طرز تهیه سمبوسه بدون روغن

طرز تهیه سمبوسه بدون روغن , دستور پخت سمبوسه بدون روغن

سمبوسه خوراکی بسیار خوشمزه و سریع است که در نواحی جنوبی ایران بیشتر تهیه می شود که در حداقل زمان آماده می شود. سمبوسه غذایی با ریشه بیشتر آبادانی می باشد  که بر این اساس سمبوسه سرو بیشتری را در مناطق جنوب ایران دارد، سمبوسه که ترکیبی جذاب را با سس قرمز تشکیل می دهند طرز تهیه بسیار آسان و سریعی دارد. سمبوسه در کنار فلافل و سوسیس بندری و همبرگر در حال حاضر وعده ای فست فودی محسوب می شود که اکثرا در بازارها به تعداد زیادی می توان مشاهده نمود و همچنین انواع مختلفی مانند سمبوسه رولی و سمبوسه جنوبی و همچ. دستور زیر مربوط به طرز تهیه سمبوسه بدون روغن است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سمبوسه بدون روغن در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم سمبوسه بدون روغن
سیب زمینی متوسط۳ عدد
پیاز۱ عدد
سبزی جعفری و ترهاز هر کدام ۱ مشت معادل ۵۰ گرم
زردچوبهبه مقدار لازم
پاپریکابه مقدار کافی
نمک و فلفل قرمزبه میزان کافی
ژامبون مرغ یا گوشتبه اندازه دلخواه
پنیر پیتزا۱۵۰ گرم

طرز تهیه سمبوسه بدون روغن

مرحله اول

برای درست کردن سمبوسه خوشمزه با استفاده از فر ابتدا سیب زمینی ها را شسته و پوست می گیریم و به تیکه های کوچک برش می زنیم. بعد با دو لیوان آب آن ها در قابلمه می ریزیم به مدت نیم ساعت روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شوند.

مرحله دوم

در فاصله ای که سیب زمینی ها آب پز می شوند، پیازها را نگینی ریز خرد می کنیم. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کرده و درتابه تفت می دهیم تا پیاز ها سبک و طلایی شود.

مرحله سوم

در آخر تفت هم زرد چوبه و رب گوجه فرنگی به آن اضافه می کنیم تا پیاز، خوش رنگ و طلایی شود. اگر بخواهیم به مواد سمبوسه گوشت چرخ کرده اضافه کنیم باید بعد از تفت دادن پیاز ها ، گوشت را اضافه کنیم و تفت دهیم.

مرحله چهارم

بعد از اینکه سیب زمینی ها پخته شد آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم تا سرد شود. سپس آن را با گوشت کوب له می کنیم. به آن پیاز سرخ شده و و همچنین سبزی های معطر که باید ساطوری شده باشند، را به همراه کمی نمک و فلفل اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس با هم ترکیب می کنیم و تفت می دهیم. مواد آماه شد باید نان های لواش را برش بزنیم ،هر نان را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم. حالا برای پیچیدن سمبوسه از مواد بر می داریم و یک سمت نان قرار می دهیم و به حالت مثلثی نان را می پیچانیم.

مرحله ششم

این مثلت چند چرخ میخورد تا تمام اضلاع آن بسته شود فقط اگر لب های نان ها خشک بود کمی آن را مرطوب می کنیم تا نان موقع کار نشکند. می توانیم مقداری ژامبون و پنیر پیتزا هم روی مواد بریزیم بعد آن را بپیچیم.

مرحله هفتم

در این مرحله بعد از پیچاندن سمبوسه ها آنها را در روغنی که حدودا نیم سانت از سطح ظرف را پر کرده سرخ می کنیم. فقط دقت کنیم برای اینکه سمبوسه ها باز نشوند از سمتی که پیچیده شده ،داخل روغن قرار می دهیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه سمبوسه ها سرخ شدند، آنها را به آرامی از روغن خارج می کنیم و روی حوله کاغذی قرار می دهیم تا روغن اضافه آن گرفته شود. در سمبوسه بدون روغن به جای سرخ کردن سمبوسه در روغن داغ می توان سمبوسه ها را در فر پخت.

مرحله نهم

برای پخت سمبوسه درون فر، ابتدا دو طرف سمبوسه ها را کمی روغن می مالیم و درون قالب پیتزا می چینیم. سپس به مدت ۲۰ دقیقه در فر را دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد می پزیم. در پایان از فر خارج کرده و به همراه سس کچاپ سرو می کنیم.