خواص گرمک و ارزش تغذیه ای این میوه تابستانی

خواص گرمک و ارزش تغذیه ای این میوه تابستانی


منبع: آرگا

157

1400/3/25

09:13


گرمک یکی از میوه های آبدار و خوشمزه تابستانه می باشد که می توان از فواید مصرف آن بهره مند گردید. برخی از خواص گرمک که حاوی کلسیم مواد مغذی بالا می باشد شامل کاهش وزن، درمان آرتریت، بهبود سرماخوردگی، کاهش استرس و … است.

گرمگ، طالبی، هندوانه و … از میوه های پرطرفدار در فصل گرما می باشد، این میوه بسیار شیرین و آبدار است و در دسته خانواده سیفی جات قرار دارد، گرمک دارای خواص بسیاری می باشد که در این مطلب با آن آشنا می شویم.

آشنایی با خواص گرمک میوه خوشمزه و مقوی

گرمک میوه ای خوشمزه و آبدار است که دارای پوسته ای کرم رنگ و گوشتی زرد رنگ می باشد که با نام کانتالوپ نیز شناخته می گردد. گرمک تا حدی به خربزه شباهت دارد اما از آن خوش طعم تر می باشد. این میوه سرشار از مواد مغذی است. با وجود شباهت این میوه با خربزه و طالبی، تفاوت هایی نیز با هم دارند، گوشت درون گرمک بر خلاف طالبی که رنگی سبز دارد، زرد رنگ می باشد. علاوه بر این طالبی مانند هندوانه بر روی پوستش خطوطی دارد که گرمک فاقد آن است. گرمک و طالبی از لحاظ ترکیبات شیمیایی تا حدی مشابه هم هستند.

خواص میوه گرمک

گرمک دارای طبع گرم و تر می باشد و طرفداران بسیاری دارد. این میوه بیشتر در مناطق گرم و مرطوب بیشتر کشورهای آسیایی به ویژه ایران و در استان های گلستان، مازندران، ایلام، خوزستان، بوشهر، بلوچستان، خراسان و اصفهان پرورش داده می شود.

از گرمک برای تهیه انواع سالاد میوه، اسموتی ها، سس سالاد و ماست میوه ای استفاده می شود. همانطور که گفته شد این میوه دارای خواص مختلفی می باشد که در این مطلب با آن آشنا خواهیم شد.

معرفی خاصیت های گرمک

ارزش تغذیه ای گرمک

میوه گرمک دارای مواد مغذی و ویتامین های بسیاری می باشد که مزایای مختلفی را به همراه دارد. مواد مغذی موجود در این میوه شامل کربوهیدرات ها، پروتئین و آب می شود. همچنین ویتامین ها و ریز مغذی های موجود در این میوه ویتامین A یا همان بتاکاروتن، ویتامین های B1 ،B2 ،B6 ،B9 ،C و K می باشند. علاوه بر این ها مواد معدنی مختلفی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی در آن وجود دارند.

معرفی انواع خاصیت های گرمک

کمک به آبرسانی و جوان سازی پوست

یکی از خواص مفید گرمک، آبرسانی و کمک به جوان سازی پوست صورت است. میوه گرمک مملو از ویتامین های E و K می باشد. وجود این ویتامین ها سبب آبرسانی به پوست می گردد. بعلاوه بودن ویتامین های C و A در این میوه به مقدار زیاد، سبب بیشتر شدن تولید کلاژن در پوست خواهد شد و با حفظ کردن الاستیسیته پوست سبب جوان شدن پوست صورت می گردد.

برای بهره بردن از خواص گرمک می توانید از آن ماسک تهیه کنید. چند تکه گرمک را در مخلوط کن ریخته و آن را پوره کنید. بعد مقداری پودر جو دو سر و ماست به آن اضافه نمایید. خمیر حاصل شده را روی پوست صورت و گردن خود بمالید و با انجام حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید. با گذشت ۵ دقیقه از ماساژ دادن می توانید پوست خود را شست و شو دهید. این ماسک را می توان سه تا چهار مرتبه در طول هفته استفاده کرد.

خاصیت هایی برای میوه گرمک

بهبود دهنده بینایی

از خواص دیگر گرمک می توانیم به مفید بودن آن برای بینایی اشاره کنیم. ویتامین C و کاروتنوئیدهای موجود در این میوه برای حفظ سلامت چشم ها بسیار مفید می باشد. این مواد با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژتراتیو ماکولا در ارتباط می باشند.

خواص مهم گرمک

پیشگیری کننده از سرطان

گرمک یک میوه مفید برای پیشگیری از سرطان و ریشه کن نمودن رادیکال های آزاد، مواد مضر متابولیسم سلولی می شود که باعث ابتلا به بروز و مشکلات خطرناکی می شوند. گرمک میوه ای سرشار از نتاکاروتن می باشد که یک کاروتنوئید ضروری در بدن است. این ماده با عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می نماید و مفید در پیشگیری از سرطان است. این مواد مغذی با کاهش شانس ابتلا به سرطان ها ارتباط دارند، بعلاوه مواد فیتو شیمیایی موجود در میوه های تازه ای مثل گرمک در درمان ضد تومور کارایی دارند.

خاصیت های میوه گرمک

پیشگیری کننده از یبوست

از دیگر خواص مهم گرمک، خاصیت پیشگیری کنندگی آن از یبوست می باشد. فیبر بالای موجود در این میوه باعث می شود تا افرادی که آن را مصرف می کنند کمتر دچار یبوست گردند. گرمک حاوی فیبر زیادی است که برای حرکات روده و داشتن روده ای سالم و گوارشی صحیح واجب است. مصرف مقداری مناسب از فیبر باعث می شود تا حجم مدفوع بیشتر شده و یبوست کمتر شود. علاوه بر این همانطور که گفته شد حرکات روده منظم خواهند شد. با مطمئن بودن از حرکات روده ای از طریق دستگاه گوارش و کولون می توان خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و دیگر بیماری های گوارشی را کاهش داد.

میوه گرمک دارای مقدار بالایی از فیبر می باشد که یکی از ضروری ترین مواد برای داشتن حرکات روده ای سالم و سلامت گوارشی است. مصرف مقدار مناسبی از فیبر باعث می شود تا حجم مدفوع بیشتر شود و یبوست کمتر شود و حرکات روده به شکل منظمی صورت گیرند.

خاصیت های مفید برای گرمک

بهبود اگزما و بیماری های پوستی

از دیگر خاصیت های میوه گرمک می توان به درمان اگزما و بیماری های پوستی اشاره کرد. استفاده از آب گرمک با عنوان لوسیون می تواند برای درمان اگزما، سوختگی و ساییدگی پوست کشاله ران موثر باشد.

افزایش دهنده سطح ایمنی بدن

گرمک همچون پرتقال و دیگر مرکبات از میوه های خوشمزه و پرطرفدار هستند که مصرف آن ها می تواند باعث افزایش سطح ایمنی در افراد شود. این میوه دارای ویتامین های مختلف، بتاکاروتن و فیتو شیمیایی است که باعث مقاومت بدن در برابر رادیکال های آزاد می شود. ویتامین موجود در این میوه رادیکال های آزاد را حذف کرده و با عنوان یک مهره مهم در سیستم ایمنی بدن عمل می کند. ویتامین وجود در گرمک باعث تحریک تولید گلبول های سفید خون می شود و به دنبال آن به نابودی باکتری ها، ویروس ها و سایر مواد سمی که ممکن است به خون راه یافته باشند می انجامد.

خاصیت هایی مهم برای میوه گرمک

کنترل کننده دیابت

مطالعات انجام شده بر روی این میوه نشان داده اند که استفاده از آن با بهبود متابولیسم انسولین در ارتباط می باشد، این موضوع یعنی می تواند باعث پیشگیری از نوسانات قند خون، پیشگیری از بالا رفتن خطرناک و افت قند خون شود که همه بیماران مبتلا به دیابت از آن هراس دارند. بعلاوه مصرف این میوه از افزایش استرس اکسیداتیو بر کلیه ها که سبب بیماری های کلیوی می شود، پیشگیری می نماید.

جالب است که بدانید مصرف بیش از اندازه این میوه برای بیماران مبتلا به دیابت مضر است، از این رو این بیماران باید در مصرف گرمک احتیاط نموده و شرایط را در نظر بگیرند.

خواص مختلفی برای گرمک

درمان کننده ریزش مو

 از دیگر خواص میوه گرمک می توان به مفید بودن آن در بهبود ریزش موها اشاره نمود. این میوه حاوی ویتامین های گروه B می باشد که بسیار مفید در پیشگیری از ریزش مو و کاهش آن و افزایش رشد موها می باشد.

بهبود تب و سرماخوردگی

وجود ویتامین های A و C و بتاکارتن در این میوه خوشمزه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. با بیشتر شدن تولید گلبول های سفید خون، درمان تب، سرماخوردگی، گلودرد و سرفه بهبود خواهند یافت. علاوه بر این گرمک برای کاهش خطر ابتلا به آسم نیز مفید است.

بررسی خواص گرمک

مقابله با استرس و اضطراب

پتاسیم یکی از مواد مغذی ضروری در بدن می باشد که به یک وازودیلاتور اتصال یافته است. این به این معنا است که مصرف گرمک به دلیل وجود پتاسیم در آن باعث استراحت رگ های خونی می گردد و در نهایت فشار خون را کاهش خواهد داد. بالا رفتن سطح بالای فشار خون می تواند مثل یک عامل استرس زا در بدن عمل نماید و حتی سبب آزاد شدن هورمون های استرسی زا در بدن مانند کورتیزول گردد. علاوه بر این پتاسیم جریان خون و اکسیژن را به مغز افزایش می دهد و باعث می شود تا فرد حس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشد. همچنین کاهش هورمون استرس در بدن، باعث می شود تا نشانه های اضطراب کاهش یابند.

خاصیت هایی برای گرمک

درمان کننده آرتریت

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد گرمک دارای خواص ضد التهابی می باشد، این موضوع یعنی با مصرف این میوه و قرار دهی آن در رژیم غذایی می توان از استرس اکسیداتیو در مفاصل و استخوان ها پیشگیری نمود و در نتیجه التهاب در بدن کاهش می یابد. التهاب مزمن در مفاصل و استخوان ها می تواند سبب بروز بیماری های مختلفی مثل آرتریت در افراد گردد. اگر احساس درد مفاصل دارید باید مقدار زیادی از این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

انواع خواص گرمک

مرطوب کننده و نرم کننده موی سر

گرمک یک میوه با آب فراوان است که می توانید از این آب با عنوان یک نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی موها استفاده نمایید. می توانید برای اینکار یک فنجان گرمک را با چنگال له کرده و بعد شستن مو آن را روی موهایتان بمالید و با آن موی خود را ماساژ دهید، بعد از ۱۰ دقیقه ماساژ می توانید موی خود را شست و شو دهید.

انواع خاصیت های گرمک

خاصیت های مصرف گرمک در دوره بارداری

در میوه گرمک مقدار بالایی از فولات یافت می شود، فولات یک ماده مفید و ضروری برای زنان باردار می باشد. فولات باعث پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین دو دوره بارداری می شود. علاوه بر این ویتامین A موجود در گرمک برای رشد قلب، کلیه، ریه و استخوان های جنین و پیشگیری از اختلالات مادر زادی ضروری می باشد.

علاوه بر این آهن موجود در این میوه باعث بیشتر شدن تولید گلبول های قرمز خون می شود و باعث پیشگیری از کم خونی در زنان باردار خواهد شد و افزایش جریان خون از راه حفره رحم اکسیژن کافی را برای جنین فراهم می کند. فسفری که در این میوه وجود دارد برای انقباض های بهتر رحم و کمک به زایمان بهتر ضروری می باشد. وجود فیبر و آب در گرمک خطر مبتلا شدن به یبوست در دوره بارداری را کمتر خواهد کرد.

انواع مختلف خاصیت های گرمک

میوه گرمک منبعی سرشار از ویتامین B است. این ویتامین و مصرف آن در طول سه ماهه اول بارداری باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی و بیماری صبحگاهی در زنان باردار می شود. علاوه بر این ویتامین مورد نظر برای بیشتر شدن شیر مادر و افزایش کیفیت آن بسیار مهم است.

مشکل اضافه وزن در دوره بارداری ممکن است باعث مشکلاتی مانند سقط جنین، زایمان زود رس و فشار خون بالا شود، میوه گرمک یکی از میوه های مفید برای کاهش وزن می باشد که مادران باردار می توانند آن را جایگزین غذاهای چرب نمایند.

خاصیت های گرمک

کاهش دهنده وزن

از دیگر خواص گرمک کمک به کاهش وزن و لاغری است. گرمک یکی از میوه های مناسب با کالری پایین می باشد که دارای مقدار بالایی فیبر می باشد. فیبر موجود در این گیاه به کاهش اشتها کمک می کند و باعث پیشگیری از پرخوری شده و به لاغری کمک می کند. علاوه بر این گرمک تعادل ویتامین ها و مواد معدنی بدن را بهبود می دهد و سبب کاهش وزن می گردد.

خاصیت های مهم گرمک

مفید برای نوزادان و کودکان

میوه گرمک برای نوزادان و کودکان تاثیرات مفیدی دارد و می تواند خوب باشد. فیبر موجود در این میوه باعث پیشگیری از یبوست در کودکان می شود و ویتامین A موجود در آن به تقویت بینایی در کودکان کمک می کند. ویتامین C موجود در آن نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان موثر می باشد و خطر مبتلا شدن به عفونت های ویروسی و باکتریابی در کودکان را کاهش می دهد. می توانید گرمک را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید و آن را به شکل پوره به کودک خود بدهید.

معده و دستگاه گوارشی

همانطور که بارها در این مطلب عنوان شد این میوه دارای فیبر بالایی می باشد. فیبر موجود در این میوه به هضم غذا کمک خواهد کرد و برای درمان نفخ معده و سلامت دستگاه گوارشی مفید است. این میوه خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و دیگر بیماری های گوارشی را کاهش خواهد داد.

بررسی خاصیت های گرمک

بهبود فشار خون

گرمک به دلیل دارا بودن مقدار بالایی از کلسیم و کولین به کاهش فشار خون بالا کمک کننده است. از این رو باعث می شود تا از بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته قلبی پیشگیری شود.

مفید برای بدنسازان و ورزشکاران

همانطور که گفته شد میوه گرمک دارای پتاسیم می باشد، پتاسیم یکی از مواد مغذی مهم برای بدن ورزشکاران و بدنسازان می باشد. پتاسیم تنش عروق خونی این افراد را کاهش داده و با بیشتر کردن جریان خون گرفتگی عضلات بعد از ورزش کردن را کمتر می کند و عضله سازی را بهبود خواهد داد.

درمان ریه سیگاری ها

یکی دیگر از خواص گرمک این است که بسیار مفید در سم زدایی ریه ها است. این میوه با افزایش خروج نیکوتین از ریه ها باعث درمان ریه سیگاری ها خواهد شد. وجود ویتامین A  در این میوه باعث کاهش خطر ابتلا به کمبود این ویتامین در افراد سیگاری خواهد شد.

خواص مختلف گرمک

مضرات میوه گرمک

  • در کنار خواص بسیار میوه گرمک می تواند عوارض آلرژیک برای برخی از افراد به دنبال داشته باشد.
  • اشخاصی که داروی بتا بلوکر را برای بیماری قلبی خود مصرف می نمایند، نباید بیش از حد از این میوه میل کنند زیرا باعث ایجاد تداخل با این دارو می شود و سطح پتاسیم خون را بیشتر می کند.
  • مقدار بالای پتاسیم در گرمک می تواند سبب بیشتر شدن بیماری های کلیوی در این بیماران گردد.

جهت آشنایی با انواع خواص مواد غذایی و میوه های مختلف و بهره مندی از فواید آن ها برای حفظ سلامت بدن و درمان بیماری ها پیشنهاد می کنیم از لینک همین قسمت دیدن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو