معرفی ۷ ویتامین مهم برای سلامت چشم

منبع: تالاب

116

1400/3/23

20:14


معرفی ۷ ویتامین مهم برای سلامت چشم

آلت: مشاوره تغذیه با مشوِرَپ

معرفی ۷ ویتامین مهم برای سلامت چشم

چشم‌ها اندام‌های پیچیده ای هستند که برای عملکرد صحیح به بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف نیاز دارند.

بیماری‌هایی مثل ماکولا، گلوکوم و آب مروارید‌، می‌توانند چشم شما را تحت تاثیر قرار دهند. هرچند عوامل مختلفی باعث بروز این شرایط می‌شوند‌، اما به نظر می‌رسد تغذیه در نقش مهمی در ابتلای افراد به این بیماری‌ها دارد. ما در این مقاله ۷ ویتامین مهم برای سلامت چشم را به شما معرفی می‌کنیم.

 

ویتامین  A

ویتامین A با شفاف نگه داشتن قرنیه چشم‌، که پوشش خارجی چشم شما است‌، نقش مهمی در بینایی بازی می‌کند. این ویتامین همچنین بخشی از رودوپسین است‌، پروتئینی در چشم که به شما امکان می‌دهد در شرایطی که نور کم است، بتوانید ببینید.

کمبود ویتامین A در مواردی می‌تواند منجر به یک بیماری جدی به نام خشکی چشم شود.

Xerophthalmia یک بیماری پیش‌رونده چشم است که با شب کوری آغاز می‌شود. اگر کمبود ویتامین A ادامه پیدا کند ، مجاری اشکی و همچنین چشم شما خشک می‌شوند. این بیماری می‌تواند باعث کوری برگشت‌ناپذیر شود.

برای تامین ویتامین A موردن یاز بدنتان از سیب‎زمینی شیرین و سبزیجات سبز برگ‌، کدو تنبل و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.

 

ویتامین E

اعتقاد بر این است که بسیاری از بیماری‌های چشمی با استرس اکسیداتیو مرتبط هستند‌، که عدم تعادل بین آنتی‎اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن شما است.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌ها، از جمله سلول‌های چشمی، در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد‌، مولکول‌های مضر و ناپایدار کمک می‌کند.

علاوه بر این‌، برخی مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین E ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند. با این حال‌، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برای تامین ویتامین E روزانه بدن‌تان می‌توانید از آجیل‌، دانه‌ها، ماهی قزل آلا‌، آووکادو و سبزیجات سبز برگ استفاده کنید.در مورد قرص ویتامین e بخوانید.

 

ویتامین C

مانند ویتامینE‌، ویتامین C نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی است که ممکن است از چشم شما در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت کند. همچنین ویتامین C برای ساخت کلاژن نیز مورد نیاز است‌، پروتئینی که ساختار چشم شما را به ویژه در قرنیه و صلبیه، فراهم می‌کند‌.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک کند‌. آب مروارید وضعیتی است که باعث کدر شدن چشم شما و اختلال در بینایی می‌شود.

مطالعه دیگری نیز نشان داده که مصرف منظم مکمل‎های ویتامین C ممکن است خطر آب مروارید را تا ۴۵ درصد کاهش دهند.

مرکبات و میوه‌های گرمسیری‌، فلفل دلمه‌ای‌، کلم بروکلی و کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند و می‎توانید برای تامین ویتامین C روزانه خود، این مواد را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

آلت: مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی با مشوِرَپ

معرفی ۷ ویتامین مهم برای سلامت چشم

ویتامین‌های B6، B9، B12

محققان دریافته‌اند که مصرف برخی ویتامین‌های گروه B مثل B6، B9، B12 نیز در حفظ سلامتی چشم بسیار موثرند.

این ترکیب از ویتامین‌ها می‌تواند سطح هموسیستئین را کاهش دهد‌. هموسیستئین پروتئینی در بدن شماست که ممکن است با التهاب و افزایش خطر ابتلا به ماکولا یا همان AMD همراه باشد.

 

نیاسین

عملکرد اصلی نیاسین (ویتامین B3) در بدن، کمک به تبدیل غذا به انرژی است. این ویتامین همچنین می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کند.

مطالعات جدید نشان داده‏اند که نیاسین ممکن است در پیشگیری از گلوکوم نقش داشته باشد‌. در طی این بیماری، عصب بینایی چشم شما آسیب می‌بیند .

در مصرف مکمل‌های نیاسین باید بسیار احتیاط کرد. در صورت مصرف زیاد نیاسین در روز، ممکن است اثرات نامطلوبی مثل تاری دید‌، آسیب ماکولا و التهاب قرنیه برای چشم ایجاد شود.

منابع غذایی اصلی نیاسین شامل گوشت گاو‌، مرغ‌، ماهی‌، قارچ‌، بادام زمینی و حبوبات است.

در مشورپ بخوانید: علت کم اشتهایی

 

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی اشباع نشده چند منظوره است. غشای سلولی شبکیه چشم حاوی غلظت بالایی از DHA‌، نوع خاصی از امگا ۳ است.

 

چربی‌های امگا ۳ علاوه بر کمک به تشکیل سلول‌های چشم‌، دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است در پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی (DR) نقش داشته باشد.

 

برخی مطالعات حاکی از آن است که رژیم‌های غذایی حاوی ماهی‌های روغنی – مانند رژیم سنتی مدیترانه‌ای – ممکن است از بدن در برابر DR محافظت کنند. اگرچه این یافته‌ها هنوز کاملا تایید نشده‌اند، با این حال می‌توانیم تا حدودی مطمئن باشیم که اسیدهای چرب می‌توانند به سلامت چشم‌ها کمک کنند. چربی‌های امگا ۳ با کمک به تولید اشک بیشتر‌، عوارض بیماری خشکی چشم را نیز کم می‌کنند.

 

ماهی‌، بذر کتان‌، دانه‌های چیا‌، سویا و آجیل از جمله منابع امگا ۳ هستند. همچنین این ماده را می‌توان در روغن‌های پخت‎وپز مانند کلزا و روغن زیتون نیز یافت.

 

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین دی در زنان

تیامین

تیامین یا ویتامین B1 در عملکرد مناسب سلول و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. این ویتامین می‌تواند در کاهش خطر آب مروارید موثر باشد.

 

منابع غذایی حاوی تیامین شامل غلات کامل‌، گوشت و ماهی است. علاوه بر این‌، تیامین اغلب به غذاهایی مانند نان و ماکارونی اضافه می‌شود.

 

اگر به بیماری‌های چشمی مبتلا هستید، همین حالا می‌توانید از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن پزشکی و سلامت مشوِرَپ و همچنین اپلیکیشن آپ، با بهترین چشم‌پزشکان ما تماس بگیرید و با آن‌ها مشاوره آنلاین داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو