اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست و چگونه درمان می شود؟


منبع: آرگا

88

1400/3/23

22:13


اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری، یک اختلال عصبی است که فرد در اثر شنیدن صداهای بلند یا آرام دچار حالات منفی شدید، مانند انزجار، عصبانیت و اضطراب می شود. در این مقاله شما، با علائم، علل ابتلا به آن و روشهای درمان آن آشنا می شوید.

در این مطلب شما را با اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری آشنا می کنیم. در ادامه شما عزیزان می توانید در مورد علائم این اختلال، علل ابتلا به آن و روشهای درمان آن اطلاعات مفیدی را کسب کنید. امیدواریم معلومات خوبی را پس از مطالعه این مطلب بدست آورید.

آشنایی با اختلال میسوفونیا

اختلال میسوفونیا چیست؟

میسوفونیا یا صدا بیزاری، اختلالی عصبی است که فرد در اثر شنیدن صداهای بلند یا آرام دچار حالات منفی شدیدی مانند انزجار، عصبانیت، گریختن و اضطراب می شود. این بیماری  نوعی اختلال است و بیماری پزشکی نیست. این صداها می تواند صدای ماشینها، صدای موبایل، صدای جویدن غذا یا صدای تلویزیون باشد. بنابراین اگر شما از صداهای مختلف بیش از حالت طبیعی رنج می برید، دچار اختلال میسوفونیا هستید.

نشانه های میسوفونیا

علائم میسوفونیا:

افراد مبتلا به این اختلال، از شنیدن صداهایی مانند تخمه شکستن، سرفه یا فین فین کردن، تایپ کردن، صدای تیک تیک ساعت و سایر صداها به شدت رنج می برند و سعی می کنند محیط را سریعا ترک کنند. افراد مبتلا به این اختلال به صداهای مختلفی حساسیت دارند و میزان این حساسیت در افراد مختلف فرق می کند. این حساسیت منفی می تواند از ضعیف تا شدید باشد و در حالت شدید آن به عصبانیت زیاد منجر شود.

مبتلایان به این اختلال در واکنش به این صداها یا محیط را ترک می کنند و یا به هر روشی سعی در برطرف کردن آن صدا دارند. در بعضی مواقع هم به فرد ایجاد کننده این صداها واکنش نشان می دهند. بنابراین این اختلال می تواند زندگی طبیعی فرد را مختل کند و یا فرد در محیط شغلی خود دچار مشکل شود و مجبور به محدود کردن ساعات شغلی و یا ترک شغل خود گردد.

فرد مبتلا به این اختلال گاهی مجبور به کاهش روابط اجتماعی خود می شود. به اعتقاد برخی از متخصصان، این اختلال بیشتر مربوط به صداهای دهانی است. افراد مبتلا به این اختلال، اعصابشان با صدا تحریک می شود. واکنش افراد مبتلا به این اختلال در مواجهه با انواع صداهای آزار دهنده، متفاوت است که گاهی ممکن است کمی ناراحت شود و گاهی ممکن است به شدت عصبانی شود.

این اختلال می تواند روی روابط شما با دوستانتان هم تاثیرات منفی داشته باشد. به طور مثال، اگر در یک محیط دوستتان در حال شکستن تخمه باشد، شما دچار حالات منفی شده و نسبت به او اعتراض می کنید و یا مجبور به ترک محیط می شوید.

آشنایی با اختلال میسوفونیا

علل ابتلا به میسوفونیا:

به اعتقاد محققان، علت بروز این اختلال، ژنتیکی است و اختلال در کارکرد قشر انسیولار و سینگولیت مغزی، عامل آن است. این اختلال به طور معمول، قبل از بلوغ جنسی و در سنین بین نه تا سیزده سال رخ می دهد و دختران بیش از پسران دچار آن می شوند. علت این اختلال می تواند خاطرات ناگوار دوران کودکی باشد.

برخی دیگر از محققان هم معتقدند، مغز افراد مبتلا به اختلال صدا بیزاری با مغز افراد عادی، از نظر فیزیکی بسیار متفاوت است و در مغز افراد مبتلا میزان انسولین مغز بیشتری وجود دارد. بنابراین دلیل این اختلال تنها، حسی نیست بلکه مربوط به فیزیولوژیک مغز است.

علائم میسوفونیا

روش های درمان:

از روشهای درمان یا مقابله با این اختلال، گذاشتن گوشیهای عایق صدا در گوشها و یا گوش دادن به صدای سفید یا موسیقی، است. همچنین فرد مبتلا، می تواند با مراجعه به روانشناس تحت رفتار درمانی و شناخت درمانی برای درمان این اختلال، قرار گیرد.

تغییر سبک زندگی نیز به افراد مبتلا در درمان این اختلال کمک می کند. به طور مثال کنترل استرسها، منظم کردن امور زندگی، ایجاد شرایط کم صداتر در محل کار و زندگی، استراحت کافی در محیط کم صدا در طول شبانه روز، ورزش روزانه منظم، استفاده از موسیقی با هندزفری در محیط بیرون منزل و در جامعه، کارهایی هستند که به فرد مبتلا به این اختلال در درمان آن کمک می کنند.

به اعتقاد برخی محققان میسوفونیا، درمان قطعی ندارد و همان رفتاردرمانی نزد روانشناس، بهترین درمان آن است.

آشنایی با میسوفونیا

توضیحات تکمیلی در مورد میسوفونیا:

به اعتقاد محققان، حساسیت عادی نسبت به صداهای شدید، طبیعی است، اما حساسیت بیش از حد به اینگونه صداها می تواند علامت این اختلال باشد. افراد مبتلا به این اختلال در مهمانیها، که صداهای افراد مختلف بیشتر است، دچار مشکل می شوند و یا مجبور به ترک مهمانی و یا واکنش به افراد حاضر در مهمانی می شوند. در اینگونه جمعها صداهای مختلفی مانند خوردن غذا، شکستن تخمه، صدای تلویزیون و گفتگوی بین افراد شنیده می شود که می تواند برای فرد مبتلا به  این اختلال آزاردهنده باشد.

همانطور که قبلا اشاره شد، ریشه این اختلال می تواند، خاطرات صدایی دوران کودکی باشد.به طور مثال فردی که در کودکی، صدای سرفه مادر را مکررا شنیده است و از آن آزرده شده است، در بزرگسالی نیز همیشه نسبت به صدای سرفه دیگران حساسیت منفی دارد و آزرده می شود. این نمونه در مورد سایر صداهای آزاردهنده دوران کودکی نیز صدق می کند. بطور کلی برای مقابله با این اختلال، علاوه بر استفاده از گوشی های عایق، می توان از رفتار درمانی نزد روانشناس هم، کمک گرفت.

ضمن استفاده از این مطلب برای بالا بردن اطلاعات خود در زمینه اختلال اسکیزوئید و اختلال هذیانی می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو