باغ فتح آباد یا عمارت تاریخی بیگلربیگی در کجاست؟

باغ فتح آباد یا عمارت تاریخی بیگلربیگی در کجاست؟


منبع: آرگا

112

1400/3/26

21:09


باغ فتح آباد یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی در کرمان است این باغ یک باغ قدیمی و تاریخی است و عمارتی که در آن می بینید از معماری تاریخی برخوردار است. این باغ در دوران قاجاریان ساخته شده است و دارای بخش های مختلفی همچون موزه، حمام، تالار نقاشی و … می باشد.

با توجه به اینکه باغ سازی در ایران از پیشینه تاریخی بسیار بالایی برخوردار است امروزه باغ های تاریخی بسیار زیادی در ایران وجود دارند که به یکی از مکان های گردشگری مهم تبدیل شده اند عمارت یا باغ فتح آباد یکی از باغ های قدیمی و تاریخی است که متعلق به دوران قاجار می باشد این باغ از مهم ترین دیدنی های کرمان محسوب می شود و دارای جاذبه های زیبایی است.

در گذشته از این باغ با عنوان عمارت بیگلربیگی یاد می شده است این باغ در فاصله ۲۵ کیلومتری از کرمان واقع شده است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است. این باغ زیبایی های ویژه ای دارد و در چهار فصل سال از زیبایی های زیادی برخوردار می باشد. برج و بارو از مهم ترین ویژگی های این عمارت هستند و همانطور که گفتیم این باغ در چهار فصل سال زیبایی های خاص خود را دارد.

باغ فتح آباد کرمان را بشناسید:

این باغ به باغ بیگلربیگی شهرت دارد این باغ زیبا و آباد توسط یکی از حاکمان کرمان فضل علی خان بیگلربیگی ساخته شده است تاریخ ساخت این بنا و باغ آن به ۱۲۵۵ ه ق باز می گردد. شما گردشگران با بازدید از این باغ می توانید ویژگی های متنوعی از آن را بشناسید این باغ تاریخی همچون باغ جهان نما از جمله قدیمی ترین باغ های ایران به شمار می آید و در حقیقت محلی برای حکمرانی بوده است متاسفانه در طی سال ها این بنا به فراموشی سپرده شده است و نابود گشته است.

طبیعت فتح آباد

با عبور آب های قنات از میانه این باغ و با وجود عمارتی که در چهار فصل سال زیبایی های خاص خود را دارد بسیاری از حکمرانان این عمارت را برای تفریحات خود انتخاب می کرده اند. بنای این عمارت از ویژگی های زیادی برخوردار است برج و باروهایی که در این عمارت به کار رفته است بر زیبایی ها و معماری های آن افزوده  است.

معماری باغ:

الگوی ساخت و معماری این بنا برگرفته ای از ایده های پادشاهان قاجاری است نورپردازی های زیبایی که در این باغ انجام شده است بیش از هر چیز ویژگی های باغ را برجسته کرده است و زیبایی های آن را برای گردشگران دو چندان کرده است. این باغ یکی از بزرگ ترین و متنوع ترین باغ هایی است که در طول تاریخ می توانید آن را ببینید.

باغ فتح آباد

این باغ دارای بخش های مختلفی است با توجه به اینکه این باغ ۱۳ هکتار دارد و زیربنای آن ۱۵۰۰ متری است می توان به عظمت این بنا پی برد همچنین می توان به سبک معماری این باغ اشاره کرد که سبکی اروپایی ایرانی دارد و از امتیازات ویژه ای برخوردار می باشد. حوض بزرگی در ابتدای ورودی این باغ طراحی شده است انعکاس ساختمان در آب منظره ای زیبا و جالب را خلق می کند شما می توانید با تماشای این بنای چشم اندازهای زیبا و خارق العاده ای را مشاهده کنید.

اتاق نقاشی فتح آباد:

این اتاق یکی از بخش های موزه است که از زمان قدیم ساخته شده است دیوارنگاری ها و نقاشی هایی که دور تا دور این بنا می بینید بسیار نفیس و ارزشمند هستند تزئینات آب طلا نیز در این بنا مورد استفاده است متاسفانه برخی از دیوارنگاری ها دزدیده شده اند و بخش هایی از آن نیز مرمت کاری شده اند.

عمارت دیدنی فتح آباد

موزه حکام فتح آباد:

یکی دیگر از بخش های باغ فتح آباد کرمان موزه حکام است این موزه نیز دارای قسمت های ارزشمندی است و بازدیدکنندگان زیادی دارد در این موزه مجموعه ای از زندگی نامه حکام نوشته شده است و نگهداری می شود.

عمارت چهار فصل:

این عمارت یک طبقه دارد و دارای یک گنبد مرکزی می باشد ایوان های ستون دار نیز در این بنا به کار رفته اند که زیبایی های زیادی را به خود اختصاص داده اند. این عمارت وی آی پی است و جلوه خاصی برای تماشا دارد آجرکاری و گچ کاری یکی از ویژگی های برجسته در این بنا است شما با تماشای این بنا مدهوش می شوید و به هنر دست ایرانی ها پی خواهید برد این اتاق در گذشته محلی برای برگزاری مراسم ها بوده است.

زمین های دارویی فتح آباد:

از دیگر بخش های مهم و دیدنی در باغ فتح آباد می توان به زمین های کشت داروی گیاهی اشاره کرد در واقع این گیاهان دارویی نوعی سوغات کرمان به شمار می آیند. در زمان بازسازی این بنا با تلاش مسئولان بخش هایی از این باغ به بهره برداری و درآمدزایی رسیده است این مجموعه یکی از بزرگ ترین مجموعه های کشتی است و دارای تنوع گیاهی بالایی می باشد.

موزه گیاه شناسی فتح آباد

این باغ و عمارت زیبای آن یکی از دیدنی های کرمان برای گردشگران محسوب می شوند جاذبه های این باغ بسیار زیاد است و تنوع زیادی برای گردشگران و علاقه مندان دارد. شما علاقه مندان برای اینکه دیدنی های شهرهای کرمان را بیشتر بشناسید می توانید به این استان سفر کنید و از نزدیک چشم اندازهای زرند، جیرفت و دیگر شهرها را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو