اختصاصی/ نکاتی که باید هنگام انجماد و ذوب شدن غذا باید به آن توجه کنیم

31

1400/3/24

10:39


در این مطلب می‌خوانیم که چرا انجماد و ذوب صحیح غذا در کنار اطمینان داشتن به سالم بود آن غذا امری بسیار حیاتی است.

اختصاصی/ نکاتی که باید هنگام انجماد و ذوب شدن غذا باید به آن توجه کنیم

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، انجام نادرست این کارها می تواند منجر به تکثیر میکروارگانیسم هایی شود که برای انسان مضر هستند،به همین دلیل است که باید در روش نگهداری غذا سخت گیری کنیم. در غیر این صورت ، دچار مسمومیت غذایی خواهیم شد که می تواند منجر به مشکلات دستگاه گوارش یا حتی عوارض بیشتری شود.

منجمد کردن غذا به روش صحیح

ابتدا باید نحوه بسته بندی کردن را در نظر بگیرید. در صورت لزوم قطعات را از گوشت را از هم جدا و اندازه قطعات را کوچکتر  کنید ، زیرا یخ زدایی را برای شما تسهیل می کند.

علاوه بر این ، از زمان خرید غذا و مواد غذایی تا زمانی که آن را در فریزر قرار نداده اید باید از آنها در جای خنک نگه داری کنید. دلیل آن این است که انجام این کار زمینه تولید میکروارگانیسم هایی مانند سالمونلا را افزایش می دهد.

غذاهای تازه ، به جز میوه و تخم مرغ ، نباید در دمای اتاق باشد. پس از آوردن مواد غذایی به خانه، آنها را در یخچال قرار دهید یا آن را فریز کنید. هرچه این مواد مدت زمان بیشتری در دمای اتاق باشند ، خطر رشد میکروبیولوژیکی افزایش می یابد.

علاوه بر این ، از پلاستیک به عنوان بسته بندی اصلی برای انجماد استفاده کنید. همچنین ، آب بندی از نوع خلا مواد غذایی ماندگاری هر محصول را بهبود می بخشد.

ذوب غذا به درستی

یکی از مهمترین نکات در استفاده از مواد غذایی مناسب ، آگاهی از نحوه ذوب کردن آن است. این کار را در دمای اتاق انجام ندهید زیرا بستر مناسبی برای فعال سازی میکروبیولوژیکی است.

اکثر میکروارگانیسم های موجود در یک محصول در دماهای بسیار پایین می میرند.بر اساس تحقیقات انجام شده بیماری های رایج مانند بوتولیسم به دلیل ضعف در بهداشت مواد غذایی است. به همین دلیل ، مهم است که این مواد را در یخچال نگهداری کنید.

علاوه بر این ، لازم است که زمان مصرف را از قبل برنامه ریزی کرده و با زمان کافی آن را از فریزر خارج کنید تا در یخچال ذوب شود.

گزینه دیگری که برای سبزیجات منجمد و سایر غذاهای کوچک منجمد مفید است ، قرار دادن آنها مستقیماً در قابلمه است. این از نظر میکروبیولوژیکی بی خطر است اما بر کیفیت ارگانولپتیک محصول تأثیر می گذارد.

انجماد و سپس ذوب غذا در آب

روش سریع یخ زدایی مواد غذایی ،قرار دادن آن در آب گرم است. این کار می تواند خطرناک باشد زیرا موقعیتی ایجاد می کند که میکروارگانیسم ها می توانند دوباره فعال شوند. اگر می خواهید غذا یخ زده را درون آب بگذارید ، حتما آب سرد باشد.

علاوه بر این می توانید در آخرین لحظه از مایکروویو برای یخ زدایی مواد غذایی استفاده کنید. این دستگاه معمولاً عملکرد خاصی برای این منظور دارد. با این حال ، این فرآیند هم بر خصوصیات ارگانولپتیک محصول تأثیر می گذارد.

در هنگام ذوب و انجماد مواد غذایی همیشه بهداشت مناسب را رعایت کنید 

فرایندهای بهداشت مواد غذایی به شما امکان می دهد با خیال راحت غذا را مصرف کنید و هرگونه سو  استفاده ممکن است منجر به مسمومیت شود که عملکرد ارگانیسم شما را به خطر بیندازد.

شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، برخی از عوامل بیماری زا وجود دارد که می توانند به بقیه اعضای بدن آسیب برسانند. بنابراین ، هنگام ذوب غذا بسیار محتاط باشید.

هرگز در دمای اتاق یا در آب گرم مواد غذایی را ذوب نکنید. همچنین ، مطمئن ترین گزینه ها عملکرد یخ زدایی مایکروویو و غوطه وری در آب سرد است.

هرچه روند یخ زدایی سریع تر باشد ، بر خصوصیات ارگانولپتیک محصول تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. به همین دلیل ، یخ زدایی نسبتاً آهسته در یخچال و فریزر همیشه بهترین گزینه است.

سرانجام ، به خاطر داشته باشید که یخ زدن خواص تغذیه ای غذا را تغییر نمی دهد. بنابراین خرید میوه ها و سبزیجات منجمد به شما این امکان را می دهد که آنها را بدون تأثیر بر کیفیت تغذیه ای آنها ، مدت طولانی تری نگه دارید.

منبع: Steptohealth

05 ژوئن ، 2021

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو