علت و راههای جلوگیری از ثابت ماندن وزن نوزاد

علت و راههای جلوگیری از ثابت ماندن وزن نوزاد


منبع: بیتوته

72

1400/3/26

09:56


علت و راههای جلوگیری از ثابت ماندن وزن نوزاد



دلایل ثابت ماندن وزن نوزاد, ثابت ماندن وزن کودک, علل ثابت ماندن وزن نوزاد

ثابت ماندن وزن نوزاد در دو هفته اول تا حدودی طبیعی است

 

دلایل ثابت ماندن وزن نوزاد + درمان

ثابت ماندن وزن نوزاد و یا کم شدن آن، می تواند برای بسیاری از مادران ترسناک باشد و نگرانی های زیادی برای آن ها ایجاد کند. وزن نوزاد به دلایل بسیار زیادی می تواند ثابت بماند و یا کاهش بیابد. برخی از آن ها طبیعی هستند ولی برخی از آن ها به دلایلی مانند مشکلات تغذیه ایجاد می شوند. در ادامه دلایلی که باعث ثابت ماندن وزن نوزاد می شوند را بررسی می کنیم.

دلایل ثابت ماندن وزن نوزاد

قبل از همه چیز این را به خاطر داشته باشید که ثابت ماندن وزن نوزاد تازه متولد شده در چند روز اول کاملا طبیعی است. یعنی حتی اگر هیچ مشکل تغذیه ای هم وجود نداشته باشد، باز هم حتی ممکن است وزن نوزاد حدود 8 درصد کم می شود. پس نگرانی در رابطه با کاهش وزن نوزاد در فته اول نداشته باشید.

 

با رسیدن نوزاد به حدود دو هفتگی، بدن دوباره شروع به افزایش وزن می کند. حال اگر نوزاد شما بیشتر از دو هفته سن دارد و هنوز هم وزن او ثابت مانده است و یا این که وزن او در حال کم شدن است، ممکن است که برای او و یا مادر مشکلاتی به وجود آمده باشد.

 

همان طور که می دانید، برای افزایش وزن، کالری که نوزاد دریافت می کند باید بیشتر از کالری مورد نیاز بدن او باشد. پس می توان گفت به دلایل زیر وزن نوزاد ثابت مانده است:

•به میزان لازم کالری دریافت نمی کند

•کالری دریافتی را جذب نمی کند

•بیش از حد کالری می سوزاند

در ادامه هر کدام از آن ها را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

 

نوزاد به اندازه کافی کالری دریافت نمی کند

 

ثابت ماندن وزن کودک, علل ثابت ماندن وزن نوزاد, ثابت ماندن وزن نوزاد

عدم دریافت کالری مورد نیاز نوزاد، یکی از عوامل ثابت ماندن وزن در نوزادان است

 

نوزاد سالم به طور معمول هر 2 الی 3 ساعت نیاز به شیردهی دارد. این وضعیت برای نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند نیز به همین منوال است. با افزایش سن و افزایش گنجایش معده، زمان بین تغذیه ها هم افزایش پیدا می کند.

در شرایطی نوزاد بسیار کمتر از این مقدار تغذیه می کند و به همین دلیل وزن او ثابت می ماند و یا این که کاهش می یابد.

 

شایع ترین علل تغذیه کم در نوزادان موارد زیر است:

•خواب بیش از حد: برخی از نوزادان از بدو تولد بیش از حد می خابند و برای وعده های غذایی به طور خودکار بیدار نمی شوند. بنابر این بهتر است که اگر نوزاد تا 3 الی 4 ساعت پس از شیردهی بیدار نشد، او را بیدار کنید.

شما می توانید با قلقلک دادن پاهای نوزاد و برداشتن پتو از روی او، به آرامی او را بیدار کنید. سعی کنید که در شیردهی به طور کامل نوزاد سیر شود و اگر قبل از سیر شدن خواب آلود شد، او را بیدار نگه دارید تا به طور کامل تغذیه کند. معمولا با کمی تکرار، نوزاد به وضعیت عادت می کند.

 

•یادگیری: طبیعتاً نوزاد تازه متولد شده، نمی تواند به شکل کاملا صحیح مکیدن، تنفس و بلع خود را یک دیگر هماهنگ کند و به همین دلیل ممکن است که در هفته های اول نتواند به اندازه کافی تغذیه کند و به دلیل خسته شدن دست از شیر خوردن بردارد.

 

•مشکل در تغذیه از سینه مادر: ممکن است که به دلایل مختلفی نوزاد نتواند به درستی سینه مادر را در دهان بگیرد. مشکلات لب و زبان می تواند در این امر مشکلاتی را ایجاد کند. اگر می بینید که نوزاد نمی تواند به درستی سینه را در دهان بگیرد، با پزشک در مورد این موضوع مشورت کنید.

 

•شروع تغذیه با مواد غذایی: معمولا پس از 6 ماهگی که نوزاد شروع به تغذیه از دیگر مواد غذایی می کند، ممکن است که با کمی کاهش وزن روبرو شود. به یاد داشته باشید که در صورتی که شروع به تغذیه نوزاد با مواد غذایی کرده اید، در ابتدا باید باز هم اغلب مواد غذایی مصرفی نوزاد شیر مادر باشد.

 

عدم جذب کالری دریافتی

 

وزن نوزاد, عوامل موثر بر وزن نوزاد, علت کم شدن وزن نوزاد

عدم جذب کالری، یکی از دلایل ثابت ماندن وزن در نوزاد است

 

برخی از نوزادان ممکن است که کالری را به مقدار کافی دریافت کنند و مشکلی در تغذیه نداشته باشند اما بدن آن ها قادر به جذب کالری دریافتی نباشد.

 

این مشکل معمولا به دلایل زیر اتفاق می افتد:

•ریفلاکس معده: ریفلاکس و یا همان استفراغ، اگر به طور مداوم اتفاق بیفتد، مانع از رسیدن مواد غذایی در روده ها می شود و در نتیجه مواد مغذی و کالری توسط بدن دریافت نمی شود.

 

•حساسیت های غذایی: درصد خیلی کمی از نوزادان دچار حساسیت های غذایی هستند. حساسیت های غذایی خود را به شکل استفراغ، اسهال و یا یبوست و دل درد نشان می دهند.

اغلب حساسیت ها در دوران نوزادی، در رابطه با موادی مانند گلوتن و لبنیات ایجاد می شود. گلوتن یکی از مواد تشکیل دهنده گندم است.

اگر متوجه حساسیت در نوزاد خود شده اید،  ابتدا با یک متخصص مشورت کنید و سپس لبنیات را از رژیم غذایی خود و فرزندتان حذف کنید تا ببینید بهبودی در او ایجاد می شود یا خیر.

 

•بیماری سلیاک: این بیماری در اثر حساسیت نوزاد به موادی مانند گلوتن ایجاد می شود. نشانه های این بیماری درد معده و اسهال هستند.

 

•زردی: مطالعات نشان داده که اغلب نوزادان مبتلا به زردی، کاهش وزن را تجربه خواهند کرد.

 

نوزاد کالری زیادی می سوزاند

در برخی شرایط و برخی نوزادان، سوخت و ساز بدن بالا می رود و به همین دلیل آن ها به میزان بیشتری کالری نسبت به حالت عادی نیاز دارند.

 

معمولا افزایش سوخت و ساز در شرایط زیر ایجاد می شود:

• نارس بودن نوزاد: نوزادانی که زود تر از موعد به دنیا آمده اند، بیش تر از دیگر نوزادان به کالری نیاز دارند. دلیل آن هم نیاز به رشد خیلی سریع است. تغذیه و شیر دهی در این نوزادان نیز دشوار تر از دیگر نوزادان است، ان ها خیلی سریع خسته می شوند.

 

• مشکلات تنفسی: نوزادانی که درگیر مشکلات تنفسی هستند، برای جبران مشکل خود خیلی سریع تر و بیش تر تنفس می کنند و به همین دلیل نیاز به انرژی بیشتری دارند.

 

• مشکلات قلبی: مطالعات نشان داده است که نوزادانی که به بیماری های قلبی دچار هستند، 40 درصد بیشتر از دیگر نوزادان نیاز به انرژی دارند.

 

چگونه می توانیم از ثابت ماندن وزن نوزاد جلوگیری کنیم؟

 

دلایل ثابت ماندن وزن نوزاد, علت عدم وزن گیری کودک, دلایل ثابت ماندن وزن نوزاد

کاهش زمان بین شیر دهی، راهی برای جلوگیری از ثابت ماندن وزن نوزاد است

 

در ابتدا اگر در نوزاد خود علائم دیگری را در کنار ثابت ماندن وزن مشاهده می کنید و یا در کل نسبت به این که نوزاد درگیر بیماری خاصی است شک دارید، بهتر است که هرچه سریع تر به یک متخصص نوزادان مراجعه کنید.

 

اما اگر نوزاد مشکلی نداشت، می توانید با رعایت برخی موارد که در قسمت پایین آورده شده، به نوزاد کمک کنید تا افزایش وزن داشته باشد:

• شیر خود را افزایش دهید: اگر فکر می کنید که شیر شما کم است، می توانید با کمتر کردن زمان های بین شیردهی و مصرف مکمل های بعد از زایمان،  آن را برای نوزاد جبران کنید.

 

• کالری دریافتی کودک را افزایش دهید: اطمینان حاص کنید که در هر بار شیر خوردن، نوزاد کاملا سیر می شود. همچنین اگر هر 3 الی 4 ساعت برای شیر خوردن بیدار نمیشد، خودتان او را بیدار کنید و به شیر بدهید.

همچنین شما می توانید با استفاده از شیر خشک در کنار شیر مادر، باز هم کالری دریافتی نوزاد را افزایش دهید.

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

اگر متوجه ثابت ماندن وزن نوزاد خود شده اید، بهتر است که به دنبال علت آن باشید. برای این کار مشورت با یک متخصص اطفال به شما کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین در صورتی که به نظر شما وزن کودک ثابت مانده ولی طبق منحنی رشد، رشد طبیعی داشته باشد، اصلا نباید نسبت به آن نگران باشید.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو