آزار و اذیت زنان، پلیس افغان مورد تجاوز قرار گرفت

منبع: نی نی بان

65

1400/3/26

14:07


آزار و اذیت زنان

آزار و اذیت زنان در مشاغل مختلف، یکی از مشکلاتی است که این گروه از جامعه را درگیر می‌کند. زنان پلیس افغانستان هم جزو همین بخش از جوامع‌اند.
زنان پلیس افغانستان هنگام کار با سوء استفاده جنسی روبرو می‌شوند. شماری از زنان در نیروی پلیس افغانستان گفته‌اند که توسط مقامات ارشد یا همکارانشان مورد تجاوز یا تعرض قرار گرفته‌اند.


بیشتر بخوانید: علی ضیاء به خشونت علیه زنان واکنش نشان داد


آزار و اذیت زنان، «مومنا» یکی از آن‌هاست
«مومنا»، یکی از زنان پلیس افغانستان است که درباره آنچه برایش اتفاق افتاده، صحبت کرده است.
«حسنا جلیلی»؛ معاون وزیر کشور افغانستان می‌گوید: «اگر کسی این زنان را مورد اذیت قرار دهد، ما باید تصمیم جدی بگیریم. اگر کسی یک بار زنی را مورد تجاوز قرار دهد، این امکان هست که دیگران را هم مورد سوء استفاده جنسی قرار بدهد. بنابراین نیاز داریم که نیروی پلیس را پاکسازی کنیم.»


بیشتر بخوانید: خشونت علیه زنان، صدای بی‌صدایشان شوید!


در افغانستان برای جلوگیری از بمب‌گذاری، کیف افراد را جست‌و‌جو می‌کنند. این کار بر عهده پلیس‌های زن است. چندین سال قبل هیچ پلیس زنی برای این کار وجود نداشت، اما امروز حدود 4هزار افسر زن در افغانستان هست.


آزار و اذیت زنان، پلیس افغان مورد تجاوز قرار گرفت


وقتی مومنا پلیس شد
«مومنا»، چهار سال پیش با دیدن یک ویدیو درباره زنان پلیس به نیروی پلیس افغانستان پیوست، اما او می‌گوید چیزی که خودش تجربه کرده، بسیار متفاوت بوده است.
مومنا می‌گوید: «رئیسم از من خواست تا شب را با افسران مرد بگذرانم. من ممانعت کردم و از پلیس محلی کمک خواستم. اما آخر شب مجبور شدم به ایستگاه پلیس بروم.»

مومنا می‌گوید: «از قاضی پرسیدم من چی کار کنم؟» گفت: خودت را بکش! برای خرید بنزین، 7دلار قرض کردم. فکر کردم اگر خودم را بسوزانم دولت برای زن‌هایی مثل من کاری انجام می‌دهد.»

مومنا می‌گوید: «او لباس من را پاره کردم. در بسته بود و هر قدر فریاد زدم، کسی به من کمک نکرد چون او رئیس بود و همه از او می‌ترسیدند. او به من تجاوز کرد و مرا بیرون انداخت.»
مومنا به مدت شش ماه به دادگاه می‌رفت، اما دادگاه متهم را مجرم اعلام نکرد. سپس مومنا تصمیم گرفت خودش را در ملاء عام آتش بزند.


بیشتر بخوانید: سوء استفاده ابزاری از زنان ممنوع!


مومنا می‌گوید: «از قاضی پرسیدم من چی کار کنم؟» گفت: خودت را بکش! برای خرید بنزین، 7دلار قرض کردم. فکر کردم اگر خودم را بسوزانم دولت برای زن‌هایی مثل من کاری انجام می‌دهد.»
اما وقتی مومنا می‌خواست در میدان شهر خودش را بسوزاند، مردم جلو او را گرفتند. قاضی پرونده هم اعلام کرد که چنین چیزی از او نخواسته است.


آزار و اذیت زنان، پلیس افغان مورد تجاوز قرار گرفت


پیشگیری از آزار و اذیت زنان ممکن است؟
«حسنا جلیلی»؛ معاون وزیر کشور افغانستان می‌گوید: «اعتمادسازی یک پروسه طولانی است. خانم‌ها نیاز دارند فرزندانشان را ببینید و در این زمینه، موفق عمل کردیم. درباره پرونده تجاوز، بعد از این‌که یک قربانی درباره این اتفاق صحبت کرد، محافظت لازم را از او انجام می‌دهیم.»
اما این صحبت‌ها برای زن‌هایی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، اطمینان‌بخش نیست. بیشتر مردهایی که این کار را انجام می‌دهند از قدرت و اعتبار کافی برخوردارند.


بیشتر بخوانید: خبرنگاران زن در معرض تهدیدهای آنلاین قرار دارند


فهمیدن این‌که چه تعداد پلیس زن افغان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، غیر ممکن است، اما طی چند ماه، شواهدی پیدا شد که نشان می‌داد تعداد آن‌ها زیاد است.
مومنا مدارک زیادی را برای پرونده خود جمع‌آوری کرد، مدارکی که نمی‌تواند از آسیب روحی او کم کند.
او هنوز هم به عنوان یک زن پلیس کار می‌کند، اما بخشی را که در آن مشغول به کار بود، تغییر داده است.

نظرات


تصویری


ویدئو