قجابگلی: برخی شخصیت‌ها تا مدت‌ها درگیرم می‌کنند | تصویر در فیلم کوتاه بیش از دیالوگ نقش دارد

101

1400/3/26

01:56


فروغ قجابگلی می‌گوید: داستان عنصر بسیار مهمی برای جذب مخاطب است، در واقع یک گروه جمع می‌شوند تا آن قصه را تعریف کنند، اما متاسفانه ما در این بخش زمان کمی صرف می‌کنیم .

قجابگلی: برخی شخصیت‌ها تا مدت‌ها درگیرم می‌کنند | تصویر در فیلم کوتاه بیش از دیالوگ نقش دارد

گروه سینمایی هنرآنلاین: فروغ قجابگلی  بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها سریال «زیرخاکی» را روی آنتن تلویزیون دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: دو فیلم «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور و «تهران شهر عشق» به کارگردانی علی جابرانصاری را آماده اکران دارم که برای فیلم دوم در جشنواره‌ فیلم پکن جایزه اول بازیگری را دریافت کردم. همچنین دو سریال پیشنهاد شده است که یکی برای شبکه نمایش خانگی و دیگری برای تلویزیون است. علاوه بر این‌ها طی چند روز آینده به یاسوج خواهم رفت تا در فیلم کوتاه «پس برک» به کارگردانی اردوان زینی سوق و تهیه‌کنندگی کیوان کثیریان بازی کنم. در این فیلم نقش  یک مادر با گویش محلی لری را بازی خواهم کرد.

سریال زیرخاکی

قجابگلی در نمایی از سریال «زیرخاکی»

او در ادامه درباره همکاری با فیلمسازان جوان و دلایل حضورش در فیلم‌های کوتاه توضیح داد: این روزها چند فیلمنامه در حوزه فیلم کوتاه به دستم رسید که راغب به همکاری با آن‌ها هستم. به نظرم فیلم کوتاه به دلیل فشردگی و مینی‌مالی که به همراه دارد، همه چیز در آن به خوبی دیده می‌شود و سینمایی‌تر است،چون تصویر در آن بیش از دیالوگ نقش آفرینی می‌کند و این یکی از دلایلی است که فیلم کوتاه را دوست دارم. همچنین معتقدم فیلم کوتاه سینما را بهتر معرفی می‌کند و خلاقیت بیشتری در آن وجود دارد، شما باید در طی یک تا 5 دقیقه در حداقل  زمان ممکن، موضوعی را کامل و حرفه‌ای بیان کنید و این خودش جالب و هیجان انگیز است. از سوی دیگر در عصر حاضر که همه چیز با سرعت پیش می‌رود، دیدن فیلم کوتاه و خواندن داستان‌های کوتاه وقت کمتری می‌گیرد و این خود می‌تواند دلیلی برای استقبال از این دست آثار باشد. البته این بدان معنا نیست که من به عنوان بازیگر  به سراغ فیلم‌های بلند و رمان‌های بلند نمی‌روم.

این بازیگر با بیان این که دیگر حاضر  نیست در آثاری که فیلمنامه آن‌ها کامل نشده است، حضور یابد، ادامه داد: اصولا وقتی برای حضور در اثری با سازندگان آن صحبت می‌کنم، فیلمنامه کامل را می‌خواهم و بسیار کم پیش امده است که در اثری حضور پیدا کنم که فیلمنامه آن کامل نباشد. شما وقتی با فیلمنامه کامل مواجه هستید می‌دانید که باید در مدت زمان فیلمبرداری چه روندی را طی کنید و ریتم کار به خوبی در می‌آید. اما وقتی فیلمنامه کامل نباشد یک شتابزدگی ایجاد می‌شود که همه را درگیر می‌کند و تبدیل به یک معضل می‌شود.

WhatsApp Image 2021-06-14 at 5.07.19 AM

قجابگلی در نمایی از فیلم«میجر»

قجابگلی همچنین درباره ایفای نقش  خود در فیلم سینمایی «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور که در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد، گفت: در طی  سال‌ها فعالیتم در عرصه بازیگری  در نقش‌های کوتاه بسیاری بازی کردم که گاهی حتی سرنوشت نقشم در متن معلوم نبود.  اما زمانی که فیلمنامه «میجر» بدستم رسید و آن را خواندم بسیار از آن خوشم آمد، چرا که با یک قصه خوب و ملودرام ساده مواجهیم که در همان فیلمنامه نیز مشخص  بود، فیلم خوبی خواهد شد. از سوی دیگر احسان عبدی‌پور فیلمسازی است که ما با قصه‌ها و داستان‌هایش آشنا هستیم و از کارهایش لذت می‌بریم. گاهی اوقات برخی نقش‌های کوتاه انقدر ماندگار هستند که مانند رفاقت دلچسب می‌مانند و شما به این راحتی نمی‌توانید آن‌ها را فراموش کنید و دوست دارید بعنوان بازیگر این نقش را تجربه کنید. با این که در «زیرخاکی» نیز نقش یک زن جنوبی را بازی می‌کردم، اما این دو کاملا از هم متفاوت بودند وهمین برایم جذاب بود.

بازیگر «همگناه» در پاسخ به چگونگی رسیدن به این نقش و استفاده از مابه ازاهای بیرونی توضیح داد: فرهنگ مردم بوشهر بسیار غنی است و من این شهر را دوست دارم. در تمام طول مدتی که ما در این شهر بودیم مردم  بسیار همراه ما بودند و از این همکاری لذت بردم.  این نقش برای من چالش برانگیز بود، چون باید نقش زنی ماهی فروش را بازی می‌کردم، پس برای رسیدن به آن تحقیق کردم و در سفر به بوشهر به بازار ماهی فروشان رفتم تا با اتمسفر فضا بیشتر آشنا شوم و با خود احسان عبدی‌پور نیز برای رسیدن به نقش صحبت کردم،  او خالق این شخصیت بود و بهتر از هر کس دیگری می‌توانست به من اطلاعات بدهد و من را به نقش نزدیک کند.

او همچنین درباره ارتباطی که با نقش‌هایش می‌گیرد، بیان کرد: گاهی اوقات  بسیار با نقش‌هایم درگیر می‌شوم. پس از اتمام کار نیز بستگی به نقش دارد که چطور از آن خداحافظی کنم. گاهی اوقات برخی شخصیت‌ها بسیار درگیرم می‌کنند و مدت‌ها با من هستند. به طور مثال در نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» یا «جن گیر» بسیار درگیر بودم و تقریبا نزدیک به یک سال به مشاوره می‌رفتم و وقتی فکر می‌کردم که این شخصیت از کجا به اینجا رسیده است، اذیت می‌شدم. من سبک فاصله‌گذاری برشت را عینی در این کار تجربه کردم و در عین حال که بازی می‌کردم فروغ قجابگلی نیز بودم برای این که بتوانم از آن فاصله بگیرم. ما در طول دوران بازیگری  از این سبک بسیار استفاده می‌کنیم، اما در این کار برای من بسیار ملموس‌تر بود تا آسیب  روحی نبینم.

قجابگلی در خاتمه نیز اظهار کرد: امیدوارم روی داستان‌ها،فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌ها بیشتر کار شود. داستان عنصر بسیار مهمی است و مخاطب را در وهله اول قصه جذب می‌کند. در واقع یک گروه جمع می‌شوند تا آن قصه را تعریف کنند، اما متاسفانه ما دربخش خلق قصه زمان کمی صرف می‌کنیم در حالی که برای خلق یک اثر موفق باید به این بخش بیش از هر بخش دیگری توجه کرد. اگر قصه محکم و قوی باشد با حضور تیم بازیگران، کارگردانی و تولید، می‌توان یک اثر ماندگار خلق کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو