قرص نابومتون و شناخت عوارض جانبی دارو

قرص نابومتون و شناخت عوارض جانبی دارو


منبع: آرگا

123

1400/3/23

20:10


قرص نابومتون در دسته داروهای ضد التهاب و ضد استروئیدی قرار دارد که توسط پزشک تجویز می گردد، مقدار مصرف و دوره درمان را پزشک تعیین می کند. این داور برای بیماران دارای مشکلات قلبی مضر بوده و ممکن است منجر به سکته قلبی و مغزی شود.

 داروهای ضد التهابی مانند نابومتون در برخی موارد داروهای ضد  التهابی غیر استروئیدی و یا ضد التهابی نیز نامیده می شود. قرص نابومتون به منظور درمان استئو آراترایتیس در افراد بالغ استفاده می شود که باعث کاهش درد و التهاب می گردد.

بررسی قرص نابومتون

قرص نابومتون در دسته داورهای کاربردی خانواده NSAID قرار دارد. این دسته از داورها ضد التهاب و غیر استروئیدی می باشند که دارای اثری مبتنی بر کاهش و بلاک نمودن هورمون و موادی می باشند که سبب به وجود آمدن درد و التهاب در بدن افراد می گردد. علاوه بر موارد گفته شده نابومتون برای کاهش نشانه های ابتلا به بیماری های مختلفی مانند آرتریت روماتوئید یا استئوآرتریت بسیار کاربرد دارد. همچنین این دارو ممکن است بنا به صلاح پزشک در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای بررسی بیشتر این دارو و آشنایی بیشتر با موارد استفاده و نکات مهم مربوط به آن در این مطلب همراه ما باشید.

داروی نابومتون

اطلاعات مهم در مورد داروی نابومتون

استفاده بالا از این قرص، به خصوص وقتی در زمان طولانی و یا با دور های بالا مصرف شود باعث افزایش ریسک ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی خواهد شد.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی در صورت مصرف این دارو ممکن است دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شوند.

برای احتیاط بیشتر بهتر است این قرص قبل یا بعد از عمل های جراحی به ای پس قلب یا همان پیوند عروق بای پس عروق کرونر مصرف نگردد.

از موارد دیگر مربوط به مصرف این دارو این است که مصرف این قرص می تواند احتمال مبتلا شدن به خونریزی ناحیه معده و روده را به ویژه در افراد کهن سال افزایش دهد. این مشکل می تواند بدون آگاهی و علائم هشدار دهنده برای فرد مصرف کننده اتفاق بیافتد.

کاربرد قرص نابومتون

نکات مهم قبل از مصرف نابومتون

  • در صورتی که شخص مصرف کننده قرص نابومتون به این دارو آلرژی و حساسیت داشته باشد و یا اینکه این فرد دچار آسم شدید و یا واکنش شدید به آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باشد به دلیل ایجاد مشکلات متعاقب مصرف، نباید این دارو را مصرف نماید.
  • در صورت داشتن سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری دیابت و یا مصرف سیگار قبل از مصرف این دارو پزشک خود درا در جریان بگذارید.
  • درصورت داشتن سابقه حمله قلبی و یا سکته مغزی و یا مشکل لخته شدن خون قبل ار مصرف دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر سابقه زخم یا خونریزی معده دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورت داشتن سابقه آسم یا بیماری های کبدی یا کلیوی قبل از مصرف این دارو پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورت احتباس مایعات در بدن مصرف کننده این دارو پزشک باید مطمئن شود که دارو برای بیمار خطری ندارد.
  • مصرف این قرص برای کودکان و افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود و ممنوع است.
  • در صورتی که این دارو را بیش از مقدار توصیه شده مصرف کردید، برای پیشگیری از مسمومیت دارویی،  باید سریع با فوریت های پزشکی و اورژانس تماس گرفته و کمک بگیرید.

داوی نابومتون چیست؟

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

این دارو باید حدود سه ماه قبل از بارداری قطع شود. در صورت بارداری و باردار شدن بعد از مصرف باید پزشک را در جریان قرار دهید و بدون مشورت با پزشک این دارو را مصرف نکنید.

داروی نابومتون ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد شیر خوار منتقل شود و به او صدمه بزند. از این رو توصیه می گردد در طول دوره شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیمات لازم را بگیرد.

طریقه مصرف نابومتون

این دارو را باید دقیقا طبق دستور پزشک معالج مصرف نمایید. قبل از مصرف تمام مطالب مربوط بر روی بروشور نسخه را مطالعه کرده و دقیقا بر اساس آن عمل کنید، مگر اینکه پزشک توصیه های دیگری داشته باشد. پزشک ممکن است در برخی موارد دوز داروی تجویزی را برای داشتن نتیجه ای بهتر تغییر دهد. این دارو را نباید بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده توسط پزشک مصرف شود.

این دارو با توجه به دستور پزشک می تواند با غذا و یا بدون غذا میل گردد.

اگر بیمار این دارو را در مدت زمان دیگری مصرف نماید، نیاز به انجام آزمایشات منظمی برای پیگیری سلامت خود و پیشگیری از عوارض احتمالی وجود دارد. داروی نابومتون را باید دور از گرما و رطوبت و در دمای اتاق نگهداری نمایید، در صورت عدم مصرف دارو، قرص ها را در قوطی و مکان اصلی خود به صورت سربسته نگهداری نمایید.

بررسی قرص نابومتون

فراموشی یک دوز از دارو نابومتون

در صورتی که یک دوز از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوری باید آن را مصرف نمایید. در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب نموده و به منظور جبران دوز از دست رفته نیازی نیست که داروی اضافه مصرف نمایید.

مصرف داروی نابومتون

موارد احتیاط مصرف نابومتون

  • در زمان مصرف این دارو باید در طول درمان از مصرف الکل و یا نوشیدنی های الکلی دوری شود. مصرف این نوشیدنی ها باعث بیشتر شدن احتمال ابتلا به خونریزی معده خواهد شد.
  • در زمان مصرف این دارو از مصرف آسپرین همراه با این دارو خودداری نمایید.
  • قبل از مصرف این دارو ، اگر داروهای مورد استفاده برای سرماخوردگی، آلرژی یا درد مصرف می کنید، بهتر است با پزشک یا دارو ساز در این مورد مشورت بگیرید.
  • برخی از داروهای موجود در آشپزخانه ها دارای آسپرین یا داروهای مشابه نابومتون می باشند و مصرف بعضی از آن ها با هم می تواند باعث مصرف بیش از حد یا اوردوز در مصرف کننده گردد. از این رو باید تمام راهنمایی ها و برچسب روی داروها را قبل از مصرف هر نوع داروی آسپرین، ایبوپروفنریال کتوپروفن یا ناپروکسن مطالعه نمایید.

داروی غیر استروئیدی نابومتون

  • استفاده از این دارو می تواند شانس ابتلای افراد به آفتاب سوختگی را افزایش دهید. به همین خاطر کسانی که از قرص نابومتون استفاده می کنند باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مدت طولانی یا دراز کشیدن روی تخت های برنزه کننده و یا حمام آفتاب چه طبیعی و چه مصنوعی دوری نمایند. در صورتی که به اجبار مجبور باشید مدت طولانی در بیرون از منزل و در معرض آفتاب قرار گیرید باید در زمان خارج شدن از منزل اقدامات لازم را انجام داده و لباس محافظ بپوشید و از کرم های ضد آفتاب بالاتر از ۳۰ درصد استفاده نمایید.

روش استفاده از داروی نابومتون

عوارض جانبی مصرف نابومتون

استفاده از داروی نابومتون ممکن است سبب به وجود آمدن علائم آلرژیک در فرد مصرف کننده شود، در صورتی که هر یک از نشانه های آلرژیک مانند راش پوستی، کهیر با تب یا بدون تب و همراه با درد مفاصل، اشکال در تنفس، تورم صورت، لب و زبان یا گلو را در خود مشاهده نمودید حتما باید با پزشک تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در زمان مصرف این قرص حتما با پزشک متخصص مشورت کنید:

علائم حمله قلبی یا سکته مغزی مانند درد در قفسه سینه که به سمت فک و شانه فرد گسترش داشته باشد، بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک سوی بدن، واکمش ضعف، حس تنگی نفس شدید.

کاربرد دارویی قرص نابومتون

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر مصرف این دارو را قطع نموده و سریعا با پزشک مشورت نمایید:

  • تنگی نفس حتی اگر شدید نبود
  • ورم یا بیشتر شدن سریع وزن
  • اولین نشانه از ابتلا خارش پوست، مهم نیست که این نشانه ها چقدر خفیف باشد.
  • داشتن علائم خونریزی معده مثل مدفوع خونی یا مدفوع تیره رنگ، سرفه خونی یا استفراغ که به رنگ تفاله قهوه باشد.
  • مشکلات به خاطر حالت تهوع مثل درد در ناحیه فوقانی معده، خارش در بدن، احساس خستگی، علائم شبه آنفولانزا، از دست دادن اشتها، ادار تیره رنگ، مدفوع خاکستری رنگ، یرقان و زرد شدن پوست یا چشم ها

نابومتون و روش مصرف این دارو

  • مشکلات کلیوی مثل کم بودن حجم و یا عدم توانایی در دفع ادرار، ادرار دردناک و یا مشکل در دفع ادرار، تورم در پاها یا مچ پا، حس خستگی یا تنگی نفس
  • نشانه های کم خونی مثل رنگ پریده بودن پوست، حس سرگیجه یا تنگی در نفس، بالا بودن مقدار ضربان قلب، مشکل در تمرکز
  • واکنش های شدید در پوست، تب، گلو درد، تورم در صورت یا زبان فرد مصرف کننده، سوزش چشم ها، درد پوستی و بثورات قرمز یا بنفش که به ویژه در صورت یا ناحیه فوقانی بدن گسترش یافته باشد و باعث پوسته پوسته شدن و پوست اندازی شود.

نابومتون و تجویز آن توسط پزشک

عوارض جانبی شایع مصرف نابومتون

برخی از عوارض جانبی شایع در مورد مصرف قرص نابومتون شامل موارد زیر می شود:

  • درد معده، سوء هاضمه، تهوع
  • اسهال، یبوست، نفخ
  • ورم در پاها و دست ها
  • سردرد و سرگیجه
  • خارش پوست
  • بروز صداهایی مثل زنگ در گوش مصرف کننده

موارد گفته شده در بالا، کامل نیستند و برای اطلاع از عوارض دیگر دارو می توانید از پزشک راهنمایی بگیرید. در صورت مشاهده هر نوع عارضه دیگر پزشک خود را در جریان قرار دهید.

قرص نابومتون چه دارویی است؟

تداخلات دارویی نابومتون

اگر هر یک از داروهای ضد افسردگی مثل سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون و یا ویلازودون برای پیشگیری از تداخلات دارویی با نابومتون با پزشک خود مشورت نمایید. مصرف همزمان هر یک از این داروها با نابومتون می تواند باعث کبودی و یا خونریزی در مصرف کننده گردد لذا قبل از مصرف همزمان با پزشک معالج خود مشورت کنید.

نابومتون و کاربرد این دارو

در صورت مصرف هر یک از داورهای زیر قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید:

لیتیوم، متوترکسات، یک رقیق کننده خون مثل وارفارین یا کومادین و یا جانتوون، داروهای استفاده شوند برای بیماری های قلبی و یا فشار خون به ویژه دیورتیک ها یا قرص های مدر، داروهای استروئیدی مثل پردنیزون.

برخی داروهای دیگر وجود دارند که ممکن است با قرص نابومتون تداخل ایجاد نمایند، این داروها می توانند تجویزی و یا بدون نسخه بوده و یا در دسته ویتامین ها و محصولات گیاهی قرار گیرند. از این رو در زمان مراجعه به پزشک فهرستی از داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

قرص نابومتون و مصرف آن

به خاطر داشته باشید که این دارو را باید دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی قرار دهید و به بیماران دیگری که علائم مشابه مانند شما دارند توصیه نکنید. داروی مورد نظر را در زمان تعیین شده مصرف کنید و طبق دستور پزشک مصرف نمایید، بعلاوه دوره درمان دارو را کامل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو