سینماگران از ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما می گویند؛ از تأکید بر رفوزگی سینمای ایران در ۸ سال اخیر تا انتقاد از برگزاری جشنواره های خنثی و بودجه بربادده/ رئیس جمهور آینده به سینمای استراتژیک توجه کند!

منبع: سینما پرس

128

1400/3/25

11:43


سینماپرس: تعداد کثیری از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده با تأکید بر رفوزگی سینمای ایران در ۸ سال اخیر متذکر شدند: سینمای امروز سرشار از سبک سری و ابتذال است؛ از جمله مسائل فاجعه آمیز هنرهفتم در دولت روحانی می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و... اشاره کرد، همچنین در این سال ها جشنواره های سینمایی به شیوه ای کاملاً خنثی برگزار شده و تنها باعث هدررفت بودجه های کلانی از بیت المال شدند از سوی دیگر در این سال ها نه امنیت شغلی در سینما وجود داشت و نه هیچ مدیر دلسوزی بود که کمی دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را داشته باشد!

شریفی،-قهرمانی-دلدم-شاهمرادی زاده-فلاح پور-رویگری-قرایی مقدم-حسنی مقدم-هدایت-خرازی ها-معصومی-بخشی-بیدل-امیری-نجفی-نیک بین-سیفی-لاجوردی-خرمدره-کوشکی-هاشمیان-شفق-طلابیگی-شاکری-منبتی-فیوضی-روزبهانی-اسحاقی-مصیبی-شهرزاد

سینماپرس: تعداد کثیری از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده با تأکید بر رفوزگی سینمای ایران در ۸ سال اخیر متذکر شدند: سینمای امروز سرشار از سبک سری و ابتذال است؛ از جمله مسائل فاجعه آمیز هنرهفتم در دولت روحانی می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و... اشاره کرد، همچنین در این سال ها جشنواره های سینمایی به شیوه ای کاملاً خنثی برگزار شده و تنها باعث هدررفت بودجه های کلانی از بیت المال شدند از سوی دیگر در این سال ها نه امنیت شغلی در سینما وجود داشت و نه هیچ مدیر دلسوزی بود که کمی دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را داشته باشد!

به گزارش سینماپرس هنرمندان در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نظرات خود را درباره ۸ سال نحوه اداره هنرهفتم توسط مدیران فرهنگی و سینمایی دولت تدبیر و امید بیان کردند؛ نظراتی که همگی سرشار از گلایه و انتقاد نسبت به وضعیت نابسامان سینمای کشور در این سال ها بود؛ سینمایی که از آن امروزه جز ویرانه ای باقی نمانده و بی شک سال ها متمادی طول می کشد تا بتوان این ویرانه ها را دوباره احیاء کرد.

در همین رابطه ۳۱ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: امیرحسین شریفی، محمد قهرمانی، صالح دلدم، ماشاالله شاهمرادی زاده، اسماعیل فلاح پور، رضا رویگری، امان الله قرایی مقدم، سیداحمد حسنی مقدم، حسن هدایت، شهرام خرازی ها، پروانه معصومی، قاسم بخشی، داود بیدل، سلمان امیری، احمد نجفی، حسن نجفی، محمد نیک بین، حجت الله سیفی، عباس لاجوردی، سیدمحسن خرمدره، محمدصادق کوشکی، میرفرخ هاشمیان، ناصر شفق، حسین طلابیگی، مجتبی شاکری، سیدهادی منبتی، مهدی فیوضی، محسن روزبهانی، علیرضا اسحاقی، سحر مصیبی و شهاب شهرزاد با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینما در ۸ سال اخیر رفوزه شد چرا که موضع ما موضعی سطح پایین و به شدت انفعالی بود؛ ما هیچ حرکت مثبتی در حوزه سینمای استراتژیک، مقاومت اسلامی و... شاهد نبودیم و دولت هیچ سرمایه گذاری مناسبی برای تولید این قبیل آثار انجام نداد که شاید علت اصلی این اتفاق رسوخ و نفوذ فراماسونرها در مجموعه های مدیریتی فرهنگی و سینمایی باشد! تجربه ثابت کرده زمانی که چهره های انقلابی اداره امور فرهنگی و هنری را در دست داشته اند ما شاهد تحولات مثبت، تولید فیلم های فاخر و ماندگار و... بوده ایم و زمانی که مدیرانی باری به هر جهت اداره سینما را در دست گرفته اند ما شاهد ترویج فرهنگ منحط غرب در آثار سینمایی مان بوده ایم که امیدوارم دیگر چنین مسأله ای تکرار نشود.

صالح دلدم کارگردان و فعال رسانه ای نیز در این باره به سینماپرس گفت: در ۸ سال گذشته سینمای استراتژیک به محاق رفت، افراد بی سواد و پولشویان با رانت وارد سینما شدند و مدیران سینمایی دهه ۶۰ در پشت پرده اداره سینما را در دست گرفتند؛ ما در این سال ها شاهد باندبازی و رانت خواری هایی بودیم که باعث و بانی اصلی آن ها مدیرانی بودند که مدعی تدبیر و امید بودند اما در عین بی تدبیری ناامیدی را برای هنرمندان به وجود آوردند به نحوی که در این سال ها تنها تیم های خاصی توانستند فیلم بسازند و آثارشان را اکران کنند و دست بقیه هنرمندان به شدت خالی بود! بیکاری گسترده سینماگران از دوران ریاست ایوبی یعنی در همان سال آغازین ریاست جمهوری آقای روحانی شروع شد به نحوی که برخی از هنرمندان مجبور شدند از کشور مهاجرت کرده و به شبکه های ماهواره ای پناه ببرند و این باعث شد تا دایره بسته ای در اکران و نمایش فیلم به وجود بیاید.

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما نیز متذکر شد: کارکرد تیم آقای روحانی در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما چیزی فراتر از فاجعه بود؛ درست است که در همه دولت ها ما شاهد نقیصه هایی در نحوه اداره سینما بودیم اما در این دوره مدیران سینمایی عملاً رفتاری ضد سینمایی و ضد فرهنگی داشتند و باعث ایجاد یک آشفته بازار و بحران عجیب در هنرهفتم شدند و سینما را بدل به ویران سرایی کردند که سرپا کردن آن نیاز به سال ها تلاش و حرکت جهادگونه دارد! اگر با نگاهی منصفانه و عادلانه به وضعیت ۸ سال اخیر سینمای کشور نگاه کنیم متوجه می شویم که در این سال ها سینمای کشور هیچ گونه دستاوردی نداشت. افراد کاربلد و دغدغه مند از همه حیطه های تولیدی و اجرایی کنار گذاشته شدند و سینما سرشار از تولیدات پوچ، بی محتوا و نازل و سخیف شد.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: دولت طی ۸ سال گذشته هیچ قدمی برای رشد و بهبود وضعیت فرهنگ و هنر برنداشت، همانطور که در حوزه های دیگر هم هیچ کاری صورت نداد و به همین علت هم امروز بخش گسترده ای از افراد جامعه نسبت به عملکرد مسئولان دولت در تمامی حوزه ها و زمینه ها گلایه و انتقادات بسیار جدی دارند. باعث شرمساری است که مسئولان دولت این چنین نسبت به هنرمندان خود بی مهری می کنند و آن ها را به حال خود رها کرده اند؛ این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا شاهدیم هنرمندان شان را آنچنان عزت می کنند و آنچنان هوای آن ها را دارند که حد و مرزی ندارد اما ما در دوران بیکاری و خانه نشینی و در این بحران کرونا همچنان باید حتی حق بیمه های مان را خودمان پرداخت کنیم و این مصداق بی عدالتی و بی انصافی است!

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این راستا به سینماپرس گفت: مشکل اساسی ما همواره فقدان یک سیاست گذاری باثبات و مشخص در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری است و بنده معتقدم در گام اول سیاست های فرهنگی کشور نیاز به یک بازنگری جدی و اساسی دارد تا بعد از این اتفاق تکلیف سینماگران با خودشان، سیاست ها، مدیران و... روشن شود و آثاری تولید شوند که در راستای اهدافی خاص گام برداشته، به محاق توقیف نروند و برای کشور دستاوردی ارزشمند محسوب شوند. اگر شرایط به همین منوال پیش برود رئیس جمهور بعدی حتی اگر دغدغه رشد و تعالی فرهنگ و هنر هم داشته باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد چرا که مقوله بسیار مهم فرهنگ در کشور ما به دلایل متعدد در دست نهادهای گوناگون است که هریک بر اساس سلیقه خود می خواهند در آن دخالت کنند.

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: نه تنها اوضاع سینماگران که اوضاع زندگی اکثریت مردم و بخش های مختلف کشور در این ۸ سال خوب نبود؛ اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین ارکان جوامع انسانی در این سال ها با مشکلات جدی روبرو شد و زندگی بسیاری از افراد جامعه را با مخاطرات جدی مواجه کرد و متأسفانه باید بگویم حال اکثر مردم در این سال ها خوب نبود! وضعیت زندگی اغلب هنرمندان به ویژه هنرمندان قدیمی و پیشکسوت به دلیل بیکاری های فراوان و خانه نشینی و عدم هرگونه تقسیم عادلانه بودجه و امکانات بسیار فاجعه بار بود.

سیداحمد حسنی مقدم کارگردان سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینما نیز مانند سایر بخش های کشور طی ۸ سال گذشته عملکرد رضایت بخشی نداشت؛ متأسفانه عملکرد دولت طی این سال ها در هیچ حوزه ای قابل دفاع نبود و به همین علت بخش کثیری از آحاد افراد جامعه نسبت به عملکرد مسئولان دولت انتقادات جدی دارند و به تبع سینماگران هم به عنوان بخشی از جامعه انتقادات خاص خود را نسبت به وضعیت بحرانی هنرهفتم در این سال ها دارند که باید به این انتقادات رسیدگی شود. امروزه بیکاری و خانه نشینی درد اصلی سینماگران است و این اتفاق در حالی است که برخی افراد با زدوبندهای فراوان و بعضاً با حمایت های دولت مرتباً مشغول به کار هستند و قطعاً این رفتار تبعیض آمیز و ضدفرهنگی دولت دل هنرمندان را به درد آورده است.

شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران اظهار داشت: سینمای ایران در دولت «تدبیر و امید» نه با تدبیر اداره شد نه مبشر و مبلغ امید بود!؛ ۸ سال سینمای ایران به قهقرا رفت و آخرش رسید به سینمای مخملباف در قالب فیلم های داس و چکشی «شیشلیک» و «روشن»؛ آلبومی که دولت تدبیر و امید از سینمای ایران پیش چشم گذاشت پر بود از عکس هایی که نمی شد قاب شان کرد، نمی شد به کسی نشان شان داد و نمی شد در فضای مجازی منتشرشان کرد. سینما ۸ سال تمام در دولت تدبیر و امید فقط نقش ویترین دلفریبی را داشت برای نمایش کالاهایی که اورجینال نبودند و اصالت نداشتند!

قاسم بخشی مستندساز و کارشناس سینما و رسانه در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: آنچه طی ۸ سال اخیر در تمامی حوزه های کشور شاهد بودیم یک پسرفت و عقب ماندگی صرف بود که قطعاً تبعات فاجعه بار آن در آینده بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد؛ سینما در این سال ها رسماً به حال خود رها شده بود و هیچ نقطه امیدی در آن دیده نمی شد و هنرمندان نیز در یک بلاتکلیفی مطلق به سر می بردند. سینما باید اهداف انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ تحقق بخشد و بی تردید انتظار همه سینماگران از رئیس جمهور آینده این است که افرادی را به عنوان مسئول امور فرهنگی منصوب کند که دست به تحولات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر بزنند.

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینمای ایران مدت ها است از مشکلات متعدد رنج می برد و تنها راه نجات سینما تشکیل یک اتاق فکر با حضور سینماگران دغدغه مند و دلسوز است؛ ما باید برای سینما برنامه ریزی داشته باشیم و در گام نخست ۲ مسأله مهم را جزو اهداف اصلی خود قرار دهیم اول آنکه سینما را از لحاظ فرهنگی تقویت کنیم و در قدم بعد زندگی سینماگران را بهبود بخشیم! بنده معتقدم دولت بعد از ابتدا باید تکلیفش را با سینما روشن کند؛ می خواهند سینما وجود داشته باشد یا خیر؟! اگر واقعاً دغدغه فرهنگ و هنر دارند و می خواهند سینما وجود داشته باشد باید دست از شعار دادن بکشند و با تدبیر و درایت مشکلات متعدد سینما را حل کنند و کاری کنند تا سینماگران متعهد و دغدغه مند و کاربلد بتوانند در سینما دست به تولید بزنند.

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه با انتقاد شدید از وضعیت سینمای کشور گفت: سینمای امروز سرشار از سبک سری و ابتذال است؛ اگر در سینمای قبل از انقلاب فلان رقاصه زن با لباس های نیمه عریان در فیلم ها می رقصید و آواز می خواند امروز همین اتفاق توسط بازیگران مرد رخ می دهد! این در حالی است که سینما باید برای جامعه و به ویژه نسل جوان نوآوری داشته باشد، اندیشه و خرد را ترویج کند نه اینکه برای کسب پول روز به روز بیشتر در ورطه ابتذال فرو برود! هنر باید نوآوری اجتماعی داشته باشد اما متأسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد بوده ایم که فیلم ها و سریال ها از نظر جامعه شناسی هنر در خدمت جامعه نبودند و تنها جامعه را سرگرم کرده اما فاقد اندیشه و بینش و خرد بودند. این اتفاق ناشایست در حالی است که یک اثر هنری باید آموزنده باشد. هنر نباید برای ارتزاق باشد؛ متأسفانه ما در این سال ها در هیچ شاخه هنری ما کار درستی شاهد نبودیم.

سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: آنچه حائز اهمیت است اینکه متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهجور واقع شده، نه تنها در دولت که حتی در مجلس هم وضعیت همین است به نحوی که شاهد هستیم تنها کسانی به مسأله فرهنگ می پردازند که کار دیگری دارند یا بیکار هستند و به این حوزه به عنوان یک حیات خلوت نگاه می کنند! همین ها باعث شده تا ما با مشکلات دامنه دار و جدی در عرصه فرهنگ و هنر بالاخص سینما مواجه باشیم به نحوی که سیاه نمایی مسأله بارز آثار سینمایی طی ۸ سال گذشته بود و هیچ مقام و مسئولی در این زمینه تدبیری نکرد! از جمله مسائل فاجعه آمیز هنرهفتم در دولت روحانی می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و... اشاره کرد، یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص سینما بیکاری فزاینده و بی عدالتی بود چرا که در این سال ها تنها قشر خاصی کار می کردند.

احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: اوضاع سینما طی ۸ سال گذشته بدتر از بد و فراتر از فاجعه بود؛ همه امید سینماگران در این سال ها ناامید شد، هیچ عدالتی در خصوص تولیدات شاهد نبودیم، اغلب سینماگران بیکار و خانه نشین و بی پناه شدند و تنها عده ای خاص توانستند با بودجه های هنگفت دولتی و حمایت مسئولان مرتباً کار و فعالیت داشته باشند. در این سال ها نه امنیت شغلی در سینما وجود داشت و نه هیچ مدیر دلسوزی بود که کمی دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را داشته باشد.

حسن نجفی کارگردان سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما در این ۸ سال کاملاً به حال خود رها شد؛ در این سال ها هر اتفاقی افتاد به همت خود اهالی سینما بود و این سینماگران مستقل و هنرمندان واقعی و متعهد بودند که برای بقای سینما قدم برداشتند اما با این همه سینمای امروز ایران کاملاً متلاشی شده و دلیل اصلی آن این است که هیچ سیاست گذاری مشخص و روشنی برای اداره سینما در این سال ها وجود نداشت. من امیدوارم مدیرانی که برای اداره سینما در دولت سیزدهم معرفی می شوند اوضاع سینما را خراب تر نکنند و در صدد اصلاح هنرهفتم باشند. همچنین امیدوارم مسئولان دولت بعد مانند مسئولان فعلی «شعار» ندهند و تدبیری اساسی برای رفع بحران سینما داشته باشند چرا که سینما امروزه در جهان به عنوان رسانه ای بسیار مهم و قدرتمند شناخته می شود و ما نباید این عرصه مهم را به حال خود رها کنیم.

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: تنها دستاورد دولت آقای روحانی در هنرهفتم رونق ابتذال بود؛ باندبازی در این ۸ سال بیداد کرد به نحوی که حتی نزدیکان مدیران سینمایی تا خانه سینما هم نفوذ کردند! اهالی سینما در این سال ها هیچ عملکرد مثبتی از مدیران سینمایی ندیدند و همه چیز فاجعه بار و بدتر از بد بود! در این ۸ سال پول های بیت المال تنها بین خودی ها تقسیم شد؛ عروسی و عزا برای خودشان بود؛ من تأسف می خورم که ما شاهد چنین اوضاع اسفبار و تلخی در سینمای کشور بودیم؛ بنده همیشه شفاف صحبت کردم حالا که آخر کار این دولت است و رسانه محترم و دغدغه مند «سینماپرس» برای عملکرد ۸ ساله این دولت در حوزه سینما پرونده باز کرده باز هم همان حرف های همیشگی ام را تکرار می کنم.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینمای ایران طی ۸ سال گذشته ضداخلاق و ضد تحکیم بنیان خانواده عمل کرد؛ آثاری که طی سال های اخیر در سینما، شبکه نمایش خانگی و... شاهد بودیم ارزش های جامعه، ارتباطات خانوادگی، فرهنگ عمومی کشور و... را به سخره گرفتند و با ترویج فرهنگ منحط غرب و لاابالی گری مروج تباهی و فساد بودند. بی تردید برای دستیابی به آرمان های انقلابی و اهداف ناب انسانی و انقلابی و متعهدانه رویکرد رئیس جمهور آینده در حوزه سینما باید بر اساس خاستگاه و شعائر ناب انقلاب اسلامی باشد چرا که رویکرد ملت شهیدپرور ایران اسلامی بر این اساس است.

حجت الله سیفی کارگردان سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: ۸ سال گذشته سرشار از نابسامانی فکری و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بود؛ هیچ چیز در این سال ها درست سر جای خودش قرار نداشت و به تبع سینما هم دچار تشتت و آشفتگی و هرج و مرج بود که در نهایت شاهد شکست و فروپاشی آن بودیم. مدیران سینمایی با ندانم کاری باعث ویرانی هنرهفتم شدند؛ مدیران سینمایی در این سال ها نقش باغبانی را داشتند که چون باغبانی بلد نبود سر شاخه درختان می نشست تا میوه هایش را بچیند اما باعث شد تا درخت شکسته شود و خودش سقوط کند و میوه ها هم حرام شوند!

عباس لاجوردی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: سینما در ۸ سال گذشته افسارگسیخته بود و ایام بسیار بدی را سپری کرد؛ در این سال ها رفقای مدیران سینمایی و برخی چهره های نان به نرخ روز خور و مجیزگو مرتب مشغول کار فعالیت بودند اما در عوض نیروهای متعهد، دغدغه مند و انقلابی امتحان پس داده همگی بایکوت شده و در گوشه خانه های شان نشسته بودند و کسی به آن ها توجهی نداشت و نتیجه آن شد که محتوای فیلم های سینمایی روز به روز نازل تر از گذشته شود به نحوی که برخی آثار به مراتب از فیلمفارسی های دوران پیش از انقلاب مبتذل تر و سخیف تر بودند و جامعه را به سمت ولنگاری سوق می دادند. سینمای ایران در این سال ها رسماً مدیریت نشد. مدیرانی که رأس کار بودند تنها از برخی نورچشمی های خود حمایت می کردند و سینماگران اصیل و با ریشه اغلب بیکار شده بودند.

سیدمحسن خرمدره بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: ما برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در تمامی بخش های کشور خون دادیم؛ برادر خود من شهید است؛ من از خانواده شهدا هستم اما دولت اقای روحانی در این ۸ سال با سینماگران ولایتمدار، مومن و انقلابی خوب رفتار نکرد و آن ها را به نوعی از صحنه تولید حذف نمود از این رو اینک با خوشحالی شکر پروردگار را به جا می آورم که در روزهای پایانی عمر این دولت هستیم و می گویم الحمدالله که عمر این ها به پایان رسیده و ان شاالله به زودی نیروهای انقلابی سکان اجرایی کشور را در دست خواهند گرفت. تمام کشور خوابیده، چرخ اقتصاد از کار افتاده و زندگی ها فاجعه بار شده است!؛ این ها همگی از جمله دستاوردهای دولت آقای روحانی است.

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی گفت: اصل اساسی فرهنگ و هنر در دولت آقای روحانی هیچ گاه اولویت نداشت به همین علت سینما هم در این سال ها به قهقرا و حاشیه رفت؛ ما طی سال های اخیر شاهد انحطاط هنر و ارزش های انسانی و فرهنگی و قربانی شدن آن ها در مسلخ پول های کثیف بودیم، از سوی دیگر بخش های افراطی جناح اصلاحات آمدند و به شکل افراطی نگاه ابزاری به سینما کردند تا این هنر-صنعت در خدمت قدرت طلبی شان قرار گیرد. طی ۸ سال گذشته حوزه فرهنگ از جمله سینما به حاشیه رفت. هیچ برنامه و راهبردی در حوزه سینما وجود نداشت و مسئولان سینما را تنها در حد یک تفنن می دانستند. مدیران سینمایی نگاه بنیادین به این هنر-صنعت نداشتند و بی برنامه و بی دغدغه بودن شان باعث شد روز به روز سینمای کشور ضعیف تر و لاغرتر از گذشته شود.

محمد نیک بین تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: مدیری برای اداره سازمان سینمایی ایده آل است که هم اصول مدیریت بداند و هم جزو چهره های شناخته شده سینما باشد در این صورت ما می توانیم شاهد بهبود اوضاع و احوال سینما باشیم و امیدوار باشیم که وضعیت کمی بهتر خواهد شد! بی شک بزرگترین معضل سینما در این سال ها مسأله تعدد مراجع تصمیم گیری بوده و این در حالی است که بنابر قانون تنها باید فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در رابطه با سینما سیاست گذاری داشته باشند.

میرفرخ هاشمیان بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: در ۸ سال گذشته به دردنخورترین افراد مدیریت نهادهای فرهنگی و سینمایی را بر عهده داشتند! ‌ این افراد بی دغدغه و فاقد تخصص در این سال ها با سوءمدیریت تنها باعث فاجعه بار شدن وضعیت زندگی هنرمندان، تنزل کیفیت تولیدات سینمایی و به قهقرا رفتن عرصه فرهنگ و هنر شدند و از فرهنگ و هنر و سینما به جز ویرانه ای باقی نگذاشتند! شما چرا در همین ایام کرونایی که سینما در اغلب مواقع تعطیل و هنرمندان محتاج لقمه نانی برای گذران زندگی شان بودند از بودجه های بیت المال مبالغ هنگفتی را صرف برگزاری دورهمی های دوستانه ای به اسم «جشنواره» کردید که هیچ نشانی از جشنواره واقعی با خود به همراه نداشت؟

ناصر شفق تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: دولت آقای روحانی در کدام قسمت از شقوق اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موفق بوده که بخواهد در سینما موفق باشد؟ ما طی این ۸ سال بدترین دوران سینمای کشور را شاهد بودیم؛ بودجه های بیت المال طی این ۸ سال تاراج شد که یک نمونه بارز این تاراج برگزاری جشنواره های بی خاصیت و خنثی سینمایی توسط نورچشمی ها و نزدیکان مدیران سینمایی بود که در عین بی رونقی و بی حاصلی برگزار شدند و در عوض بخش اعظمی از هنرمندان در بیکاری و گرسنگی مطلق به سر می بردند! دولت آقای روحانی نه تنها برای قاطبه هنرمندان کاری نکرد بلکه آن ها را بایکوت کرد و تنها سوگلی های رانت خوار سلسله سینمای کشور از دهه ۶۰ تاکنون را مورد حمایت قرار داد؛ افرادی که همواره از نام «هنر» و از سفره هنرمندان ارتزاق می کنند و در جایگاه های حساس صنفی قرار گرفته اند و نوعی انحصار و مافیا را در سینما به وجود آورده اند با حمایت آشکار و پنهان دولت در این سال ها همراه بودند.

حسین طلابیگی طراح جلوه های ویژه سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: حوزه فرهنگ و هنر در دولت آقای روحانی به پدرخوانده های دهه شصتی واگذار شد!؛ این بزرگترین اشتباه استراتژیک تیم فرهنگی دولت تدبیر و امید بود که پست ها و سمت های کلیدی را به افرادی سپردند که تنها به لحاظ حزبی و باندی با آن ها همراه بودند اما هیچ تخصصی در سینما نداشتند و همین مسأله باعث تشتت در سینما و عقبگرد جدی هنرهفتم در تمامی حوزه ها و زمینه ها شد. ابتذال در این سال ها حرف اول و آخر را در سینمای کشور می زد؛ کیفیت آثار سینمایی به شدت در این سال ها دچار تنزل شدند، گرچه به لحاظ فروش به دلیل تغییر سینما از آنالوگ به دیجیتال گاهاً شاهد اتفاقات خوبی بودیم اما میزان مخاطبان کاهش پیدا کرد و ابتذال توسط مدیران سینمایی بنیان گذاشته شد که اثرات مخرب خود را تازه در چند سال آینده نشان خواهد داد.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی اظهار داشت: سهم عمده فیلم های سینمایی در سال های اخیر مربوط به موضوعاتی همچون خیانت زوجین، طلاق عاطفی، عشق های مثلثی، ترویج فرهنگ منحط غرب و سیاه نمایی بود و موضوعات استراتژیک و مهمی همچون بیانیه گام دوم انقلاب، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، جبهه مقاومت اسلامی، مدافعان حرم و... رسماً در سینما جایی برای عرض اندام نداشتند! بی توجهی سینما به این مسائل در حالی بود که در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری به صورت فهرست وار به این مسائل اشاره کرده بودند اما متأسفانه سیاست گذاران سینما به طور کل این مسائل مهم و دستاوردها را نادیده گرفتند.

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینما ۸ سال قبل جسد نیمه جانی بود که با روی کار آمدن دولت آقای روحانی جان به جان آفرین تسلیم کرد! ما امروز در کشورمان دیگر چیزی به نام سینما و هنرهفتم نداریم که بتواند در محافل بین المللی و حتی داخل کشور قابل عرضه باشد. دار و ندار سینما طی این سال ها از دست رفت. هیچ چیز درست سر جای خود قرار نداشت و ضربات مهلکی که مدیران کارنابلد به سینما وارد کردند تا سال های سال هرگز قابل جبران نخواهد بود!

مهدی فیوضی کارگردان سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: دولت لیبرال روحانی سینمای اصیل، انقلابی، استراتژیک و دفاع مقدس را کاملاً نابود کرد؛ یکایک مسئولان این دولت همه تلاش خود را به کار بستند تا نیروهای انقلابی نتوانند در عرصه سینما کار و فعالیت کنند و آن ها را خانه نشین و بایکوت کردند. سینمای ایران طی ۸ سال اخیر در خصوص پیشرفت های علمی و بهینه سازی برای ظهور حضرت حجت (عج) و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و منویات ولی فقیه زمان حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) هیچ تلاشی انجام نداد اما در عوض هرچه سبک زندگی و روح آمریکایی و غربی و لیرالیزه بود در آثار سینمایی به تصویر کشیده شد.

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه سینما نیز در این باره گفت: مدیران سینمایی طی ۸ سال گذشته جز ضربه زدن بر پیکره فرهنگ و هنر این مرز و بوم هیچ کار دیگری انجام ندادند ما شاهد هیچ اتفاق نیکی طی این سال ها نبودیم و هرچه بود تلخی و درد و رنج و بیکاری بود و بس! دولت آقای روحانی طی ۸ سال اخیر هرگز به هنر و هنرمند اهمیت نداد؛ امنیت شغلی برای هنرمندان در این سال ها هرگز فراهم نشد و تمامی کسانی که مسئولیت اداره عرصه های مختلف فرهنگی و هنری را در دست داشتند جز ضربه زدن بر پیکره نیمه جان و نحیف این حوزه های مهم هیچ کاری انجام ندادند. سینما که رسماً برای آقایان حتی جزو اولویت های دهم شان هم نبود.

علیرضا اسحاقی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: فقدان قوه عاقله طی ۸ سال اخیر باعث اخته شدن و افول جدی سینمای کشور شد؛ ما در این سال ها نه تنها شاهد هیچ دستاورد مفیدی در عرصه هنرهفتم نبودیم بلکه به کرات با فیلم هایی سرشار از چرک و کثیفی و سیاهی روبرو بودیم که از جامعه اسلامی تصویری زشت و زننده نشان می داد! سینما در جمهوری اسلامی ایران باید منویات و آرمان های انقلاب اسلامی و مباحث کلان فرهنگی را مورد توجه قرار دهد اما عملکرد مدیران فرهنگی دولت آقای روحانی کاملاً معکوس بود!

سحر مصیبی مستندساز نیز به سینماپرس گفت: هیچ یک از انتظارات ما طی ۸ سال گذشته در حوزه سینما برآورده نشد، همانطور که در سایر دولت ها هیچ گاه انتظارات تمامی اهالی سینما برآورده نشد از این رو معتقدم واقعاً دیگر هیچ فایده ای ندارد که حتی انتظارات خود را بخواهیم بیان کنیم! بنده معتقدم وقتی قرار نیست هیچ یک از مشکلات برطرف شود بهتر است سکوت کنیم! متأسفانه هیچ یک از مسائلی که ما انتظار داشتیم در دولت گذشته برطرف شود، نشد و از این رو نوعی ناامیدی در دل هنرمندان به وجود آمد که همچنان این ناامیدی ادامه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو