آشنایی با انواع خیانت در زندگی زناشویی

آشنایی با انواع خیانت در زندگی زناشویی


منبع: بیتوته

104

1400/3/26

09:56


آشنایی با انواع خیانت در زندگی زناشویی



انواع خیانت جنسی, روش های برخورد با خیانت, علت خیانت زنان

انواع خیانت زناشویی

 

انواع خیانت و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

اگر تصور میکنید خیانت در ازدواج صرفا داشتن رابطه جنسی با نفر سوم است کاملا در اشتباه هستید، انواع خیانت زناشویی تعریف بسیار گسترده تری دارد.

خیانت صرفا به داشتن رابطه جنسی یکی از زوجین، خارج از چارچوب ازدواجشان اطلاق نمیشود. انواع خیانت در روانشناسی یا انواع بی وفایی ابعاد بسیار گسترده ای دارد. انواع خیانت به همسر میتواند شامل بی وفایی عاطفی، کلامی، مجازی، جنسی و غیره باشد. 

 

خیانت در هر شکلی میتواند برای زن یا شوهر و حتی فرزند آسیب های روانی و جبران ناپذیری را به بار بیاورد. اگر شما وارد رابطه ای پنهانی چه به صورت کلامی یا پیامکی و بدور از چشم همسرتان شده اید و تصور میکنید کارتان خیانت محسوب نمیشود بهتر است با خواندن ادامه مقاله انواع خیانت به همسر را بشناسید و از زنگ خطرهایی که به شما اعلام میکند در حال خیانت هستید، مطلع شده و تا دیر نشده، دست از بی وفایی و آسیب جدی رساندن به کانون خانواده خود بردارید.

 

انواع خیانت چیست, انواع خیانت زناشویی, انواع خيانت به همسر

تعریف انواع خیانت

 

انواع خیانت چیست؟

معمولا افراد بی وفا مشکلات در رابطه عاطفی یا جنسی را علل خیانت خود میدانند. البته ناگفته نماند که در اغلب موارد شخصیت غیر متعهد و تنوع طلب خود فرد است که منجر به خیانت میشود. زوجین اگر از نظر اخلاقی متعهد به یکدیگر باشند میتوانند از روش های مختلف برای رسیدن به تفاهم و بهتر شدن رابطه خود استفاده کنند و بهانه آوردن و دلیل تراشی برای بی وفایی کسی که ازدواج کرده از نظر اخلاقی قابل قبول نیست.

 

بی وفایی یعنی زیر پا گذاشتن تعهد و قول و قراری که در پیشگاه خداوند بسته شده است. نداشتن تعهد به معنی شکستن یکی از مهم ترین ملاک های اخلاقی و انسانی است که در پیشگاه اخلاق توجیه پذیر نخواهد بود.

 

اگر تصور میکنید خیانت صرفا داشتن رابطه جنسی با فردی به جز همسر است کاملا در اشتباهید. انواع خیانت زناشویی تعریف بسیار وسیع تری از رابطه جنسی خارچ از چارچوب دارد.

 

انواع خیانت زناشویی یا انواع خیانت در روانشناسی عبارتند از :

- خیانت عاطفی

- خیانت جنسی 

- خیانت عاطفی جنسی

معمولا زن ها دچار خیانت عاطفی میشوند و مردها درگیر خیانت جنسی. 

 

انواع خیانت جنسی, روش های برخورد با خیانت, علت خیانت زنان

انواع خیانت عاطفی

 

انواع خیانت عاطفی چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در یک رابطه، احساسات و عواطف طرفین نسبت به همسر و ابراز احساسات است که منجر به شادی و آرامش و استحکام پیوند زوجین میشود. ولی گاهی اوقات یک فرد به جای این که احساسات و عواطفش را وقف زندگی خانوادگی اش کند و به جای این که عواطفش را  به همسر خود بروز دهد، در رابطه ای دیگر و خارج از ازدواج سرمایه گذاری میکند که منجر به نارضایتی همسر، سردی عاطفی، انتقاد و گلایه طرف مقابل خواهد شد. معمولا بخشیدن خیانت عاطفی برای خانم ها به اندازه خیانت جنسی سخت است.

 

انواع خیانت عاطفی

انواع خیانت عاطفی عبارتند از :

 

خیانت کلامی : گاهی بی وفایی فقط جنبه کلامی دارد. مثلا درد دل کردن و مطرح کردن مشکلات و ناراحتی های خانوادگی با فردی غیر از همسر یکی از رایج ترین موارد خیانت است که در بسیاری از موارد با گذر زمان منجر به ایجاد رابطه عاطفی با فرد سوم و رابطه جنسی با او خواهد شد.

 

شاید تصور کنید درد دل کردن نمیتواند خیانت باشد ولی شما مهم ترین نکته را در این بین فراموش کرده اید. صحبت کردن با یک شخص به خصوص درد دل کردن و بیان ناراحتی های ذهنی و فکری باعث ایجاد صمیمیت میشود و خواه نا خواه فاصله شما با همسرتان را بیشتر کرده و روابطتان را سردتر خواهد کرد.

 

درددل کردن و همفکری و صمیمیتی که برای یک ازدواج ضروری است و احساس امنیت در زوجین ایجاد میکند. در صورتی که هر فرد با کمی تفکر منطقی متوجه خواهد شد که اگر همسر او از این کار مطلع شود ، دچار آزردگی و ناراحتی بسیار شدیدی خواهد شد از این رو معمولا با پنهان کاری پیش میرود و خیانت خود را توجیه میکند.

 

خیانت مجازی : انواع خیانت در فضای مجازی با ارتباط گرفتن با شخص سوم تعریف میشود. فردی که به دلیل مشکلات خانوادگی به فضای مجازی پناه میبرد و به مرور زمان رابطه مجازی اش را جایگزین رابطه واقعی میکند به طوری که به آن فرد احساس نزدیکی پیدا کرده و همسرش دچار کم توجهی از جانب او میشود در واقع در حال خیانت است.

 

انواع خیانت در فضای مجازی معمولا فقط صحبت کردن و درد دل و ابراز محبت است که میتواند به کانون خانواده آسیب جدی وارد کند و زمانی که باید صرف محبت کردن و خوشحالی همسر خود کنید را از بین میبرد.

 

خیانت افلاطونی : خیانت افلاطونی یعنی روابط خارج از ازدواج و بدون هزنیه و تعهد و توقع است. افرادی که در حال انجام خیانت افلاطونی هستند معمولا از جملاتی مثل " ما دوستیم ، فقط همکاریم، همکلاسیمه یا همسایه ایم " استفاده میکنند. در این رابطه ها هم احتمال ایجاد وابستگی وجود دارد. این روابط معمولا دوره ای و کوتاه هستند و همین کوتاه بودن زمان و نداشتن توقع و تعهد باعث میشود فرد خودش را توجیه کنید که این رابطه خیانت محسوب نمیشود. ولی روابط افلاطونی هم تاثیر منفی خود را بر ازدواج میگذارند و روز به روز شما را از یکدیگر دورتر میکنند.

 

علت خیانت زنان, آسیب های انواع خیانت, انواع خیانت در فضای مجازی

انواع خیانت جنسی

 

انواع خیانت جنسی چیست؟

اولین فکری که هر شخصی با شنیدن واژه خیانت به ذهنش میرسد، داشتن رابطه جنسی با شخص سوم و غیر از فردی است که شریک عاطفی شماست، داشتن رابطه  جنسی با فردی به جز همسر؛ خیانت جنسی محسوب میشود. البته خیانت جنسی سطوح مختلفی به جز رابطه جنسی دارد که عبارتند از :

 

خیانت جنسی رفتاری : بی وفایی جنسی رفتاری همان داشتن رابطه جنسی با شخص سوم به جز شریک عاطفی محسوب میشود.

 

خیانت جنسی ذهنی : یعنی فرد در ذهن خود رابطه جنسی با شخص سوم به جز همسرش را تصویر سازی میکند و یا حین رابطه جنسی با همسر به آن شخص فکر میکند و با فکر کردن به او برانگیخته میشود.

 

خیانت جنسی کلامی : در این نوع بی وفایی جنسی معمولا حرفهای جنسی رد و بدل میشود مثلا صحبت های جنسی در پیامک، یا به صورت چت یا تلفنی که میتواند همراه با خودارضایی باشد یا صرفا با لذت ذهنی همراه شود.

 

خیانت عاطفی جنسی چیست؟

اکثر خیانت ها ترکیب عاطفی و جنسی هستند مثلا خیانت در سطح عاطفی یا جنسی شروع شده ولی در همان سطح باقی نمیماند مثلا فردی که خیانت جنسی انجام داده بعد از مدتی از نظر احساسی هم درگیر رابطه میشود. یا فردی که خیانت عاطفی انجام داده ، بعد از مدتی با فرد سوم رابطه جنسی دارد. 

 

خیانت های عاطفی جنسی معمولا از سطح عاطفی و ایجاد صمیمیت کلامی آغاز میشود. که قطع رابطه عاطفی از بدتر شدن بی وفایی و رسیدن به خیانت جنسی پیشگیری خواهد کرد.

 

انواع خیانت چیست, انواع خیانت زناشویی, انواع خيانت به همسر

عوامل بروز انواع خیانت

 

عوامل افزایش دهنده احتمال خیانت

- نارضایتی شخصی

- خشم سرکوب شده نسبت به شریک زندگی

- احساس طرد شدن یا تحقیر شدن

- برآورده نشدن نیازهای عاطفی و جنسی

- داشتن شغلی که لازمه آن ارتباط زیاد با جنس مخالف است.

- ائتلاف یکی از زوجین با یکی از فرزندان با اعضای خانواده علیه فرد مقابل

- دور شدن زوجین بعد از یک بحران بزرگ مثل شکست شغلی ، فوت فرزند، جابجایی شغلی یا مهاجرت

 

عوارض و آسیب های انواع خیانت

فردی که خیانت دیده دچار آسیب های شدید روحی و عاطفی و بی اعتمادی میشود. چنین فردی حتی اگر طرف مقابل را ببخشد ولی نمیتواند مثل سابق به او اعتماد کند ، در رابطه زناشویی سرد میشود و دچار افسردگی و از دست دادن انگیزه خواهد شد. 

 

احتمال خودکشی یا انجام رفتار متقابل تلافی جویانه در خیلی از افرادی که بی وفایی میبینند، بالا میرود. 

 

در اغلب موارد خیانت منجر به فروپاشی رابطه  اصلی میشود. این فروپاشی میتواند بلافاصله یا به مرور زمان اتفاق بیوفتند. 

 

در ازدواج هایی که بعد از خیانت ادامه پیدا میکنند معمولا طلاق عاطفی رخ میدهد. ممکن است همسر خیانت دیده به خاطر آرامش فرزندان یا ملاحظات دیگر مجبور شود با همسر خیانتکار زندگی کند ولی طلاق عاطفی در این بین قابل انکار نخواهد بود. 

 

در بین خیانت هایی که بیان کردیم ، خیانت جنسی رفتاری ، خیانت برای اتمام رابطه ، خیانت از روی عصبانیت و بی توجهی بیشترین صدمه را به ازدواج میزند. شوک و ضربه رفتارهای نابالغ مثل خیانت از روی عصبانیت یا برای اتمام رابطه بسیار شدید است و منجر به مستاصل شدن و فروپاشی درونی همسر خواهد شد. 

  

روش های برخورد با خیانت و درمان بعد از خیانت

رابطه با فرد سوم باید بلافاصله و کاملا قطع شود.

 

باید به فرد خیانت دیده اجازه دهید مراحل سوگواری را طی کند. درد خیانت و فروپاشی روحی که به دنبال آن رخ میدهد درست به اندازه مرگ یکی از عزیران سخت و دردناک است و مراحلش دقیقا شبیه به سوگواری است یعنی با انکار شروع میشود یا خشم ، اعتراض و افسردگی ادامه پیدا کرده و در نهایت فرد وارد مرحله پذیرش میشود. 

 

فردی که دچار خیانت شده باید برای گذر از این مرحله سخت به خودش اجازه عبور از تمام این مراحل را بدهد، گریه کند، خشمش را بروز دهد و فرد خیانتکار باید پذیرای این مراحل باشد و در صورتی که تمایل به ساختن دوباره زندگی اش داشته باشد همسرش را در این مراحل همراهی کند.

 

فرد خیانت دیده اعتمادش را به فرد مقابل از دست داده و امنیتی در ازدواج خود احساس نمیکند. زمانی که برای پذیرش خیانت و بازگشت به روال عادی زندگی نیاز است ممکن است یک سال طول بکشد و نباید از فرد توقع داشته باشید که به سرعت دوباره به حالت قبلی خودش بازگردد.

 

فرد خیانتکار ضمن توجه و ابراز محبت به همسر خود باید رفتاری شفاف داشته باشد و تمام عوامل ایجاد کننده شک و شبهه خیانت را از بین ببرد.

 

اعضای خانواده و فرزندان را نباید از این مشکل خود باخبر کنید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو