چه بپذیریم چه نپذیریم هر فردی گهگاهی با نفخ و گاز دست و پنجه نرم می کند. گاز از بلعیدن هوا و تجزیه غذا در دستگاه گوارش نشات می گیرد. عواقب آن به طور معمول آروغ زدن، احساس نفخ یا دفع گاز است.

به طور متوسط بیشتر افراد حداقل 14 بار در روز از گاز عبور می کنند. گاز در برخی افراد بیشتر از سایرین ناراحت کننده یا شرم آور است.

با این حال، خود گاز دلیلی برای هشدار نیست، بنابراین در صورت داشتن گاز و نفخ زیاد ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به فرد کمک کند. در ادامه انواع مواد غذایی که بیشترین گاز را تولید می کنند معرفی شده اند.

به خاطر داشته باشید بدن افراد نسبت به مواد غذایی واکنش متفاوتی نشان می دهد، بنابراین در صورت ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود از مصرف مواد غذاهایی که بیشتر نسبت به آنها واکنش نشان می دهید خودداری کنید.

حبوبات

هنگام فکر کردن به مواد غذایی که باعث تولید گاز می شوند به احتمال زیاد حبوبات در صدر فهرست قرار می گیرد. حبوبات حاوی مقدار زیادی رافینوز نوعی قند پیچیده است و بدن در هضم آن مشکل دارد.

رافینوز از روده کوچک وارد روده بزرگ می شود و در آنجا باکتری ها آن را تجزیه می کنند و باعث تولید هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان می شود که از طریق راست روده خارج می شود. برای کاهش گاز بدون قطع مصرف حبوبات بهتر است آنها را قبل از مصرف به مدت یک شب خیس کنید.

محصولات لبنی

قند لاکتوز در شیر و بیشتر محصولات لبنی از جمله پنیر و بستنی یافت می شود. افرادی که به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نمی کنند در هضم لاکتوز که به عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته می شود با مشکل مواجه می شوند.

افزایش گاز یکی از علائم عدم تحمل لاکتوز به شمار می آید، بنابراین اگر مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستید قبل از خوردن غذاهای حاوی لاکتوز علائم خود را با استفاده از مواد جایگزین غیر شیر مانند شیر بادام یا محصولات “لبنیات سویا” یا مصرف قرص لاکتاز کاهش دهید.

غلات کامل

غلات کامل مانند گندم و جو حاوی فیبر، رافینوز و نشاسته هستند. همه اینها با تجزیه توسط باکتری های روده بزرگ منجر به تولید گاز می شود. در واقع، برنج تنها دانه ای است که گاز تولید نمی کند.

بیشتر بخوانید:مصرف آسپرین خطر مرگ های کرونایی را کاهش می دهد

سبزیجات

برخی از سبزیجات مانند جوانه بروکسل، کلم بروکلی، کلم، مارچوبه و گل کلم در تولید گاز شناخته شده هستند. این سبزیجات مانند لوبیا حاوی قند پیچیده و رافینوز نیز هستند.

با این حال، اینها مواد غذایی بسیار سالمی هستند، بنابراین قبل از حذف آنها از رژیم غذایی با پزشک صحبت کنید.

سودا

سودا و سایر نوشیدنی های گازدار به میزان قابل توجهی به مقدار بلعیده شده هوا منجر می شوند. هنگام ورود هوا به دستگاه گوارش باید به نحوی از آن عبور کند.

این امر باعث آروغ زدن می شود، همچنین ممکن است میزان گاز رد شده را افزایش دهد. جایگزینی نوشابه با آب، چای یا آب (بدون کربناسیون) ممکن است در کاهش تولید گاز کمک می کند.

میوه ها

میوه هایی مانند سیب، هلو، گلابی و آلو خشک حاوی گلوسیتول یک الکل قندی هستند که بدن در هضم آنها مشکل دارد. بسیاری از میوه ها حاوی فیبر محلول، نوعی فیبر است که در آب حل می شود. سوربیتول و فیبر محلول نیز هر دو باید از روده بزرگ عبور کنند جایی که باکتری ها آنها را تجزیه می کنند تا هیدروژن، دی اکسید کربن و گاز متان ایجاد می کنند.

آبنبات

مکیدن آب نبات سفت نیز مانند نوشیدنی های گازدار باعث بلعیدن هوای زیاد می شود. در بسیاری از آب نبات ها از سوربیتول به عنوان شیرین کننده نیز استفاده می شود که این 2 عامل می توانند باعث ایجاد گاز اضافی شوند.

بیشتر بخوانید:آیا واکسن های کرونا قدرت مغناطیسی به شما می دهند؟

پیازها

پیاز حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز است که مانند رافینوز و سوربیتول، فروکتوز نیز هنگام تجزیه باکتری ها در روده به تولید گاز کمک می کند.

آدامس

آدامس بعید به نظر می رسد منبع تولید گاز باشد، اما جویدن آن باعث بلعیده شدن هوای بیشتری می شود. بسیاری از آدامس های بدون قند نیز با الکل های قندی مانند سوربیتول، مانیتول و زایلیتول که هضم آنها سخت تر است شیرین می شوند.

در صورت آروغ زدن زیاد پزشک به احتمال زیاد قطع مصرف آدامس را برای کاهش تولید گاز توصیه می کند.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده کالاهای بسته بندی شده مانند نان، میان وعده ها، غلات و سس سالاد هستند. این مواد شامل انواع مختلفی از جمله فروکتوز و لاکتوز هستند که می تواند منجر به افزایش تولید گاز شود.

مترجم: الهه زارعی