طرز تهیه پیراشکی

طرز تهیه پیراشکی کرم دار بازاری در فر پفکی کرمدار شکری در منزل دونات شکلاتی سرآشپزباشی خسروی در سرآشپز پاپیون

پیراشکی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که به عنوان یک میان وعده بین المللی شناخته می شود. این شیرینی خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می شود که از محبوب ترین انواع ان می توان به پیراشکی کرم دار ساده یا شکلاتی اشاره کرد، برای مشاهده آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پیراشکی کرم دار در ادامه با چیشی همراه باشید.

مواد لازم کرم پیراشکی
شیر۲٫۵ پیمانه
شکر۱ پیمانه
وانیل۱ پنس
زرده تخم مرغ۳ عدد
نشاسته ذرت۳ قاشق غذاخوری
نمک۱ پنس

طرز تهیه پیراشکی

مرحله اول

ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و زرده های تخم مرغ را کمی هم می زنیم تا از هم باز شوند، سپس شیر و شکر را اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم

حرارت زیر قابلمه باید متوسط باشد. در ادامه نشاسته ذرت را به همراه وانیل و نمک اضافه می کنیم و متداوم هم می زنیم تا کرم پیراشکی شکل بگیرد و به غلظت برسد. پس از اینکه کرم به غلظت کافی رسید قابلمه را از روی حرارت بر می داریم تا کرم خنک شود.

مواد لازم پیراشکی
آرد سفید۳ تا ۴ لیوان
خمیر مایه فوری۲ قاشق غذاخوری
آب ولرمنصف لیوان
تخم مرغ۲ عدد
کرهیک سوم لیوان
شیر گرمنصف لیوان
شکرنصف لیوان
وانیل۱ پنس
نمک۱ پنس

طرز تهیه پیراشکی

مرحله اول

ابتدا پودر خمیر مایه فوری را به همراه شیر ولرم داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و درب ظرف را می گذاریم تا خمیر مایه به مدت ۵ دقیقه عمل بیاید و حباب بزند. در ادامه یک ظرف گود و جادار برای درست کردن خمیر انتخاب می کنیم.

مرحله دوم

حالا آب ولرم را به همراه خمیر مایه عمل امده، تخم مرغ ها، کره نرم شده، شکر، وانیل و نمک به ظرف اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه آرد را کم کم اضافه می کنیم و با دست ورز می دهیم تا خمیر شکل بگیرد.

مرحله سوم

تا زمانی باید آرد اضافه کنیم که خمیر کمی چسبندگی داشته باشد و زیاد خشک نشود. اگر بیش از حد آرد اضافه کنید پیراشکی های شما به خوبی پف نمی کنند. پس از اینکه خمیر جمع شد باید آنرا به ظرفی منتقل کنیم که حجمش دو تا سه برابر خمیر باشد.

مرحله چهارم

پس از انتقال خمیر، روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و ظرف را به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر عمل بیاید. پس از گذشت یک ساعت خمیر را از ظرف خارج می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای ان خارج شود

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را روی یک سطح صاف با وردنه پهن می کنیم به طوری که قطر خمیر حدود نیم سانتی متر باشد. حالا با قالب گرد به اندازه دلخواه داخل خمیر قالب می زنیم، اگر قالب گرد ندارید از لیوان یا کاسه های ماست خورش کوچک استفاده کنید.

مرحله ششم

پس از اینکه کار قالب زدن به پایان رسید، خمیرهای قالب زده شده را داخل یک سینی می چینیم و روی خمیرها را با یک دستمال مرطوب می پوشانیم. دستمال را خیس کنید و آبش را بگیرید، دستمال فقط باید نم داشته باشد و نباید خیس باشد.

مرحله هفتم

۳۰ دقیقه در همین حالت به خمیرها استراحت می دهیم، سپس داخل یک قابلمه جادار روغن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن داغ شود سپس پیراشکی ها را داخل روغن سرخ می کنیم. اگر روغن داغ نباشد ممکن است پیراشکی ها به خوبی پف نکنند.

مرحله هشتم

پس از سرخ کردن پیراشکی ها، روغن اضافی شان را با دستمال حوله ای می گیریم و اجازه می دهیم خنک شوند، سپس از یک سمت پیراشکی ها را با یک کارد تیز باز می کنیم و داخل پیراشکی ها به اندازه دلخواه از کرم پیراشکی می ریزیم.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانیم روی پیراشکی ها هم تزیین کنیم، برای این منظور شکلات تخته ای با رنگ دلخواه را به روش بن ماری با کمی روغن مایع ذوب می کنیم، سپس با قاشق روی پیراشکی ها می ریزیم و اجازه می دهیم شکلات سفت شود.

نکات طرز تهیه پیراشکی

پیراشکی , طرز تهیه کرم پیراشکی , طرز تهیه دونات کرم دار , طرز تهیه پیراشکی کرم دار

سفت شدن پیراشکی

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث سفت شدن و خشک شدن پیراشکی می شود این است که به خمیر پیراشکی بیش از حد آرد اضافه کنیم. به همین دلیل بهتر است زمانی که خمیر کمی چسبندگی دارد اضافه کردن آرد را متوقف کنیم.