طرز تهیه گراتن گل کلم

طرز تهیه گراتن گل کلم , دستور پخت گراتن گل کلم

گراتن یا گراتین (فرانسوی: Gratin‎) نوعی از غذا و تکنیک آشپزی است؛ که در آن غذا به زیر لایه‌ای از نان خرد شده یا پنیر قرار می‌گیرد. گراتن‌ها از انواع غذاهای فرانسوی هستند که نامِ خود را نیز از زبان فرانسوی گرفته‌اند. معمولاً این غذا را در ظروفی غیر تخت آماده می‌کنند. پایه این نوع غذا از پنیر، شیر، و حتی خامه تشکیل شده‌ است. گراتن یک خوراک خیلی ساده و خوشمزه است. گراتن گل کلم یکی از آسان ترین و خوشمزه ترین گراتن هاست که معمولاً در کنار غذاهای گوشتی سرو می‌شود و اگر بچه‌های شما اهل خوردن سبزیجات نیستند این مدل گراتن می تواند آن ها را تشویق به خوردن سبزیجات کند. چون در تهیه آن پنیر به کار رفته است و واقعا لذیذ است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گراتن گل کلم در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم گراتن گل کلم
گل کلم خرد شده درشت۵۰۰ گرم
کره۳۰ گرم
آرد۲ قاشق غذا خوری
شیر۱ لیوان
پنیر پیتزا، گودا یا چدار۱ لیوان
پنیر پارمزانیک چهارم پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
جوز هندیمقداری
پودر نان خشکیک چهارم پیمانه

طرز تهیه گراتن گل کلم

مرحله اول

برای تهیه گراتن مخصوص و خوشمزه با گل کلم ابتدا یک قابلمه را با آب پر می کنیم و روی شعله اجاق گاز می‌گذاریم. بعد از این که به جوش آمد مقداری نمک به آب اضافه می کنیم. گل کلم درشت خردشده را در آب می ریزیم و ۶ دقیقه بعد آبکش می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله کره را در شیر جوش می اندازیم و روی حرارت می گذاریم تا ذوب شود. سپس آرد را اضافه می کنیم و یک دقیقه تفت می‌دهیم. شیر را اضافه می کنیم و سریع هم می زنیم تا گلوله گلوله نشود. حرارت را ملایم می کنیم.

مرحله سوم

حالا همچنان به هم زدن ادامه می‌دهیم تا سس غلیظ شود. مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و مقداری کمی جوزهندی روی سس رنده می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم. در این مرحله، پنیر گودا یا چدار را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس هم میزنیم تا پنیر در سس ذوب شود. در کاسه ای سس بشامل پنیری و گل کلم آبکش شده را مخلوط می کنیم.سپس در ظرف پیرکس مخصوص فر می ریزیم. روی گل کلم ها را با مخلوط پودر نان خشک و پنیر پارمزان می‌پوشانیم.

مرحله پنجم

در این مرحله ظرف را در طبقه وسط فر داغ شده با حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه می گذاریم تا پخته شود و پنیر روی آن ذوب و برشته شود. در ادامه گراتن را در کنار استیک گوشت یا مرغ و سبزیجات دیگری سرو می کنیم.

مرحله ششم

می توان سبزیجات دیگری مانند فلفل دلمه ای، بیبی اسفناج، هویج، قارچ و بروکلی را در گراتن اضافه کرد. همچنین برای طعم بهتر سس‌ بشامل می‌توانیم نصف یک عدد قرص مرغ را در سس پودر کنیم و در این صورت نمک لازم ندارد.