آنچه باید درباره پرنده طاووس بدانید

آنچه باید درباره پرنده طاووس بدانید


منبع: آرگا

198

1400/3/26

11:56


طاووس یکی از زیباترین پرندگان بوده که نوع نر آن دارای پرهای رنگین کمانی بسیار دیدنی می باشد و طول آنها تا سه و نیم متر می تواند رشد کند. در این مطلب اطلاعاتی را در مورد پرنده طاوس در اختیارتان قرار خواهیم داد.

پرنده طاووس یکی از مخلوقات و موجودات زیبای خداوند می باشد که به دلیل زیبایی خیره کننده اش بسیار مورد توجه انسانها می باشد. نوع نر آن دارای دمی با رنگ های متنوع و نیز اغلب سبز و آبی می باشد، طاووس با نام هزاران چشم نیز خوانده می شود، زیرا زمانی که طاووس نر پرهای خود را مانند چتر باز می کند، همانند تعداد زیادی چشم باز به نظر می رسد.

آشنایی با پرنده طاووس

طاووس نام یک گونه از سه سرده طاووس و تیره قرقاولان است که نوع سبز آن در حال انقراض می باشد. طول پرهای طاووس نر ۱.۵ متر بوده که گاهی به طول ۳.۵ متر نیز می رسد به همین خاطر آن را می توان جزو بزرگترین پرندگان جهان دسته بندی کرد.

 پرنده طاووس

جفت گیری پرنده

رنگ های بدن و دم طاووس های نر بسیار متنوع بوده و نوع ماده آن اغلب قهوه ای و خاکستری می باشد. جالب است بدانید که این پرنده علی رغم زیبایی خیره کننده اش، صدای بسیار بد و گوش خراشی دارد. همانطور که می دانید طاووس نر دارای پرهای زیبایی به ویژه در ناحیه دم خود می باشد و نیز پاهای بسیار زشتی دارد. طاووس نر در زمان جفت گیری پرهای خود را می گستراند تا در برابر طاووس ماده خودنمایی نماید، زیرا جنس ماده فاقد زیبایی می باشد.

 پرنده طاووس

مکان زندگی طاووس

این نوع پرنده اغلب به گونه هندی شهرت دارند و معمولا در مناطقی از هندوستان و اطراف ان زیست می کنند.

البته اخیرا این پرندگان به سایر مناطق خوش آب و هوا در کشور های مختلف نیز راه پیدا کرده اند، اگرچه تعداد آنها در جاهای مختلف به فراوانی هند نمی باشد. ضمن اینکه پرنده طاووس بیشتر در مناطق جنگلی، سواحل رودخانه و مناطق زراعی زندگی می کند.

پرنده طاووس زیبا

عادات تغذیه ای طاووس

جالب است بدانید که این پرنده ها، همه چیز خوارند که اصطلاحا آنها را ground feeder می نامند؛ یعنی اینکه تغذیه آنها از علف، گل، حشرات، مار های کوچک و مارمولک های سطح زمین تأمین می شود.

محل پرورش طاووس

مکانی که به منظور پرورش و نگهداری از طاووس استفاده می شود باید به اندازه کافی بزرگ و دلباز باشد، زیرا این پرندگان به فضایی حداقل ۹ متر مسقف برای جنب و جوش های روزانه احتیاج دارند.

 همه چیز از طاووس

از آنجا که طاووس از قابلیت پرواز کمی برخوردار است، بنابراین می توان با کشیدن حصار در اطراف مکان نگهداری این پرندگان، از امکان فرار آنها جلوگیری کرد.

جوجه طاووس

جوجه ها بعد از بیرون آمدن از تخم در رنگ های زرد و قهوه ای می باشند و از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به جوجه بوقلمون دارند.

حال اولین قدم آموزش به جوجه ها، روش غذا خوردن است که این کار از طریق طاووس ماده انجام می گیرد و برای این منظور طاووس مادر باید چگونگی جویدن دانه ها، برگ ها و حشرات را آموزش دهد.

 در واقع جوجه طاووس نوک خود را در کنار نوک مادر قرار می دهد و مادر بعد از پیدا کردن خوراکی مناسب با ایجاد صدای خاصی به جوجه اش اشاره می کند و با نگه داشتن غذا کمک می کند تا جوجه آن را بخورد.

آشنایی با طاووس

نکاتی دیگر درباره طاووس

غذای طاووس میوه و دانه می باشد و نکته جالب در مورد طاووس، این است که گوشتش قابل خوردن نیست و مانند چرم سفت می باشد. طاووس ها حیوانات اجتماعی هستند که می توانند در صلح با هم زندگی نمایند و تنها در هنگام جفت گیری ممکن است با هم درگیر شوند. تخم گذاری این حیوان سالی یکبار و هر بار به تعداد تقریبا ده عدد می باشد و رنگ تخم ها سفید می باشد و دارای لکه های خاکستری است و در حدود ۱۵۰ گرم وزن دارند. در آب و هوای گرم تعداد تخم ها زیادتر است و لازم است، طاووس ماده به مدت ۳۰ روز بر روی تخم ها بنشیند تا جوجه ها بیرون آیند.

در پایان امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد، در صورت تمایل برای اشنایی با زندگی سایر پرندگان و جانوران مختلف می توانید به بخش اطلاعات عمومی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو