نکاتی که باید درباره

نکاتی که باید درباره "ملاقات فرزند بعد از طلاق" بدانید


منبع: بیتوته

104

1400/3/26

09:56


نکاتی که باید درباره "ملاقات فرزند بعد از طلاق" بدانید



ملاقات فرزند بعد از طلاق, ملاقات با فرزندان پس از طلاق, شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق

ملاقات فرزند بعد از طلاق

 

شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق

ملاقات با فرزند حق هر یک از والدین است که حضانت فرزند خود را به عهده ندارد ؛ با این حال در صورتی که در خصوص زمان و مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق والدین مشکلاتی ایجاد می کند.

اگر والدین طفل از هم طلاق گرفته باشند ، موضوع حضانت فرزندان پس از طلاق به میان آورده می شود که به سبب آن ، در نتیجه کودک تحت حضانت یکی از والدین قرار می گیرد. ولی این کار نباید باعث شود که دیگری از حق ملاقات با فرزند خود محروم شود. ملاقات با فرزند حق فطری والدین است ؛ به همین علت است که نمی توان آنها را از این حق محروم کرد .

 

هرکدام از والدین این حق را دارند که در فاصله های مشخص با کودک خود ملاقات ( ملاقات فرزند بعد از طلاق ) کنند و حتی فاسد بودن مادر یا پدر نیز سبب نمی شود از ملاقات وی با فرزندش پیشگیری گردد. اگر بین پدر و مادر درباره مدت ملاقات و شیوه آن توافق شده باشد، مطابق همان توافق عمل می شود.

 

ملاقات فرزند بعد از طلاق, ملاقات با فرزندان پس از طلاق, شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق

ملاقات با فرزندان پس از طلاق

 

ولی در هر صورت توافق نشدن، دادگاه در حکم خود مدت ملاقات و نحوه آن را برای کسی که حق حضانت ندارد، معین می کند. معمولاً دادگاه ها یک روز یا دو روز از آخر هفته را به این امر اختصاص می دهند و گفته می شود ملاقات بیش از این با شخصی که حضانت را به عهده ندارد ، موجب اختلال در حضانت و دوگانگی در تربیت کودک می شود. اما گرفتن کلی حق ملاقات از پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست برعکس صراحت ماده قانون مدنی است و دادگاه نمی تواند حکم به آن بدهد.

 

با این حال چنانچه ملاقات با پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست حقیقتا برای مصالح کودک ضرر داشته باشد، دادگاه می تواند مدت های ملاقات را طولانی تر کند و مثلاً به جای هفته ای یک بار، ماهی یک بار یا هر شش ماه یک بار مشخص کند یا ملاقات با حضور افراد ثالث باشد.

 

فقط با حکم دادگاه می توان مانع از ملاقات فرزند بعد از طلاق که حضانت بر عهده ی او نیست گردید.

 

ملاقات فرزند بعد از طلاق, ملاقات با فرزندان پس از طلاق, شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق

شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق

 

امتناع از تحویل فرزند

چنانچه فردی که حضانت فرزند با اوست مانع ملاقات طرف دیگر گردد طرف دیگر می‌تواند با مراجعه به دادگاه (دادن دادخواست از راه دفتر خدمات الکترونیک قضایی) تقاضای ملاقات با فرزند را کند.

 

در این بین می‌تواند نخست دستور موقت فوری ملاقات با فرزند را هم از دادگاه تقاضا کند به این ترتیب دیدار با طفل با سرعت امکان پذیر خواهد گردید دادگاه خانواده با رعایت مصلحت طفل باید حق ملاقاتی برای خواهان مشخص کند. (دستور موقت از اقداماتی است که جنبه کاربردی بسیاری دارد و در این حالت به خاطر طولانی بودن روند رسیدگی برای اینکه حق خواهان ضایع نشود عموما دادگاه دستور موقت ملاقات با فرزند را صادر می‌کند تا وقتی که حکم قطعی صادر شود.)

 

ملاقات فرزند بعد از طلاق, ملاقات با فرزندان پس از طلاق, شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق

شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق چیست

 

تغییر زمان و مکان ملاقات فرزند پس از طلاق 

طلاق فقط می تواند رابطه زن و شوهری را به پایان برساند. ولی رابطه پدر و فرزندی یا مادر و فرزندی رابطه ای نیست که دستخوش بازی روزگار گردد. این رابطه همیشگی و ابدی است و به هیچ عنوان نمی توان این حق را از والدین گرفت.

 

هیچ فردی نمیتواند پدر و مادر را از ملاقات فرزند که نیمی از وجودشان در آن قرار است باز دارد. براساس قانون نمی توان بدون اجازه طرف مقابل فرزند را از کشور خارج کرد و حتی از شهری به شهر دیگر برد به جز اینکه مصلحت طفل باشد و دادگاه اجازه دهد. 

 

بعضی وقت ها امکان دارد در زندگی پدر و یا مادری که دور از فرزند زندگی می کند، تغییراتی به وجود آید و طبق این تغییرها، بخواهد زمان یا مکان ملاقات فرزند بعد از طلاق را عوض کند. در چنین شرایطی با توجه به عوض شدن شرایط که می تواند به وجود آمده افزایش یا کاهش درآمد، تغییر محل کار یا زندگی و موارد مشابه در خواست تغییر مکان ملاقات فرزند بعد از طلاق را به دادگاه بدهد.

 

ملاقات فرزند بعد از طلاق, ملاقات با فرزندان پس از طلاق, شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق

حق ملاقات فرزند بعد از طلاق

 

پایان حضانت

یکی از مواردی که حضانت به پایان می رسد، رسیدن فرزند به سن بلوغ می باشد. دختر ۹سالگی و پسر ۱۵سالگی.

 

مسئله دیگر نبود صلاحیت پدر یا مادر می باشد که در اینصورت حضانت به دیگری سپرده می شود. نبود صلاحیت منظور مواردی است که قانون مدنی از باب تمثیل آورده است مانند اعتیاد به مشروبات الکلی و…

 

اگر هم پدر و هم مادر دارای صلاحیت برای حضانت نباشند جد پدری درصورت زنده بودن حاضن به حساب می آید. اگر جد پدری هم زنده نباشد دادگاه فردی را به عنوان حاضن انتخاب می کند. در صورت به پایان رسیدن سن حضانت خود فرزند انتخاب می کند با چه کسی زندگی کند.

 

نکات مهم در دعوی ملاقات فرزند مشترک

- در صورت توافق بین زوجین درباره زمان و مکان ملاقات دادگاه مطابق با توافق عمل می‌کند.

- در صورت نبود توافق بین زوجین، زمان و مکان ملاقات فرزند بعد از طلاق توسط دادگاه مشخص می گردد.

- در صورت نبود توافق زوجین مکان ملاقات اگر طفل شیرخوار باشد می تواند در کلانتری محل زوجه باشد.

- در صورت خروج طفل از ایران بدون اجازه میتوان حق ملاقات را عوض کرد.

- اغلب گرفتن حق ملاقات ممکن نیست اما تغییر در زمان و کاهش آن امکان پذیر است.

- در دعوی ملاقات طفل در صورت پیدایش اتفاق جدید امکان تجدید نظر در حکم وجود دارد.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو