اسپوتنیک گزارش داد، از سال ۲۰۱۱ دو کشور لیبی و سوریه در پی رخداد "بهار عربی" که منطقه را درگیر کرد، در جنگ‌های داخلی به سر می‌برند و معترضان خواستار اصلاحات سیاسی و اجتماعی-اقتصادی هستند.

نکته جالب توجه اینجاست که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نشست گروه ۷ که در کورنوال، انگلیس برگزار شد رشته کلام از دستش خارج شد و بارها در صحبت‌هایش از لیبی یا سوریه حرف زد در حالیکه نمی‌دانست دقیقا باید درباره کدامیک از این دو کشور حرف بزند.

البته این نخستین باری نیست که او در به یاد آوردن اسامی و نام‌ها دچار اشتباه می‌شود و گاف می‌دهد اما این بار این مساله را می‌توان نمادین دانست چون نشان‌دهنده بی اعتنایی  یا حتی کم اهمیت جلوه دادن واشنگتن به این دو کشور و مسائل مربوط به آنها باشد یا حتی شاید نشان دهنده این است که سیاست آمریکا در قبال این دو کشور آنقدرها تفاوتی ندارد.

این گاف بایدن در نشست گروه هفت دست مایه انتقادها و کنایه‌های کاربران در توئیتر شد، یکی از آنها با حالتی طعنه آمیز نوشت: بایدن سه بار بین لیبی-سوریه دچار سردرگمی شد. همچنین به نظر می‌رسد که او به این مساله افتخار می‌کند که ناتوانی روسیه در تامین نیازهای اساسی اقتصادی مردم در سوریه نقطه اهرم فشار ایالات متحده است.

یکی دیگر از کاربران توئیتر نوشت: به هر حال، همگی اینها برای او یکسان هستند؛ فقط افرادی قابل مصرف و قابل استثمار در راه اهداف حزبش برای تسلط بر منطقه.