کاشت ذرت و نحوه پرورش و برداشت این محصول

منبع: آرگا

125

1400/3/24

00:12


کاشت ذرت باید زمانی صورت گیرد که دیگر دمای بهار از بین رفته باشد. معولا اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت زمان مناسبی برای کاشت این محصول می باشد. در ادامه مقاله زیر با نحوه نگهداری و آبیاری این غله آشنا خواهید شد.

برای کاشت ذرت بهتر است زمین مورد نظر در پاییز سال قبل به عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متری شخم گذاری شود. این کار موجب می شود تا محصولات قبلی و علف های هرز زمین به عمق خاک نفوذ کنند. همینطور موجب می شود رطوبت بارندگی بر روی زمین مدت زمان بیش تری ماندگاری داشته باشد.

آموزش کاشت ذرت و نحوه پرورش و برداشت آن

نحوه کاشتن ذرت به دو صورت می باشد: کاشتن ردیفی و کاشتن کرتی نام این روش ها است. در زمین های زراعی با ابعاد بزرگ از کاشتن ردیفی استفاده می شود. در این روش بذرها به صورت موازی و با فاصله مناسب کشت می شوند. آبیاری کاشتن ردیفی همانند آبیاری پسته است بدین صورت که بر حسب مترمکعب در هکتار صورت می پذیرد.

کاشتن کرتی مناسب کشاورزی سنتی است. در این روش پس از آماده سازی زمین آن را به کرتهایی که طول و عرض آن متناسب با شیب زمین و میزان آب آبیاری تقسیم بندی می کنند. بذر پاشی در این روش بر روی کرت ها با دست صورت می گیرد. در این شیوه بهتر است بذرها توسط دندانه یا دیسک به داخل زمین فرو برده شوند. کشت کرتی نیاز به آبیاری غرقابی دارد. بهترین دما برای جوانه زدن بذر ذرت ْ۳/۱۸ سانتی گراد می باشد.

کاشت بلال و یا ذرت

ادامه نکات ضروری برای کاشتن ذرت

پرورش گیاه ذرت با رعایت اصول مناسب کار بسیار راحتی است. در ادامه به نکات ویژه در این باره دقت لازم را داشته باشید. در کاشتن ذرت به این نکته توجه ویژه داشته باشید که این گیاه به آبیاری فراوان احتیاج دارد. ۳۰ الی ۴۰ روز پس از کشت این گیاه زمانی که ارتفاع گیاه ذرت به ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر رسید سله شکنی آغاز می شود. ماده غذایی مورد نیاز برای رشد ذرت کودهای حیوانی سبز و شیمیایی هستند. هنگام پیدایش گلهای نر و ماده این گیاه ازت بسیار زیادی را از خاک جذب می کند و پس از گل دادن ذرت به فسفر نیاز دارد.

آموزش برداشت ذرت

پس از توضیحات کاشتن ذرت به برداشت آن می رسیم. برداشت ذرت در مناطق سردتر دیرتر انجام می پذیرد. برای جمع آوری محصول ذرت در شیوه کشت کرتی بهتر است با دست و داس صورت گیرد اما محصول کشت های زمین های زراعی بزرگ بهتر است با ماشین های مخصوص جمع آوری شوند. برای برداشت سالم هر محصولی باید مراحل دفع آفات ارگانیک به طور کامل انجام گیرد.

کاشت ذرت

در پایان این مقاله از همراهی شما نهایت تشکر را داریم. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده آموزش های پرورش گل و گیاه کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو