دولت نمی‌شود. هیچ حمایتی از ما نمی‌شود و بخش بیشتر بیمه را خودمان می‌پردازیم. در کل حرفه سینما دقت زیادی را می‌طلبد به خصوص در رشته فیلمبرداری؛ چون با وسایل برقی با ولتاژ و آمپر بالا سر و کار داریم.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» در ادامه درباره نحوه انتخاب مدیر فیلمبرداری گفت: باند بازی در این زمینه وجود ندارد و کارگردان با شناخت کامل و انتخاب آزاد گروه خود را برمی‌گزیند و بیشتر سلیقه است که در این زمینه نقش دارد.

برازنده در خصوص فعالیت‌های اخیر خود نیز گفت: به تازگی یک فیلم کوتاه که فیلمنامه بسیار جذابی داشت را تهیه کنندگی کردم و خواستم کمکی به جوانان کنم. فیلم آخری هم که کار کردم، فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی بود که فضای جالبی از لحاظ بصری دارد و فکر می‌کنم جزو فیلم‌های خوب امسال بشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو