محسن مهرعلیزاده از حضور در رقابت های انتخاباتی انصراف داد؛ نگاهی به کارنامه حرفه ای او

محسن مهرعلیزاده از حضور در رقابت های انتخاباتی انصراف داد؛ نگاهی به کارنامه حرفه ای او


منبع: روزیاتو

119

1400/3/26

09:38


محسن مهرعلیزاده صبح امروز با ارسال نامه ای به وزارت کشور از حضور در رقابت های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ انصراف داد.

وی یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود که سابقه ریاست فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای، عضویت در هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، رییس سازمان تربیت بدنی و البته رییس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا (مجری شیرین سازی طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور) را در کارنامه دارد.

مهرعلیزاده در سال ۱۳۸۴ نامزد حضور در انتخابات ریاست جمهوری بود که صلاحیتش توسط شورای نگهبان رد شد. اما صلاحیت او با حکم حکومتی رهبر تایید شده و با ۱.۲ میلیون رأی که تنها کمی بیش از ۴ درصد از آرای ماخوذه بود به عنوان آخرین نفر از گردونه رقابت کنار رفت.

محسن مهرعلیزاده یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 است

مهرعلیزاده در سال ۱۳۹۴ نیز برای رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نیز نامزد شده بود که صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید نشد. این سیاستمدار ایرانی در سال ۱۴۰۰ از جانب حزب راه ملت نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و صلاحیت وی تایید گردید. مهرعلیزاده اگر چه چهره کمتر شناخته شده تری نسبت به دیگر نامزدهای نهایی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است اما صحبت هایی که در مناظرات نامزدها داشت و به طور ویژه اظهاراتی که در مورد مدارک تحصیلی سید ابراهیم رییسی بیان کرد باعث جنجال های متعددی شد.

محسن مهرعلیزاده یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 است

محسن مهرعلیزاده هشتم مهر سال ۱۳۳۵ در شهر مراغه به دنیا آمد و در سن ۱۸ سالگی در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه تبریز پذیرفته شد. او در سال ۱۳۵۷ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده و همان سال در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شد. مهرعلیزاده دکتری خود را در رشته مدیریت مالی از دانشگاه تهران دریافت کرده و در سال ۱۳۵۹ نیز ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند پسر و یک دختر به ترتیب به نام های یاسر، علی و سپیده بوده است. مهر علیزاده در زمان ازدواج عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و به گفته خودش با همان لباس خاکی سپاه به خواستگاری رفته است.

گفته می شود که مهرعلیزاده در مقطع دکتری مهندسی اقتصاد در دانشگاه تیلبرگ هلند تحصیل کرده اما به دلیل مشغله کاری نتوانسته از تز دکتری خود دفاع کند. همین موضوع باعث شد برخی شبهاتی در مورد مدارک تحصیلی خود او و نداشتن دکتری مهندسی اقتصاد وارد کنند که با واکنش مهرعلیزاده مواجه شده است. وی در حساب توییتری خود در واکنش به این شایعات گفته است: «اظهارنظر درباره تحصیلات نامزد خاص به دردشان آورده است، می‌گویند من دکترا ندارم!؟ ابتدایی تا دیپلم را در مراغه، لیسانس و فوق را در دانشگاه تبریز و دکترای مدیریت مالی را از دانشگاه تهران گرفتم. دکترای دیگر را هم در تیلبرگ خواندم(هنوز دفاع نکردم). شما دیپلم‌تان را ارائه کنید».

محسن مهرعلیزاده یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 است

مهرعلیزاده در سال ۱۳۵۷ کمیته انقلاب اسلامی را در شهر مراغه تاسیس کرد و پس از آن نقش مهمی در شکل گیری سپاه پاسداران مراغه بر عهده داشت. او در سال ۱۳۶۰ معاون مدیرعامل شرکت لیلاند موتور بود که نام آن به شهاب خودرو تغییر کرد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ نیز معاونت رییس سایپا را بر عهده داشت. در سال ۱۳۶۴، محسن مهرعلیزاده به عضویت گروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درآمده و تا سال ۱۳۶۹ از اعضای هیئت مدیره این سازمان بود. او در ادامه به عنوان رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان عمران کیش، مسئولیت ایجاد منطقه آزاد کیش را بر عهده گرفته و تا سال ۱۳۷۱ در همین سمت باقی ماند و سپس از سال ۱۳۷۲ به مدت دو سال معاونت سازمان انرژی اتمی را بر عهده گرفت.

محسن مهرعلیزاده یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 است

از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶، مهرعلیزاده ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری شاهد را عهده دار بوده و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نیز مدیر عامل موسسه اندوخته شاهد بود و مهم ترین نقش را در تاسیس بانک دی داشت. در دولت اول سید محمد خاتمی، مهرعلیزاده به سمت استاندار خراسان منسوب شده و در دولت دوم وی، معاونت رییس جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی را عهده دار شد. او در دولت دوم حسن روحانی نیز استاندار اصفهان شد اما پس از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، از مقام خود کناره گیری کرد. در حال حاضر او ریاست فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای، عضویت در هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و ریاست هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا را بر عهده دارد.

محسن مهرعلیزاده یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 است

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در واکنش به صحبت های محسن مهرعلیزاده که گفته بود تحصیلات حوزوی سید ابراهیم رییسی متفاوت از تحصیلات کلاسیک است، چنین گفت: «برخی‌ها علیه حوزه علمیه صحبت‌های ناروایی انجام دادند که به هیچ عنوان در شأن حوزه علمیه نیست. ما به دانشگاه احترام می‌گذاریم، ۴۰ سال در دانشگاه تدریس کرده و درس خوانده‌ام اما حوزه علمیه جایگاه عظیمی دارد که شان آن باید حفظ شود. من از کسانی که این حرف‌ها را علیه حوزه علمیه زدند دعوت می‌کنم تا بروند تاریخ علم اروپا و موضوعات تمدنی را بخوانند. انتخابات، عظمت و شکوه ایران اسلامی است که باید برای آن وارد صحنه شویم و با آرای خود به دشمن درس ایستادگی دهیم».

محسن مهرعلیزاده همچنین امروز در حساب توییتری خود به صحبت های سعید جلیلی در مورد حجاب زنان پاسخ داده است. وی در توییتی در این باره گفته است: «حجاب کنشی است که دختران و زنان باید قلبا و عقلا به درک و پذیرش آن برسند نه اینکه حقوق اجتماعی و امکان حضور آنان در جامعه گروگان گرفته شود یا با #پیامک_وحشت روح آنان را آزرد. روز #دختر مبارک. برایتان شادابی و نشاط آرزومندم». جلیلی روز گذشته در توییتی گفته بود: «حجاب یعنی چه؟ اصلاً حجاب یعنی لباس اجتماعی بانوان؛ یعنی ضرورت حضور زن در جامعه. چون اگر حضور زن در جامعه ضرورت نداشته باشد که حجاب معنی نداشت». این صحبت های جلیلی واکنشی به گفته های مهرعلیزاده در مورد گشت ارشاد و سخت گرفتن در حجاب زنان و ارسال پیامک کشف حجاب در خودرو برای زنان و دختران بود.

محسن مهرعلیزاده یکی از دو نامزد اصلاح طلب تایید صلاحیت شده برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 است

مهرعلیزاده در مورد برنامه های خود برای دولت احتمالی اش چنین گفته است: «برای رفع مشکلات باید دولتی روی کار بیاید که روحیه ای عمل گرایانه و دارای تعامل با همه نخبگان و گروه های فعال در جامعه را داشته باشد تا همه در کنار هم بتوانیم راه حل های لازم برای رفع مشکلات اقتصادی و همچنین رفع موانع تولید و صادرات و حضور در بازارهای بین المللی را پیدا کنیم. برای رفع مشکلات اقتصادی، ریشه کن شدن فقر و تنگدستی، مهار رشد بی رویه قیمت ها، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رفع رکود و بیکاری نیازمند رییس جمهوری هستیم که عملگرا باشد و با مسایل مدیریتی در زمینه های مختلف آشنا باشد. هدف بنده این است در زمینه اقتصادی تحول اساسی ایجاد شود و مشکلات را از سر راه مردم برداریم. برنامه بنده اقتصاد محور است و برنامه ای تلفیقی نیست و بر مبنای یک تفکر مشخص اقتصادی است».

بیشتر بخوانید: داستان علیرضا زاکانی : از رفتن به جبهه در سن ۱۵ سالگی تا نامزدی انتخابات ریاست جمهوری

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو